Gå til innhold

Flere som skal dele permisjonen omtrent likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut til at veldig mange her bruker begrepet "pappapermisjonen" som en selvsagt ting om noen få uker av hele permisjonstiden. Men dette er jo bare minstetiden, det er fritt til å dele på den.

Dette ser ut til å være viktigste grunner:

1. Økonomi, han tjener mer. Vet jo at vi har langt igjen til likelønn, her ser det ut til å bli bekreftet.

2. ""Det er MIN permisjon". Mange som synes de har fortjent å ta alt selv. Synes den tankegangen virker litt snever. Min mor sier f.eks at hun virkelig ville ha delt hvis hun hadde hatt samme sjansen, så faren min skulle blitt bedre kjent med meg og søsknene tidligere. For meg virker det naturlig at oppdragelsen er et fellesskap mellom meg og sambo, så er egentlig litt overrasket over at så mange tydeligvis ikke tenker i de baner.

Er det flere som skal dele enn jeg har inntrykk av, eller noe annet jeg har misforstått her..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er egentlig helt enig med deg og tror at det bare er positivt for både far og barn å få mer tid alene sammen. men--- her må jeg innrømme at jeg er litt ego...keen på mest mulig permisjon selv og min samboer har bare vært i den nye jobben sin i 3 mnd og mye av jobben er basert på provisjon, så da synes vi begge det er en bra løsning at jeg tar alt jeg kan av permisjonen.

men som sagt; er helt enig i alt du skriver!

Skrevet

Heia! Jeg og pappa har lenge tenkt at denne gangen skal vi dele mest mulig likt. Jeg går ut i permisjon i midten av mai, og skal være hjemme til jul (enklest for jobb) da har jeg også tatt ferien min. Så skal pappa være hjemme resten av foreldrepengeperioden og også gå tilbake kun til 80 % stilling. For oss er dette ei god løsning. Jeg var hjemme ett og et halvt år med den forrige, og det var utrulig deilig, men om vi hadde kunnet hadde vi delt mer likt da også (var arb. ledig det siste halve året)

Jeg føler det er enklest at han tar den siste halvdelen av permisjonen, det går på amming og slikt. Vi må også huske på at jenter/damer har krav på en time ammetid hver dag, så det er også en fordel med at vi går tilbake til jobb i denne tida. Pappa får jo IKKE denne ekstra tida.

Skrevet

Sist gang var det på papiret faktisk min mann som hadde HELE permisjonen med vår sønn :-) Og det har jeg faktisk ikke hørt om noen andre som har gjort, altså overlatt hele permisjonen til far. I praksis fungerte det litt anderledes. Må legge til at jeg var, og er, student da. Denne gangen skal vi dele permisjonen 50/50.

Skrevet

Vi ser på dette som babyens permisjon, ikke "mammas permisjon". Mener det er like viktig at barnet knytter seg til pappa som til mamma, og har derfor lyst til å dele permisjonen så likt som mulig.

Først tenkte vi 6mnd/6mnd, men etter å ha snakket med andre som sier det bare vil bli stress fordi barnet ikke er ferdig med amminga da osv, lurer vi nå på 8+4 eler 9+3. Hvordan har dere andre tenkt å løse dette?

Tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å la barnet knytte seg mest til mor . For hvem tror vi da den lille vil løpe til når den gråter, fortelle ting til som er vanskelig osv osv.

Både mannen min og jeg har også tenkt til å søke om 20 prosents permisjon fra jobben de første årene. så vi kan være hjemme med barnet en dag hver i uka.

Mannen min tjener mer enn meg, så det er klart det hadde lønnet seg økonomisk å holde han i arbeid, men forholdet barnet vårt får til foreldrene sine er -selvfølgelig- langt viktigere enn penger.

Skrevet

Jeg slutta ikke å amme sist før ungen var over et og et halvt. Jeg akter derfor å amme sjøl om pappa er hjemme! Det er klart det blir mindre enn før, men baby er jo et halvt år, og kan få supplering av anna mat. I tillegg kan pappa komme opp på jobb til meg så kan jeg amme i matpausen - i tillegg til den timen jeg har krav på ammefri. Jeg trur det kommer til å gå helt fint!

Skrevet

Hei igjen, takk for svar.

Ser jo at det vil være endel forskjellige omstendigheter, det er jo aldri en løsning som er best for alle. Men det er i alle fall ikke bare gamle kjønnsroller som styrer.

Tror det blir til at jeg har fri fra sommern og frem til jul, at han overtar etter jul. Vet ikke helt nøyaktig enda. Ser også fordelen med ammefri- men det kommer jo an på hvordan det går med ammingen da..

Skrevet

Heisann! Veldig enig i det du skriver i begynnelsen av denne tråden, ramløsa:)

Med oss var det først sånn at jeg trodde at mannen min ikke hadde så lyst til å være hjemme alene med en liten baby, men det viste seg fort at jeg tok grundig feil!! Hehe... Han vil definitivt være med helt fra starten av. Det syns jeg er kjempeflott, og jeg er av den oppfatning at det er mor OG far som får tildelt permisjon, ikke bare mor.

Vi bestemte oss egentlig for å dele alt likt seks uker etter fødsel, men etter bekymring og råd fra personalansvarlig ved min jobb har vi blitt enige om at jeg får ta ut de første 3 mnd for å komme i gang med amming etc, og så går vi begge ut i 50% stilling resten av permisjonstida. Da får vi begge to sjansen til å følge barnet vårt hele det første leveåret:)

Det er jo ikke sikkert at vi får oppfylt ønsket vårt med tanke på å dele 50/50 etter 3 mnd pga arbgiverne våre, men vi håper inderlig at det går! Siden vi har mulighet, begge er i fast jobb, men relativt nyansatte, vi tjener ca like mye, og vi har begge lyst til å være hjemme sammen med barnet, har vi funnet ut at denne løsningen passer best for oss:)

God helg alle sammen!

Skrevet

For oss blir det ca 30/70 regner jeg med.

Ser vi kun på økonomi så tjener faktisk jeg mest av oss.

Vi vi prøve å få fordelt det slik at vi får to lange sommerferier samman alle tre ved å kombinere permisjoner, ferie og permisjon uten lønn.

Skrevet

Jeg er enig med deg, mener at flere burde dele permisjonen. Argumentet om at pappa tjener best, og at det derfor ikke lønner seg at han tar mye permisjon, syns jeg ikke noe om. Vi har det så bra her i landet, at de fleste har råd til det. Det er også viktig for likestilling i arbeidslivet, at det blir vanligere at pappa også tar permisjon. Da vil det bli like "risikabelt" for en arb.giver å ansette en 27 år gammel mann, som en 27 år gammel kvinne. Det er vi jentene som har makten i forholdet, så det er opp til oss å la pappa komme mer på banen. Selv skal vi skal dele permisjonen 6mnd/6mnd, og jeg ønsker å amme fortsatt noen måneder. Men regner med at babyen begynner å spise annen mat i tillegg ved 4 mnd, så da trenger han vel ikke morsmelk akkurat de timene jeg er på jobb. Kan jo evt pumpe osv, men det får vi ta når den tid kommer. Jeg gleder meg til den tiden, tenk så fint å få brukt hjernen litt på jobb, og omgås voksne mennesker, og i tillegg glede seg til å komme hjem til mann og barn og høre hva de to har funnet på idag... ;-)

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Vi var begge hjemme de første 4 mndene sist, han uten lønn, fordi vi ville det, det passet oss - og ingen av oss får dårligere kontakt med barna selv om den andre parten er tilstede. Hele permisjonen var _min_ permisjon, uten at sambo fikk noe dårligere kontakt med barna av den grunn.

Forøvrig er vi begge litt rastløse av oss, liker å ha litt tid utenfor hjemmet - ideelt sett hadde vi begge hatt små stillinger og delt på å være hjemme på dagene. c",) Dessverre er det vanskelig å få ting sånn, NAV skal ha en finger med i spillet, og når man ikke har fast jobb er det vanskelig å selv bestemme når og hvor man jobber. Kanskje hadde enda flere delt permisjonen dersom regelverket hadde vært litt mer fleksibelt mtp regler rundt pappapermisjon utover fedrekvoten :)

Skrevet

Vi skal også dele permisjonen nesten 50/50.

Nettopp fordi dette er barnets permisjon, ikke min...!

Synes det er veldig viktig at mannen min får tid alene med lillepiken.

Synes det er litt rart at så mange velger å ta ferien sin samtidig som som pappan er hjemme.

Men alle får finne den løsningen som passer best for den. Tror allikevel at vi jenter på tørre å slippe pappaen litt mer til....!

Skrevet

Vi har ikkje heilt bestemt oss, men sidan eg har tenkt å studere 50% er det jo genialt viss meksikanaren kan få gradert uttak og ha 50% permisjon så lenge eg skal halde fram med studia. Så deler vi på ansvaret :) Vårsemesteret er ikkje heilt planlagt enno, det kan hende vi reiser til Mexico (meg som utanlandsstudent) og då skal han ha full permisjon + nokre mnd permisjon utan løn. Eg skal uansett tilbake til fullt studium for å ikkje få ein økonomisk baksmell når fødselsstipendet går ut - kanskje mannen min går ut i full permisjon ei stund, men ikkje heilt sikre. Kjem an på korleis det går med gradert uttak om hausten. Det hadde vore supert å dele heile permisjonen viss vi får det til :)

Skrevet

Var ute i går og diskuterte temaet, brukte da argumentet herfra om at det er babyens permisjon, og det skapte tydeligvis litt ettertanke hos noen:)

En mente at det var urettferdig for mor å ha hele den første delen, for da er barnet minst og vanskeligst å ha med å gjøre... Kjøper ikke helt den heller, det er da mye variasjon, og det vil vel også gå opp og ned gjennom hele livet. Nå ser jeg jo at noen også deler gjennom hele permisjonstiden, det høres jo heller ikke dumt ut. I min jobb er det litt for mye enten- eller, og litt vanskelig å være i halv stilling, så det blir nok ikke aktuelt.

Det blir jo ganske forskjellig å være student og i arbeidslivet på endel måter. Må i den sammenhengen bare nevne at jeg er veldig tilhenger av at studerende får bedre økonomiske betingelser, men veldig mot at det skal betales ved at arbeidende mødre får mindre. Tror ikke akkurat det vil gi flere som deler permisjonen, eller mindre diskriminering av damer i arbeidslivet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...