Gå til innhold

Hvor mye bruker man barnevogna når man bærer med sjal/bæresele?

Anbefalte innlegg

Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle komme med spørsmålet mitt, men tenkte at noen av dere som bruker tøybleier også kanskje bruker sjal eller bæresele (tenk på tettinntil.com).

Men, spørsmålet mitt....Dere som bruker bæresele eller sjal, hvor mye bruker dere egentlig barnevogn og hvor mye bruker dere sjal eller bæresele?

Jeg har en forestilling om at man egentlig ikke trenger barnevogn så mye, særlig i begynnelsen. Er dette urealistisk?

Takk for erfaringene!

Fortsetter under...

Har ikke så mye erfaring med sjal, men brukte bæreselen litt til snuppa vår hvis jeg måtte lage litt mat eller husarbeid, og hun bare ville være inntil meg hele tiden. Synes det fungerte bra, men vil nå tro at de har godt av å få rette ut ryggen litt i ei vogn i stede for sjal/sele hele dagen.... Brukte vogna mye vi altså. Men hun roet seg bedre i den enn senga si. er nok forskjell på vha de blir vandt med...

eg brukte ikke vogna så mye med en gang eg skaffa meg bæresjalet. brukte å ha han innover meg i sjalet til han var ca 7 mnd, og han sovna alltid da,så orka ikke dra ned vogna alle trappene,mer lettvindt med sjalet, pluss at han sov best der=) nå er han 8 mnd, og nå vil han helst sitte utovervendt,så bruker det som regel bare når han er våken.men han har faktisk sovnet noen ganger nå også. vogna bruker eg viss eg skal på lang tur, og han MÅ sove=) men bruker enda mest sjalet=)

har aldri brukt sjalet inne, for han har alltid lagt seg fint i vogga=)

Jeg hadde en baby som sov ute i vogn hver eneste dag, så vogna har vert i bruk hele tiden. Nå bruker vi stort sett bæretøy, men har en liten trille dersom hun eller jeg blir lei av å bære.

Jeg har didymos bæretørkle som jeg har god nytte av. Brukte det særlig til å bære innendørs de 4 første mnd. I begynnelsen trenger babyen mye kontakt.Nå godtar han det ikke så lenge av gangen, det er mer spennende på gulvet. Men jeg bærer av og til( han er 8 mnd). Har brukt sjalet ute om sommeren,men må innrømme at at jeg bruker vogna mest. Syns det er mest praktisk i forhold til handling osv.

Vi hadde berre Babybjörn bæresele til å begynne med, og kunne dermed ikkje bære småen så lenge om gangen i den. Han låg ein del i vogn, men mislikte det (hylte seg gjennom dei fleste av turane, og sov så godt som aldri i vogna).

Då vi bytta til sportsvogn ved 5-6 mnd (han låg sølvsagt flatt) brukte vi vogna ein del, fram til han var ca 11-12 mnd.

Etter det har vi brukt vogna veldig lite. Småen er IKKJE spesielt glad i vogna, og blir som regel halvgal når vi set han oppi. Så frå ca 1-årsdagen og fram til no (17 mnd) har vi stort sett brukt Ergo bæresele.

Men eg har altså ingne erfaring med sjal/slynge og nyfødd baby. Når/viss vi får nestemann kjem eg derimot til å skaffe meg eit sjal av eitt eller anna slag, i tilfelle babyen mislikar vogna like sterkt som storebroren gjorde.

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg bruker kun vogn til levering av de eldre barna mine i barnehagen - fordi det er gangavstand og vi leverer på et tidspunkt der babyen tar dagens første lur. Det er ikke så enkelt å hjelpe to andre barn med av- og påkledning av yttertøy med baby på magen.

Ellers bruker vi mei tai som "fremkomstmiddel". Jeg bærer med andre ord ikke så mye "kosebæring" som enkelte gjør, men rett og slett istedenfor å bruke vogn. Allikevel hadde jeg ikke villet være helt uten vogn.

