Gå til innhold

Beste barnevogn i byen?


SusyQ

Anbefalte innlegg

Har så smått begynt å tenke på barnevogn (er 12 uker på vei), men lurer på hvilken vogn som funker best i byen. Bor sentralt i Oslo og går sjelden tur i skog og mark, men bruker trikken hyppig. Kommer heller ikke til å kjøpe oss bil med det første, men flyr endel, så trenger noe som er ok å reise med.

 

Lurte litt på Stokke Xplory, men hører den ofte blir stjålet og at en fysioterapaut mente den var for trang for barnet.

 

Noen som har erfaringer? Jeg er helt blank på dette området.

Fortsetter under...

Jeg har flere ganger hørt at det er veldig praktisk med en 3-hjuling med svingbart hjul. Var veldig skeptisk til 3 hjul(synes de er stygge og ser uferdige ut) inntil jeg faktisk var i en butikk og prøvde en. De er mye lettere å manøvrere og føltes mer snertne ut. De i butikken mente at 3 hjul i byen er supert. Må innrømme at jeg vurderer dette sterkt nå, men har ikke bestemt meg for merke og farge ennå.

Syns 3-hjulinger er noe dritt på trikk, buss og tog.

De tar stor plass de fleste i borhold til vanlige 4-hjulinger.

 

Er kjempevanskelig å få tak i å løfte inn på trikk og tok, og busser med trapp. Har hjulpet en del og da må de alltid gå med håndtaket inn først , og da vipper den lett også for den bak som skal løfte.

 

Gode å kjøre er de nok, men de er ofte lengre enn en 4-hjuling og ikke alltid smalere heller.

Dessuten har mange dårlig fjæring så babyen og barnet blir ristet skikkelig bra , spesielt på teglstein ol.

 

Skal flytte inn til sentrum igjen og skal ikke ha 3-hjuling, de er også små og trange. Flere barnehager nekter jo å ha barna i 3-hjuling ute, da den blir for kald, så da må man jo ha en annen vogn i tillegg.

Men skal man ha ny vogn igjen i løpet av et år så.

 

 

 

 

Er også usikker på dette med 3-hjuling versus 4-hjuling. Bor innenfor ring 2, bruker sjelden buss/trikk/bane, men spaserer mye og tar bilen når det trengs.

Hva er best på snø? Vi kan jo få en ny vinter lik den i fjor og da var det jo vanskelig å komme seg rundt på beina.

Er også en del rundt Sognsvann (både jogging og gåing), og umiddelbart tenker jeg at det er enklere å jogge med en 3-hjuling?

 

Designmessig foretrekker vi de mer klassiske vognene hvor man har egen bagdel og egen sportsvogndel, altså ikke der hvor bagen ligger i sportsvogna (kombi?).

 

Har også et ønske om at (hard)bagen skal være stor, men lett, da vi bor i 5. etg. uten heis.

 

Til slutt; hva er enklest å frakte med seg på reise?

 

Finnes det noen vogner som kan imøtekomme alle disse behovene? I tillegg til å være stødig, lun, av bra kvalitet og mulighet til å snu sportsvogndelen begge veier?

 

Ut fra hva jeg har sjekket på nett, så virker det som Emmaljunga har en del bra alternativer, men har også fått anbefalt både OTH og Bugaboo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hmm.. Jeg bor også i bygård og har fått med meg at det er best å ha en bag som kan løftes ut av vogna som babyen kan sove i f.eks på balkongen.

 

Finnes ikke det på 3-hjulinger?

 

Vil gjerne ha en vogn som barnet kan brukes noen år, da er kombi best eller?

 

Veldig forvirret av dette her.

De fleste sier at hvis man bor litt oppe i etasjene uten heis, så er det enkleste kombivogn med bag du løfter ut. Mitt problem er at jeg syns vongene er så klumpete og lite elegante. Ikke at designen skal være en avgjørende faktor i valg av vong, men hvis det finnes en hardbag som er nesten like lett så foretrekker jeg det. Også fordi jeg innbiller meg at det er lunere for barnet å sove på verandaen i en hardbag, uten at jeg vet det for sikkert.

 

Begge typer vogner kan man bruke i flere år. Forskjellen er at en kombi i utgangspunktet er en sportsvogn som du putter en bag inni de første månedene, mens den andre typen har to "selvstendige" bager; en hardbag/"babybag" og en sportsvognbag. Det blir som å ha to forskjellige vogner, men med samme understell.

 

Det er ganske forvirrende, ja! Og jo mer man leser, jo verre blir det...

Annonse

vi har endt opp på bugaboo cameleon og jeg er overbevist om at dette er vogna som tilfredsstiller alle mine behov og helt sikkert mange av deres.

 

vi satte opp en liste med egenskaper vogna må ha, hva den gjerne kan ha og hva som ikke er så farlig - og brukte elimineringsmetoden derfro. bugaboo var den eneste som kom gjennom hele lista :) og jeg gleder meg som et lite barn til å få den i hus!

 

(stokke-vogna røyk forøvrig ut med én gang)

 

jo, nå skal du høre :)

 

den måtte ha:

 

* mulighet til å endre kjøreretningen med håndtaket, ikke med vendbar innsats.

fordi:

- det er utrolig gunstig i mange flere situasjoner enn man tror. oppoverbakke/nedoverbakke, lys, vind, parkering etc.

- jeg vil ha muligheten til å kjøre med barnet vendt mot meg også i sportsvognen fordi jeg syns det er hyggelig og jeg tror barnet kan bli sliten av å sitte med verden i mot seg hele tiden

- det med å snu innsatsen er slett ikke så fleksibelt som det sies (jeg har prøvd det også)

 

* teleskophåndtak

fordi vi begge to er veldig høye. og med knekk kommer man bare nærmere vogna og du går og sparker i understellet. dessuten gjør knekken at håndtaket blir svakere.

 

* stor bag

fordi barnet blir født i juni vil det være vinter på slutten av bag-perioden, og altså barnet størst:) jeg vil gjerne bruke bag så lenge som mulig og det må jo være plass til skinn- eller dunpose. jeg har forsøkt begge deler, og selv de store dunposene passer perfekt.

 

* lett bag

trenger ikke forklares!

 

* lett vogn

trenger heller ikke forklares!

 

* ta liten plass sammenslått

fordi vi er bilkollektivere og stortsett bruker de minste bilene, som også er de billigste. jeg vil ikke bli tvunget til å bruke større (dyrere) bil fordi jeg ikke får plass til vognen...

 

* 4 hjul

fordi jeg liker ikke å måtte "pløye" med tre hjul. og jeg liker ikke at de ser så ustabile ut (selvom de kanskje ikke er det).

 

* kompatibel med bilsete

igjen er bilkollektivet grunnen. fordi jeg ikke har bilen parkert i bakgården er det hensiktsmessig at jeg kan spasere med babyen i bilstol (som selvsagt er izi sleep med tanke på liggestillingen) bort til bilen og heller kjøre hjemom og hente vogna om den må være med, heller enn å ha baby i vogn og bilsete i hånda...

 

* stor sportsvogndel (høy rygg)

fordi mange barn er ganske store!

 

svingbare forhjul (får vinterhjulene levert med vogna), utseendet, alle de ekstra funksjonene samt kult tilbehør er bare et kjempepluss.

 

 

jeg har funnet ut at jeg som hovedregel antagelig kommer til å bruke SkipHop Saddlebag på vognen - festes på siden - som stelleveske. Odenwälder dunpose med lammeskinn (lammy XL tror jeg den heter) blir posen vår. den vil også passe i sportsvognen i lang tid fremover (forhåpentlig ut hele perioden).

 

tja. det var vel det?

 

det høres kanskje sykt om stendelig ut dette her, men vognen skal brukes MYE og det er kjempeviktig at man er fornøyd. det blir man ved å kartlegge sine egne behov. jeg har gjort bomkjøp tidligere, hvor jeg bare kjøpte det alle andre kjøpte - uten egentglig å tenke over hva jeg trengte - fordi jeg ikke ante hva jeg gjorde. resultatet var at jeg var helt vanvittig misfornøyd helt til jeg gjorde nettopp det: fant ut hva jeg trengte og skaffet meg den vognen som kunne gi meg det!

 

phu.

 

 

Denne har ikke kommet med i vurderingen pga den åpne sportsdelen. Skal ha barnet i batrnehagen og dette er en vogn som ikke de vil ha som bhg vogn med sportsdelen på.

 

Bagdeler er jo fin da og det er sikkert fint med de svingbare fronthjula.

Ser bare ffor meg at de henger seg opp i kantene på hellene på Carl Johan og sklir lett i grus.

 

Har rett å slett vurdert en bagvogn det første året og så kjøpe ren sportsvogn etterpå.

 

Syns veldiggodt om simo bagvogn fordi den er så stor , både bred og lang og har plate i ryggen for sittestilling, er også fin da med passe høy kalesje. Men liger Bugaboo sin godt også.

Hvilken mål har bagdelen da?

 

Men skal jo også bruke den om sommeren til stranda og ut på øyene og da ser jeg for meg at Bugaboo sine små fremhjul blir vanskelig der.

 

Sist jeg brukte bagvogn ,lånte vi en 70 modell Simo bagvogn som holdt fra februar til mars året etter. Ulempen er jo at den tok stor plass i bilen ellers var den suveren til trilling og soving i byen og på stranda til og med i snø.

 

Så derfor heller jeg faktisk mot å kjøpe ren bagvogn nå, med alle de egenskapene som passer , og så kjøpe sortsvogn til neste år.

Man trenger litt forskjellige ting på bagvogn og sportsvogn.

Syns det er viktig med å lett kunne snu kjøreretning i sportsvognen, men det er faktisk ikke noe behov for bagdelen.

Hei!

 

Alle mine venninner som har har vogner i Oslo har valgt 3 hjul og vært veldig fornøyd med det.

 

Vi har kjøpt en Teutonia Spirit S3 og tror vi kommer til å bli veldig fornøyd. Den er lett å legge opp og ned, liggebagen er stor og sportsdelen er vendbar. I tillegg likte jeg designet godt og den var veldig lett å trille (den jeg prøvde...) Hjulet foran er ganske stort og det er også mulig å låse det. Fikk den anbefalt av flere og likte den godt selv, så håper vi blir fornøyde :-)

 

Lykke til!

 

 

men akkurat det at du kan snu håndtaket er faktisk hensiktsmessig, også på bagen - av flere grunner.

 

blant annet hvis du vil kjøre med de store hjulene først (på ulendt terreng som f.eks rundt songsvann, i snø, sand etc) og da setter du bagen på andre vei, slik at du fortsatt har babyen mot deg.

 

ellers hender det faktisk, kanskje særlig ved parkering, at det er fint å kunne snu håndtaket over på andre siden - selv med bagvogn :)

 

de svingbare forhjulene kan låses, hvilket gjør dem mer medgjørlige på brosten og sand og sånn. dessuten har de laget "vinterhjul" som er større og dermed litt greiere på snø.

 

personlig syns jeg alle vogner er noe dritt i sand og dyp snø. det fine med denne, noe som i størst grad er nyttig med sportsvognen, er at du kan "kjippe" hjulene sammen og dra vognen etter deg. (litt vanskelig å forklare :)

 

jeg har ikke målene på bagen i hodet, men mener å huske at det ikke er store forskjellen. det er en av de største (både i lengde og bredde).

