Gå til innhold

Folat - var dere flinke og tok dette noen måneder før graviditeten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Før i tiden fødte kvinnene friske barn, da uten folattilskudd... Unødvendig med alle nymotens "dette trenger du" -lytt heller til kroppen å spis sunt og variert! Unngå mye av sjokolade og andre søtsaker da mange barn i dag blir født med diabetes mellitus..

Hei! Jeg begynte å ta det da jeg oppdaget at jeg var gravid, etter anbefaling fra legen. Det skader jo ikke. Og, riktig det med søtsaker! Jeg får ikke melkeprodukter, inkludert sjokolade, inn i munnen, før jeg brekker meg, så det skal nok gå bra. Selv om et tyrkisk pepper drops hjelper på akutt kvalme og jeg spiser et innimellom, ca. annenhver dag..

Har begynt å spise knaskerøtter før jeg står opp, funker ganske bra!

Samme her, litt i ny og ne.. irriterte meg litt over at jeg ikke var flinkere først Men tenkte som så at selv om risikoen for å få problemer reduseres, så var den jo i utgangspunktet så liten!

Annonse

Ja, eg tok folat 5 mnd før eg blei gravid, pga at vi ikkje har brukt prevansjon (berre sikre/usikre perioder).

Jo, folk fødte friske barn før og, men viss folattilskdd kan føre til eitt tilfelle mindre av ryggmargsbrokk i året, så er det verd det synest eg.

Før i tiden var det ikke uvanlig å røyke og drikke selv om man var gravid heller, og for riktig lenge siden døde de kvinnene som idag må ha keisersnitt. "Før i tiden" argumenter holder sjelden i et moderne opplysningssamfunn.

Jeg skulle gjerne se den studien som påviser at mors inntak av søtsaker øker sjangsen for diabetes melitus. Dette er et utsagn som vitner om svært lite kunnskap om emnet, og det er helt unødvendig å legge frem slike uvettige påstander på en side der folk engster seg nok fra før.

Som sykepleierstudent burde du undersøke bedre før du uttaler deg.

Folat er vel neppe noe nymotensgreier heller, de første anbefalingene om folat til gravide kom vel tidlig på 80-tallet.

Ta folat jenter, det skader iallefall ikke!

til Spl.student:

Du får ikke i den nok folat gjennom et sunt og variert kosthold!

Mange har trodd at det har vært nok, og tatt feil....

Det er også flere år siden de gjekk ut med den anbefalingen -minst 7.

Det siste året har flere eksperter vært veldig pågående og fremme om emnet, da de mener det er for få som får i seg nok.

Jeg tror heller ikke at mors inntak av søtsaker gir barn diabetes. Men et stort inntak av sukker gjennom sv.skapet kan gi mor sv.skapsdiabetes!

Som svar til HI;

Jeg har gått på folat i flere år nå. I starten var jeg ikke like flink til å huske å ta hver dag. Men etter som månedene og årene gjekk fikk jeg inn ei veldig god rutine :)

Det er helt sikkert ikke den største krisen om en ikke er flink til å huske det hver dag. Men siden de anbefaler det så sterkt, anbefales det å gjøre sitt ytterste.

Siden de har så klare formeninger om skader som kan oppstå ved mangel på vitaminet, vil det være en veldig stor bør å bære om nettopp ditt/mitt barn vil ha denne mangelen.

Jeg ville hvertfall hatt mange "hva om" eller "hadde jeg bare" tanker!

Jeg er ganske flink å ta folat og har tatt det siden i sommer. Jeg er en av de som sliter med kronisk lave jernlagere, så jeg spiser mye jern hele tiden, da går det greit å husek folat også. Dessuten tar jeg tran/omega 3 i tillegg. Jeg svelger det alltid med appelsinjuice og innimellom også c-vit fordi dette hjelper kroppen å ta opp jern.

Mye sukker er vel ikke bra, og heller ikke når man er gravid, men det er nok helt andre grunner til at barn får diabetes 1.

Dette er en mangelsykdom, det er diabetes 2 som er kostholdsstyrt, så også svangerskapsdiabetes. Disse sykdommene har lite med hverandre å gjøre. Det er svært få barn som har diabetes 2, og de er nesten uten unntak meget overvektige.

Hilsen en diabetes1 mamma.

Jeg har tatt folat hver dag siden august da vi begynte å prøve...spiser også tran og multivitaminer. I tillegg tar jeg jern for jeg var veldig mye forkjøla frem til i sommer...spiste mye c-vitaminer men hjalp ikke så prøvde med jern siden det hjelper til å ta opp c-vitaminene og etter det har jeg ikke vært syk bortsett fra influensaen her tidligere i januar...

Annonse

Jeg har tatt folat hver dag siden jeg sluttet med p-pillen, det var egentlig ikke vanskelig, hadde tatt en pille hver kveld i 5 år, så det var helt greit. Etter at jeg testet positivt har jeg begynt å ta slike trankapsler også.

Folat skal virke forebyggende på ryggmargsbrokk. Selv om det er flere barn nå enn tidligere som får diabetes, så har det ingenting med mors kosthold å gjøre. Forskerne er veldig usikre på hvorfor det er en økning av diabetes type 1 blandt barn. Har selv en gutt med diabetes. Verken jeg eller han har aldri vært noen sjokolademomser. Kun snop på lørdager. Han fikk det riktignok når han var 6 år. Mulig det utløste seg etter en mageinfeksjon hos han, men det vet vi ikke. Tror man skal være forsiktig med å utale seg om ting man ikke har greie på. Inntak av søtsaker har ingenting med utvikling av diabetes type 1 å gjøre.

Til spl student: Ikke for å være slem, men synes at du som helsearbeider burde være litt forsiktig med å gå ut med slike kommentarer som ovenfor. Med nicket ditt gir du råd som andre da vil følge fordi du har tyngde som en som burde kunne mer om dette enn mannen i gata. Det er BRED enighet blant eksperter at alle kvinner som planlegger graviditet burde ta folat, dette for å redusere forekomsten av ryggmargsbrokk. Dosen som trengs for å redusere forekomsten er ganske høy og man får IKKE denne dosen dekket av vanlig norskt kosthold. Dette er bevist vitenskapelig og det hersker ingen tvil Før i tiden visste man ikke dette, selvsagt ble det født friske barn da og, men dette er ikke gyldig argumentasjon for å ikke ta folattilskudd. Hvis man skulle bruke slike argumenter så kunne man like godt legge ned det meste av moderne medisin og anbefale gravide å leve akkurat som før med sigaretter og alkohol som man ønsket selv. Faktisk så mener mange at alle kvinner i fruktbar alder burde ta folat da en god del svangerskap er uplanlagt og slike tilskudd har ingen skadevirkninger..........

Legemamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...