Gå til innhold

Graviditet, oppussing, maling, arbeid over hode-høyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 25, og vi skal nå i gang med oppussing.

Vil bare sjekke et par ting her hos dere.

1. Gravide skal helst male med vannbasert maling, og ikke oljebasert. Stemmer det?

2. En dame på jobben min sa at det hette seg fra gammelt av at gravide ikke skal jobbe for mye og lenge over hodehøyde.Hun hadde ventet til hun bare hadde 1 mnd igjen av terminen sin før hun malte taket på badet. Og hun fødte denne ungen 3 uker før tidenfor . De 2 andre ungene hadde hun gått 2 uker over tiden med. Dette kunne jo selvsagt bare være tilfeldigheter sa hun. Men som sagt;fra gammelt av så hette det seg det at gravide skulle unngå slikt arbeid. Noen andre som har hørt dette?Stemmer det?Og i tilfelle hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal vel helst ikke male i det hele tatt under svangerskapet har jeg hørt,pga gasser i malingen som ikke er bra:/ Og nå som det er vinter,så er det jo litt vanskelig å ha alt av vinduer på vidt gap også..Har droppet malingen jeg ihvertfall,her er det gubben som gjør sånt:)

Skrevet

Man kan godt male, og vannbasert maling gasser ikke så mye mens du holder på. Men vannbasert gasser flere uker etter at det er tørket, mens oljebasert gasser til den er tørr, så hvis du skal oppholde deg i rommet mye etterpå ville jeg brukt oljebasert.

Skal du da male med oljebasert bør du bruke maske, og da hjelper det nok ikke med de støvmaskene du kjøper på interiørbutikker. Du må se hva det står på masken, men de fleste er støvmasker, det holder ikke gass unna!

Det med arbeide over hodehøyde har jeg aldri hørt. Jeg malte i over hodet høyde rundt uke 25-27 med forrigemann og fødte ikke før uke 36... Tror ikke det hadde noe å si på at han bli tidlig født heller.

Skrevet

Hmm..vi hadde tenkt å pusse opp stuen vår nå, male den med vannbasert. Kanskje ikke så lurt da? Bor i en leilighet, så vi må liksom oppholde oss her under og etter malingsarbeidet... Sukk....

Skrevet

hvis du alikevel vil male - mal naar det blir varmere ute - en dag naar det er litt vind - aapne alle vinduene for utlufting og skaff deg maske om du vil. Det er veldig masse foskjellige meninger om man skal male eller ikke - jeg hadde latt noen andre staa over maleboetta og luftet skikkelig - saa tror jeg det gaar bra. Man skal helst ikke vaere den som faktisk staar over spannet og maler - men man kan jo skaffe seg maske da - selv om de ver veldig ubehagelige.. Personlig saa syns jeg sterk lukt (inkudert malings lukt) bringer tilbake kvalmen og hodepine for tiden...

Skrevet

Vi skal gjøre ferdig 2. etasje i huset vårt. Spurte legen da jeg var der på tirsdag om jeg kunne male, og han svarte at det burde jeg ikke gjøre uansett type maling, og heller ikke oppholde meg i nymalte rom over lengre tid. Han sa også at alle rom må være skikkelig godt utluftet før de tas i bruk, og det er jo litt vanskelig nå som det er vinteren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...