Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #1 Skrevet 16. februar 2007 Det er så vanskelig å finne et guttenavn! Vi har det ekstra problemtisk,fordi jeg er norsk og mannen min er albansk. Vi vil gjerne gi gutten vår et albansk navn,men det er så vanskelig å finne et som kan uttales greit på norsk og som høres fint ut. Nå har mannen min forelsket seg helt i navnet Luan (uttales Loan, ikke noe trykk på o-en,som mange norske helt sikkert vil gjøre), men jeg er veldig usikker. Liker navnet veldig godt,men jeg er så vant til albanske navn og språket. Andre guttenavn som vi begge liker er brukt opp av familien eller av venner... Luan betyr forresten løve. Hva synes dere norske om navnet Luan? Funker det her i Norge? Ps. Tar det her,for det tar så lang tid på navndebatt-siden...
<3 Sander og Marco <3 Skrevet 16. februar 2007 #2 Skrevet 16. februar 2007 Jeg syntes vaffal det var kjempe stilig!! Hehe.... Tror jeg hadde gått for det, er jo greit at det ikke blir for vanskelig å uttale for andre som ikke er vant med kulturen...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #4 Skrevet 16. februar 2007 Å,det var gøy å høre at noen synes det var fint! =) Får håpe jeg får samme reaksjon hos familie og venner også. Jeg vet jo at det er VI som bestemmer navnet,men det er jo litt hyggelig at de som betyr mye for meg også liker det.
nynne78 Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 Syned det er et pent navn. Vi er jo vant til mange ulike navn nå for tiden og synes ikke det er mer eksotisk enn mange av de norske navnene som har blitt moderne. Det som er mulig med deres ulike bakgrunn er å finne et latinsk navn eller et arabisk navn fra gamle testamentet (dersom han er muslim). Kjenner ikke så mange guttenavn, men kan tenke meg at Isak eller peter fungerer på begge språk (eventuelt variasjoner). Bibelen kan være et flott referanseverk for navnesøkere.
VinterSol+2 Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 syns det var stilig jeg! Har selv tantebarn som er halvt-halvt, og de har fått to navn, som betyr det samme. norsk-japansk. ganske stilig. Eneste må jo være dersom gutten syns det blir slitsomt at han alltid må forklare hvordan navnet skal uttales, men altså, de som heter Christine eller Kathrine eller Torbjørn/thorbjørn må jo også forklare skrivemåte etc.. så tror ikke det blir noe problem. I tilfelle kunne dere kjørt en "engelsk versjon" og kalt han Leon. Men hold på det dere liker best selv! det gjør vi:)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #7 Skrevet 16. februar 2007 Jo,det var Leon vi helst ville ha,men det ble tatt av noen venner... Men siden alle er så positive til Luan her inne,så heller jeg mer og mer over til det jeg... =)
fox`y Skrevet 16. februar 2007 #8 Skrevet 16. februar 2007 ville godt for Luan jeg..=O) sønnen min heter forresten Leon.åsså venter jeg en prins til å da skal han kansje hete Emiil,med exstra trykk på i,ikke Emil som på norsk...liker oxo utlanske navn.syns d er mye fint å velge imellom...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #9 Skrevet 16. februar 2007 Jeg må desverre mosi dere alle... Synes ikke Luan var fint i det hele tatt!!!
♥ivf m/prins♥ Skrevet 16. februar 2007 #10 Skrevet 16. februar 2007 Luan var kjempefint Og nytt ikke minst. Gøy med navn en ikke har hørt før. Sean (uttales shawn) syns jeg også er sååååå fint - Sean Luan Uansett - fint blir det;)
Gjest Skrevet 16. februar 2007 #11 Skrevet 16. februar 2007 Synes Dominic er et fint utenlandsk guttenavn jeg:)
Bimmer´n Skrevet 16. februar 2007 #12 Skrevet 16. februar 2007 Synes det var kjempefint jeg! Av en eller annen grunn fikk det meg til å tenke på Duane Loken! Han som spilte Luke Mchayen(?) i Ville Vesten som gikk på 80-tallet...........mimremimre
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #13 Skrevet 16. februar 2007 Hei Jeg synes Luan ("Loan") var veldig fint og minner om Leon. Jeg kjenner en jente som heter Loan som er fra Thailand. Husker ikke om det skrives Loan også, men uttales i alle fall slik. Det er jo ofte slik med uttenlandske navn. Her i Norge brukes jo også Iben til både jenter og gutter alt ettersom foreldrenes bakgrunn. Jeg kjenner 3 gutter som har albansk far. De heter Victor, Oliver og Albert, men vet ikke om det er tilfeldig eller har albansk tilknytning. Min oppfatning er at når barnet har fått et navn blir man glad i navnte fordi man er glad i barnet. Det går seg til. Jeg har ofte hørt om navn jeg i utgangspunktet ikke ville valgt til mine barn, men så møter personen med navnet og så knyttes navn og person og så blir man glad i navnet likevel. Lykke til med navnvalget!!
Løvemamma til 2 prinser c",) Skrevet 16. februar 2007 #16 Skrevet 16. februar 2007 Enig med gjengen!Tøft med noe litt annerledes. Selv får jeg en Leon i mai (",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå