Madamina Skrevet 16. februar 2007 #1 Del Skrevet 16. februar 2007 Svarer i eget innlegg for å være sikker på at jeg når deg. Tror du er i ferd med å skape unødvendig mye problemer for deg selv. Hvorfor fullammer du et barn på 8mnd? Dersom han har allergi eller er mye syk forstår jeg det, men du vet at barn over 6mnd som fullammes kan få for lite næring? Ikke rart du ikke må amme hele tiden, gutten trenger noe mer (og det står i alle bøker og anbefales av alle HS og ammehjelpere.-dersom det ikke er noe i veien for å innføre grøt og annen mat da). Du kommer til å få kjempeproblemer med å gradvis få innført grøt, kjøtt og frukt samt å regulere ammingen uten å få spreng før påske. Barnet bør jo også lære å få brukt gommene, tennene, tyggerefleksen. Mener ikke å være stygg her. Har av og til inntrykk av at noen tror at jo lenger man fullammer (altså BARE gir bryst) jo bedre.Det er feil! Nysgjerrig på svaret ditt. Med beste mening Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madamina Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #2 Del Skrevet 16. februar 2007 En annen bjørnetjeneste du gjør deg og barnet ditt er at du enda ikke har fått etablert gode søvnvaner.Barnet ditt har nå voksent sovemønster og behøve flere timer i strekk for å godgjøre seg av den dype søvnen. Jeg vet at ikke alle barn følger boken, men å ha en del av det som står i boken angående mat og søvn som små mål tror jeg er lurt. Jeg har verdens blideste og mest tålmodige barn (alle sier han er veldig rolig og blid). Han får nok mat og nok søvn og sover 12 timer i strekk. Han følger boken. Det hadde han ikke gjort om jeg hadde fullammet han over 6 mnd. Håper dette ble positive opplysninger som gir deg en aha opplevelse og litt pusterom i hverdagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8261108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nye sprell Skrevet 16. februar 2007 #3 Del Skrevet 16. februar 2007 Nå står det ganske ulike ting om nattamming etter 6 mnd i de ulike bøkene da. Svært mange barn nattammes lenge etter 6 mnd, og har også behov for det - les f.eks Nylander Lille venn, hva nå? Flott at du vil hjelpe Gakkeliten-mamma, men vær obs på at både barn og foreldre er ulike, og har ulike behov. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8261500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 16. februar 2007 #4 Del Skrevet 16. februar 2007 Det er faktisk mange som fullammer til 12mnd. Så lenge mor og barn er fornøyde, vektoppgangen ok, jernlagerne ok, så går det bra. Det er blant annet allergifamilier der mor har veldig god produksjon som gjør dette. Overgangen til vanlig mat går som regel fint. Masse hilsen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8261626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madamina Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 16. februar 2007 La oss slå dette med allergi og andre spesielle forhold som sykdom til siden. Men mor virker jo ikke så fornøyd med å ikke få tid til seg selv. Hvis man er fornøyd med å våkne hver 3 time til barnet er over året så. Men jeg tror på dette med å legge grunnen for gode søvnvaner tidlig. Dersom barnet har behov for kos om natten når det er 4 år, skal det få komme inn og vekke foreldrene flere ganger da uten at foreldrene i det hele tatt prøver å gjøre noe med situasjonen? Barnet kan jo få masse kos på dagen og likevel bli en trygg person. Til tider synes jeg man er litt hysterisk med ammingen. Ikke alle førstegangsmødre vet hva de skal gjøre. Man vil jo gjøre det aller beste og ofte blir det å amme så mye som overhode mulig (om det så er annenhver time på en ettåring...) det ultimate kvalitetsbevis. Mor slites ut og hverdagen får ingen rutiner. Jeg vet bare at jeg fikk et enklere liv da jeg sluttet å amme etter selvreguleringsprinsippet (som de fleste ammehjelpere er så positive for). Da ble det mindre vondt i magen og gutten fikk rutiner. Jeg ble mindre sliten og produksjonen tok seg opp av den grunn. Jeg pumpet meg og ga påfyll på kvelden. Gutten sov lenger og jeg fikk sove på natten.-mer overskudd til begge. Gutten begynte å våkne 2hver time på natten. Jeg begynte med grøt,gutten sov etterhvert 12 timer i strekk. Nå har han også gode hviler på dagen. Jeg har et barn som skriker maks 5 minutt i uka. Jeg bærer ikke på han hele tiden, jeg ammer ikke for kos hele natten. Alt er skjønn harmoni. Har man et barn som må ammes annehver time ved 8mnd og man er sliten så kanskje man skal senke kravene i ammehysteriet litt.Selv om man føler at jo mer morsmelk man får ut jo bedre samvittighet får man. