Gå til innhold

Hvordan orker dere all amminga på natten??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser flere innlegg her hvor dere ammer 8 - 9 mnd babyer flere ganger i løpet av en natt og også "tvinger" dere til flere mm måltider i løpet av en dag?

Hvordan orker dere dette? Vet at mm er sunt og bra osv osv osv, og kanskje er det veldig annerledes for meg som sliter med for lite melk. Men jeg vil da gjerne sove om natten.. Her er det natta kl 2100 ca, amming ca kl 0200 og igjen ca kl 0500 også om morningen klokken 0730 ca. Kunne godt vært foruten den klokken 0200 som er det jeg regner som nattmåltidet.

Leser jo at ammende kvinner ikke skal ha noe problem med å sovne igjen etter amming men det har jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nattammer Simon, som nå er 8 mnd snart..

Og det siste halve året (egen seng funket ikke lenge, gitt) Har han sovet i sengen min hele natten. Det blir lite søvn, ja - men det fungerer likevel. Når jeg hører ham stresse litt og lete etter mat - legger jeg ham bare til - og så sovner jeg igjen før han har fått tak nesten..

Det er blitt en vanesak, bare..

klem

Skrevet

Min er 9 mnd, og jeg orker det egentlig ikke. Han vil ha minst annenhver time natta gjennom. Men det er jo umulig å få avvent han så. Mannen min jobber mye, og kan ikke bidra. Jeg klarer ikke avvening alene. Men det ble litt lettere da jeg skjønte at jeg kan amme hans mens jeg ligger - da slipper jeg i det minste å stå opp (han ligger i sengen min).

Skrevet

Jeg nattammer omtrent 4 ganger om natten - tror jeg. Jeg er rett og slett ikke helt sikker, fordi vi samsover, og jeg legger knapt merke til ammingen! Det koster meg lite i energi i forhold til med førstemann da jeg satt i en stol og ammet. Både hun og jeg sovner under amming. Det eneste som begynner å bli plagsomt innimellom, er at ryggen kunne trengt litt mer varierte liggestillinger.

I grunn så koser jeg meg med nattammingen fortsatt. Det er så greit å kunne ha den stille gode nærheten til en baby som så tydeligvis trives med å ha det slik. Det er så kort tid i løpet av et helt liv, denne korte perioden.

Jeg er veldig glad i følgende sitat av en amerikansk barnelege, Dr William Sears:

Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever.

Skrevet

Jeg nattammer en gutt på 9 mnd. Omtrent som du, vel jeg ammer halv sju, ett og fem - noen ganger 7 og igjen når han skal sove ca to timer etter at han stod opp. ammer ikke resten av dagen.

jeg orker det ikke mye lenger, men syns det har blitt bedre. har inntil ganske nylig ammet hver 3. time. peeeeeeees

og jeg sovner heller ikke igjen rett etterpå.

Skrevet

Men kanskje ikke en god vane. Barnet har også godt av rutiner og lengre perioder med søvn. Vi sover heller ikke godt på tom mage.

Tror det er en del misforståelse dette med at jo oftere man ammer jo bedre jobb gjør man. Kjøpt noen bøker om barnestell, prøv å få til hva som står der og få et lettere liv.

Men så er det jo de foreldre som etterhvert som barnet blir litt større alltid forhandler om ting med barnet eller ettergir lett. Da fyker strukturen og rutinene blir aldri lagt. Barnet blir heller ikke mest harmonisk.

Vi hadde 2 netter med skrik og hyl så ble det slutt på nattamingen. Han fikk nemlig nok mat om dagen, men var vant med å få pupp om han våknet om natta. Så fikk han skjerpet appetitt på dagen og kan lettere sovne av seg selv om han våkner om natta.

Husk man legger løpet for resten av barneåra allerede nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...