Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til jordmor på onsdag. Hun ba meg ta kontakt med legen for å teste om jeg har svangerskapsdiabetes. Dette fordi mitt siste barn var stor ved fødsel, 56 cm og 4600 gram.

Noen som har svangerskapsdiabetes som kan fortelle litt om hvordan det er? Hvordan ble det oppdaget og hvilken oppfølging får dere i svangerskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det. Her sjekker de alle rundt uke 28. Matte gjennom to sukkerbelstningstester foer jeg fikk diagnosen - jeg hadde svangerskapsdiabetes, men ikke i alvorlig grad. Jeg greide a kontrollere det med kosthold - lite karbs - og slapp heldigvis insulin (som man maa ha hvis svangerskapsdiabetes ikke kan bli kontrollert gjennom kosthold). Jeg maatte stikke fingeren og teste blodsukker to timer etter hvert maaltid og skrive ned veriene. Legen saa paa dem paa hver kontroll. Jeg ble ogsaa sent til saann ernaernigs/kostholds ekspert for samtale (fikk ikke mye ut av det da). Ellers saa merket jeg ikke mye av det. (Jeg er livredd naaler - saa gjorde alt mulig for aa slippe sproeyter med insulin iallefall). Etter lillegutt var foedt testet de han for sikerhets skyld, og det var ikke noe problem med blodsukkeret han. De testet med paa sykehuset og konkluderte at diabetesen forsvant etter foedselen (i de fleste tilfeller gjoer det det). Du laerer fort hva du kan spise og hva du ikke kan spise - hver enkelt kan reagere forskjelling paa forskjelling mat.

Jeg bor i USA da, saa jeg vet ikke hvordan de gjoer det i norge, men det eneste som var spesielt med svangerskapsdiabetes til meg var testingen (som jeg alltid gjorde selv) og legen som sjekket numrene hver gang (bare de siste maanedene da - det er da produksjonen av hormonene som paavirker insulinproduksjonen er stoerst og man faar svangerskapsdiabetes). De testet ogsaa blodsukkeret jevnlig under foedselen.

Min lille gutt var liten - under 3000 gram og circa 49 cm.

Svangerskaps diabetes er foraarsaket av hormoner som innvirker paa insuling produksjonen og gjoer at den ikke virker som den skal og du ikke produserer nok insulin. Det har ikke noe med at man spiser for mye sukker gjennon graviditeten. Har ogsaa med annlegg aa gjoere ofte. Jeg har veldig mye diabetes (no2) i familien og har alltid hatt problemer med blodsukker-svingninger. Men har ikke diabetes ellers da. Man sier jo at man har stoerre sjanse for aa faa diabetes senere i livet om man har hatt svangerskapsdiabetes.

Skrevet

Svangerskaps diabetes er veldig forskjellig fra 'vanlig' diabetes.

Her i landet tester de blodsukkeret ved å stikke i fingeren og se på verdiene som kommer opp, men og ved urinprøver. Da har du med morgen-urin, altså oppsamlet urin fra natta, som de dypper en test-strimmel ned i. Har du utslag på denne, som viser både sukker og ketoner vil det si at noe er litt utenom det som det skal.

Prøv å få time tidlig hos legen, møt opp fastende og ha med urin, så er det undersøkt på noen få minutter!

Skrevet

Tusen takk for god og nyttig informasjon fra dere begge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...