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8262124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nye sprell Skrevet 16. februar 2007 #6 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg oppfattet henne ikke som misfornøyd med situasjonen, utover en liten bekymring for hva som skjer når hun skal tilbake på jobb. Vet du - innleggene dine er sikkert godt ment, men hadde de vært til meg, ville jeg syntes de var ganske frekke og bedrevitende. Du/vi kjenner verken mor eller barn eller deres situasjon, hvilke rutiner de har, eller hvilke råd de har fått fra helsepersonell om amming og ernæring. Forksningsresultater viser dessuten at hyppige måltider/amming IKKE gir vondt i magen, slik du skriver. Vi er også ganske mange som synes vi er harmoniske, og at vi har deilige liv - selv om vi nattammer. Det som er best for deg og din familie, kan være er dårlig løsning for andre. Til slutt: Kjære Gakkeliten-mamma: Kos deg med barnet ditt, og nyt tiden! Du er helt sikkert en svært god mor! Hilsen en som straks er ferdig med permisjonen sin, og gjerne skulle kost myyyye lengre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8262340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madamina Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg spora vel litt av fra Gakkeliten. Stakkar, hun vet jo ikke om denne debatten engang. Men dette er en debattside og jeg stiller spørsmål om ting som undrer meg. Beklager at jeg virker belærende. Men når man prøver å gi råd eller prater fra egen erfaring så prøver man jo å lære bort noe. Føler meg bare så priviligert som har vært så heldig med min situasjon. Har selvsagt vanskelig for å forstå at man synes det er kos å våkne 3 ganger om natten (ikke minst når man begynner å jobbe igjen). Jeg elsker å sove 8 timer uavbrutt. Vet av egen erfaring at man er litt selvutslettende i ønsket om å være den flinke mor. Helt sikker på at det ikke hadde vært deilig med en hel natt søvn? Herregud. Her sitter jeg på en fredag kveld og skriver. Gleder meg til å begynne på jobb igjen og bli virksom i skallen. God helg Beklager Gakkeliten at du havnet uvitende inn på en tråd som til slutt ikke handlet så mye om deg direkte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8263161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gakkeliten Skrevet 18. februar 2007 #8 Del Skrevet 18. februar 2007 Hei alle sammen! Så morsomt at dere diskuterer meg, da! Jeg blir hverken fornærmet eller sint eller noe - tar alt slikt som forsøk på råd og hjelp og som godt ment inntil det motsatte er bevist. Men som svar summa sumarum til dere alle: Jeg har ikke lest noen av bøkene dere prater om.. Jeg har en mamma som var fast ansatt som sekretær i ammehjelpen og var ammehjelper selv i mange år da jeg var liten. Hun er min støtte og guide som mamma nå - og jeg hører på henne når jeg ikke har råd selv. Ellers følger jeg mammainstinktet mitt så langt det strekker til. Jeg ser at Simon (gutten min) legger på seg (han er en liten kjempe på 10 kilo nå) og er frisk og rask - og følger utvikling og vekstkurver som normalt. Mangler verken jern eller andre ting. Helsesøster og andre rundt meg forteller meg stadig at det er flott at jeg fullammer ennå - men for å være helt ærlig - har jeg ikke store valget. Vi har prøvd med grøt, middag, frukt og i det siste - skiver - siden han var 5 mnd... Det er ikke noe som han synes er noe kjekt ennå - og har tilogmed lært seg å smile med munnen lukket så det ikke går an å lure en skje inn når vi tøyser med ham.. (hihi) Vi har også hatt store utfordringer med å få ham til å ta flaske - og jeg har derfor ikke hatt muligheten til å komme meg ut og bli meg selv ennå - så ja, det er klart jeg er sliten... Men først og fremst storkoser jeg meg som mamma. Vi fortsetter å prøve med fast føde hver eneste dag nå - men jeg kaller det fullamming, ettersom han noen dager ikke får mer enn en tesje med grøt i seg... Angående nattamming - jeg har funnet meg en ordning der jeg mer eller mindre sover når jeg ammer. Simon sover i sengen min (til pappas store fortvilelse enkelte ganger) - men dette er noe vi har plan om å endre på. En erfaring rikere som mamma - vet jeg at jeg kommer til å legge mitt neste barn i sin egen seng mye tidligere enn vi har begynt med nå. (Simon sovner i sin egen seng, men etter første nattmåltid blir han liggende i min seng...) Foreløpig har far et for godt sovehjerte til at jeg klarer å få ham opp til å hjelpe meg om natten - så vi må planlegge nattmatavvenning - og tro meg - det skal gjøres nå snart. Nå - har dere fått en liten forklaring på hvordan situasjonen vår er.. Til hygge og eventuelle nye debatter.. Og alle innspill - råd og tips om hvordan ting kan gjøres - mottas gjerne. Husk ja - at alle er forskjellige - og som jeg sier selv - Så lenge mor og barn (og helst far også) har det bra - Fungerer det meste. Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8289497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gakkeliten Skrevet 19. februar 2007 #9 Del Skrevet 19. februar 2007 oh - en ting til - Simon er verdens blideste gutt - full av forventning og nysgjerrighet... Jeg tror han er trygg på både seg selv og oss - og har det ganske så bra.. til "tross" for at jeg fullammer ham ennå.. klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8289801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gakkeliten Skrevet 19. februar 2007 #10 Del Skrevet 19. februar 2007 Oh - og enda en ting - før jeg får pepper (hvilket jeg sikkert gjør uansett) : Vi har stooooor seng. Så selv om simon sover i min seng - er det ikke fare for at han forsvinner inn mellom oss og blir borte. Jeg har dessuten ikke pute - så det er bare en lett dyne som dekker meg og ham.. bare så det er sagt, altså.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8259545-kj%C3%A6re-gakkeliten-mamma/#findComment-8289890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå