Gå til innhold

Gravid og lån

Mammatiltoskatter* spire 2016

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg og samboeren min i banken og skrev under på det jeg vil si er et stort lån. Vi har endelig funnet drømmehuset etter laaaaaaaaaaaaaaang leting. Men det jeg står igjen med er dårlig samvittighet:(

Vi var først i den banken vi brukte. der fortalte vi om at jeg var gravid. Da fikk vi ikke en gang lån på 1,6 mill. Vi gikk til neste bank og sa ikke ifra.. da fikk vi lån på 2,5 uten kausjonist. Jeg følte jeg ikke var ærlig når vi ikke gav beskjed om graviditeten men jeg ville ikke risikere at vi ikke fikk lånet.

Men synes ikke dere det var litt vel stor forskjell på hva bankene var villig til å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var veldig veldig stor forskjell!!! Rare greier, men vet at det er flere som har opplevd det, ikke i tilknytning til at de var gravide da, men at bankene er forskjellige!

Og det burde da ikke ha noe å si på om du er gravid, for de "fleste" henger som regel barn og huskjøp sammen så..

Skrevet

Hæ? Har aldri hørt om at noen ikke gir lån pga graviditet...?

Skrevet

hehe, nei verden kan overraske!

Skrevet

Det er faktisk slik at jo flere barn du har jo mindre i lån får en familie.... Bankene har en måte å kalkulere på ( men de bruker da tydeligvis ikke helt samme tall) hvor mye du kan få i lån og da ser de på kapital, inntekt og trekker fra utgifter. Barn går under kategorien utgifter og dermed er de med på å dra ned størrelsen på et evt lån.

Men må nå si at det var jammen stoooor forskjell på de to bankene da...jøss.

Skrevet

Bankene gjør i utgangspunket stor forskjell på slike ting.

Noen banker bryr seg ikke om hvor mye dere låner og om dere faktisk kan betale det så lenge verdien på det dere kjøper er slik at dere vil få det igjen hvis dere blir nødt å selge.

Andre banker vurderer ders økonomi opp imot hva dere skal kjøpe og regner ut om dere vil klare dette økonomisk. Hvilke tall de legger inn varierer jo. Dersom dere bare er to stk uten barn så vil det faktisk si at dere kan låne mer enn om dere har barn. Barn blir i denne sammenhengen sett på som en utgift og derfor får dere mindre lån pr barn dere får.

Skrevet

Sambo fikk nyss i at det kunne være slik foriige uke, så han gikk inn på nettiden til banken å sjekka hva vi fikk i lån, på lånekalkulator. Bare meg og han kunne få 1.5 mill , men når vi tok med gutten vår så fikk vi ikke mer enn 450 000.... det er jo sinnsykt stor forskjell og dette var i samme bank!!!

(vi har allerede lån og sånn så dette var bare for morro)

Skrevet

hei!

gratulerer med drømmehuset :) Vi oxo har akkuratt fått kjøpt drømmehuset våres og det varierte veldig ifra bank til bank hva vi kunne låne...

Ene banken så på det kun som en utgiftspost at vi skulle ha barn og vi fikk ikke mer enn 1,4 mill (!) i lån der . Skulle få mer når vi var der i høst, men siden jeg var gravid nå så fikk vi ikke mer...

Men vi hørte i andre banker, og i den vi valgte skulle vi få så mye som vi trengte.. Rundt to millioner. Ingen problem. Hun rådgiveren i den banken sa at vi måtte se på helheten. Ikke bare at vi skulle ha barn.. Vi får jo mindre skatt.. jeg får ett par tusen mer i mnden osv... Hun syns det var helt feil å basere lånesøknaden på om vi skulle ha barn eller ikke.. Man prioriterer jo annerledes.. før så var vi jo på byen hver lørdag og brente av tusenlapper.. nå nå vi skal ha barn så prioriterer vi jo annerledes og bruker penger på andre ting.. Slik er jo det med alt..er toskete at noen banker kan være så firkanta.

Skrevet

Sprøtt at det skal være så store forskjeller. Tok en test på dinside.no nå for å se hvor mye vi kunne få i lån, og vi må jo være rike, for med en rente på 7,5 kan vi få opptil 4 mill!!! Hvis da tallene jeg har plottet inn er riktige. Og vi har normal inntekt vi da.

Må sjekke andre lånekalkulatorer jeg nå....

Skrevet

Jeg jobber selv i bank og jobber med lån. De fleste banker bruke Sifo-tallene for å beregne utgifter en familie har.

http://www.sifo.no/files/standardbudsjett_enkel.pdf

Jo fler man er jo større utgifter. Man tar også hensyn til inntekt, gjeld man har fra før osv.(nåhavende og fremtidig inntekt.)

Itillegg får rådgiveren et inntrykk av kunden som også er viktig.

Man må ha betjenings-evne, -vilje og tilstrekkelig sikkerhet.

Men... tror ikke det at du ikke sa du var gravid alene gir forskjellen på 900'...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...