• 4 uker senere...

Vi har bare hatt bæresele, men tror mine erfaringer kan nevnes likevel. Jeg har benyttet vogn veldig mye. Med førstemann var det mest for å kunne gå lengre turer, være mye ute. Gutten ble vant til å sove både i vogn, vugge og seng. Tror ikke det er så dumt. Med andremann var det veldig greit å ha vogn så man kunne leke ute med eldstemann mens minsten sov i vognen. Vi har klart brukt vogn mer enn bæresele. Bæresele er veldig praktisk når man f.eks skal gjøre noen mindre ærend i butikker.

Eg hadde berre Babybjörn bæesele til å begynne med, og kunne dermed ikkje bære så lenge om gangen. Brukte stort sett vogn den første tida.

Men då småen vart meir mobil i 1 års-alderen gjekk vi oftare og oftare over til å bruke Ergo bæresele (brukte den frå ca 5 mnd, men eg var litt pysete når det gjaldt å gå lang tur utan å ha den "trygge, gode" vogna med). Etter han begynte å gå (14 mnd) har vi brukt vogn veldig lite. Synest det er greiare med bæresele, då slepp eg å dra på vogna viss han vil gå eit stykke.

No er eg gravid igjen og har tenkt å kjøpe sjal eller slynge før fødselen, og håpar på å bære mykje meir enn eg gjorde forrige gong. Guten vår var aldri spesielt glad i å ligge i barnevogna, han kunne hyle heile turen om så var. Ikkje sovna han heller...

HAHA :-D

Sånn går det når ein ikkje tar seg tid til å lese igjennom alle svara før ein svarer - eg har jo svart på denne tråden for lenge sidan :o)

No må eg sjå om eg har svart det same begge gongar ;-D

• 2 uker senere...

Når de lærer seg å sove i vognen kan det jo være deilig å ha kroppen sin litt for seg selv. Ta en kaffe, lese bok, mens gullet sover søtt.

( bor i Oslo med mange café'er. )

Det kommer nok også litt an på hvor mye barnet veier. Min datter var tung, og det blir ganske slitsomt i lengden å bære i babybjørn etterhvert som babyen gror til.

Har ikke erfaring med bæresjal. Babybjørn skal du ikke bruke i starten, da er vel ryggen ikke sterk nok. Det er kanskje annerledes med bæresjal.

Det kan godt være du ikke trenger barnevogn de aller første månedene, du kan jo vente litt å se..

• 3 uker senere...

Med sjal (elastisk eller vevd) eller slynge kan babyen bæres fra nyfødtstadiet også i lengre perioder av gangen. De sitter ergonomisk riktig der, og slik bæring vil også være med på å forebygge evt uoppdaget hofteleddsdysplasi!

Vi skal ha elastisk sjal når gutten kommer, men kjøper barnevogn også. Tenker vogna vil være grei hvis han skal sove ute, til trilletur på asfalt etc. Sjalet blir til innebæring og skogsturer. Så ser vi an hva han trives best med. MEN: hadde det ikke vært for at jeg er så heldig at mamma betaler vogn til oss, hadde det definitivt blitt en brukt en! For tviler sterkt på at vi kommer til å bli veldig aktive vognbrukere.. Og blir vi det, kunne vi jo heller kjøpt en skikkelig vogn når vi fant ut av behovet!

Vi kommer nok ikke til å bruke så mye vogn. Vi får arve en super vogn fra tanta mi, men mannen min insisterer på at han skal bære ungen med bæresjal "for du har jo fått båret den så lenge, nå er det min tur"

vi får se. Også har vi katt, og de har jo en tendens til å ville ligge sammen med babyen og kan legge seg oppå ansiktet, så jeg/vi kommer til å bære ungen mye inne.