 

 

Annonse

Jeg skal kjøpe Stokke Xplory.. synes den er lekker, smidig og egner seg for bybruk. Jeg elsker å gå på kafe etc, så kjempekjekt at vognen er såpass høy at barnet kan sitte i bordhøyde. Jeg liker også at den er lett å trille opp en trapp, at bagen kan løftes av. (men det er mange delte meninger om denne vogna, spesielt mange synes at den ser stygg ut, men det bryr jeg meg ikke om)

 

Vet ikke så mye om det du sier om at de blir stjållet men tenker at man uansett kan låse vogna fast om den skal stå ute. (Vi blir å ta den med inn i leiligheten for sikkerhets skyld. ).

Er enig i alt Wims skriver. det ble Bugaboo Cameleon på oss også. Parkeringsforholdene her vi bor er mildt sagt håpløse. Har kjøpt Maxi Cosi Cabriofix og det kan festes på vongunderstellet. Tror det kan være kjekt for meg om vi må gå litt. Har ikke de største armmusklene.

 

Gleder meg enormt til å ta vogna i bruk. Bagen er 90 cm lang. Det er like langt som Simo kombi såvidt jeg vet. Skal kjøpe de nye vinterhjulene (lufthjul som kan byttes ut med de små svingbare). Tenker å bruke dem på turer på Sognsvann osv også.

Det kommer vel også litt an på hvilke årstider man skal bruke vogna. Har lest og blitt fortalt at 3-hjulinger ikke er så veldig praktiske på vinterføre, i forhold til sommer-halvåret. Selv har jeg kjøpt meg en helt vanlig simo kombi i og med at de første 7-8 månedene er høst og vinter. De er stødige med bra kvalitet og garanti=)

Vi har styra frem og tilbake på dette valget, men endte opp på Quinny 3XL Comfort til gutten vår (www.quinny.com). På denne kan du enkelt veksle mellom bilsete, bag og senere sportstrille! At bilsetet enklt kan festes på understellet er apsolutt et pluss lett å ta med seg fra bil i butikk o.l.!

Baggen har godt plass og vogen er veldig lett i forhold til mange av de andre vi har testet. Manne var veldig skeptisk til trehjuling, men med støtdempere og brems, ja da var han ikke vansklig å overtale!

Vi bor i 4 etg uten heis i Oslo, og kjøpte derfor Bugaboo! Understellet er så lett og blir så lite når det slås sammen, at den blir lett å sette bort i den lille sykkelboden vi deler med resten av sameiet. Det er enkelt å klikke bilsetet på understellet, og dermed trenger vi ikke å ta med oss bagen ut av bilen når vi har parkert (må jo alltid gå mange kvartaler fordi parkering er håpløst) Den er lett å trille, har god fjæring, og kommer seg fint frem i bygatene. Jeg har en venninde som har stokke vognen, og den er fryktelig stiv. Syntes synd på babyen når vi trillet på brosteiner, fordi det ristet noe forferdelig. Ellers så er det genialt at jeg enkelt kan bytte kjøreretning med å flippe over håndtaket, den har håndbrems, ekstra vinterhjul og ser superkul ut! Gleder meg til å bruke vognen i mai når den lille bestemmer seg for å komme ut!

Hører stadig dette argumentet med å bruke bilstolen på understellet.

Dere er vel klar over at en baby skal sitte minst mulig i bilstol?

Det er særdeles lite bra til ryggen på de minste.. så derfor ville jeg nok heller ha brukt bagdelenja..

 

Men nå har ikke jeg bil heller da, så det har ingen betydning for meg med de argumentene der.

Er veldig sjelden vi bruker bil, så det er litt uvensentlig hvor praktisk det er med bil og vogna.

 

Bruker kollektivt og vet hvor vanskelig ddet er med å få plass, få hjelp, og løfte vogner. Det er der den største utfordringen ligger.

 

Har bestemt oss for 4 hjul. Og så langt er vi kommet.

Har gått til innkjøp av bæresjal da, det er virkelig praktisk ogenkelt til småturer og trapper og annet.

Blir nok andre bæretøy etterhvert, er enklere enn vogn til småting rundt i byn og sånn.

 

Men vogn er fremdeles ikke bestemt .. uff så vanskelig...

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...