Dessuten bor vi i fjerde etg. uten heis og uten mulighet til å stille vogna under tak nede, så vi må drasse den opp og ned trappa. Kommer nok kanskje til å stå på verandaen så nurket kan sove ute...

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg brukte sjal helt i begynnelsen. Nå sover min lille jente som oftest i vognen (på tur eller på balkongen). Bæreselen ligger i vognkurven og blir brukt når hun våkner, siden hun nekter å ligge i vognen når hun er våken... Hun er 4 måneder.

Tredjemann hos oss har brukt særs lite vogn, desto mer bæring i slynge og mei tai. Vi bruker egentlig ikke bæretøy til "kosebæring" men mer som et alternativ fremkomstmiddel til vogn. Jeg kjenner en del som overhodet ikke bruker vogn til babyene sine.

Det kommer an på om du ønsker å bære ungen masse, eller om du ønsker at han/hun skal ligge litt for seg selv også... Og alle unger er ulike ift hvordan de trives i vogna! Jeg bruker bæresjalet inne i huset, det er kjekt når ungen er våken og ønsker kroppskontakt. Men for min del hadde det blitt altfor tungt å bære hele tiden, så her brukes alltid vogna når vi går turer ute!

For å si det sånn: Jeg er glad vi ikke brukte mange tusenlapper på barnevogn. Det hadde vært bortkastet. Våre barn har ikke vært glad i vogn. Vi startet med vogn, men endte etter hvert opp med ulike typer sjal, ergosele og BabyBjörn.

Jeg ante ikke at noen barn ikke likte vogn før jeg fikk barn. Det er egentlig den eneste store overraskelsen jeg har fått som mor. Jeg trodde det var en måte å roe barn på jeg (å trille dem når de ikke ville sove). Så feil kan man ta!

Vi hadde klart oss utmerket uten vogn de første månedene.

Amelíe liker ikke vogna i det hele tatt, så den har ikke vi brukt på ca to måneder (hun er 3 måneder nå).

Hun bæres daglig i elastisk sjal, eller mei taier av eget merke, og hun ELSKER det!

Vi fikk BabyBjörn i gave, (vi hadde allerede kjøpt elastisk sjal) men vi prøvde den etter hvert som hun ble stor nok til det, og jeg har aldri sett henne være så sint!

Nå hyler hun bare hun ser den!

Nå var Amelíe temmelig dysmatur da hun ble født, så vi følte oss veldig trygge på elastisk sjal, noe vi gjør ennå!

Vesla har alltid hatt behov for KONSTANT nærhet, så det elastiske sjalet blir brukt hver dag inne, spesielt nå når vi kan knyte henne på ryggen, da er det lettere å lage mat, ta utav vaskemaskinen osv.

Ute bruker vi mest mei tai.

Det er kanskje greit å ha vogn, vi savner litt å bruke den (den er sååå fin...), men vi trives godt med løsningen vår.

Dessuten har Amelíe det veldig bra, og da kan vi ikke klage:)

Vil gjerne anbefale elastisk sjal til nyfødte, det er helt genialt!

Jepp, litt sånn t-skjortestoff. Derfor funker det best for å bære barn under 10 kg, (men kan bæres opp til 15 kg), for senere har det tendens til å sige litt.

Dersom man kun vil kjøpe ett bæretøy som man skal ha til hele perioden, er det sikkert bedre å kjøpe vevd sjal eller Mei Tai. Kan godt bære nyfødt i begge deler, men vanskeligere å få til teknikken med vevd sjal, så må øve mer!

Her er instruksjoner for elastisk sjal:

http://www.tettinntil.com/Instruksjoner_baeresjal_elastiskNYfodt.htm

Og her er et par for vevd:

http://www.tettinntil.com/Instruksjoner_baeresjal_omsluttetkryss.htm

http://www.tettinntil.com/Instruksjoner_baeresjal_nyfodtliggende.htm

Og her for MeiTai:

http://www.tettinntil.com/forumet/showthread.php?t=26637

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...