lisa2 Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Hei Jeg fødte for 7dager siden, og siden det har jeg hatt sår på brystvortene. Jeg fikk hjelp på sykehuset med ammimgen og de sa at jeg hadde riktig ammeteknikk. men skaden er allerede skjedd og nå har jeg store sår på brystvortene. Tårene renner hver gang babyn tar tak på begynnelsen av ammingen. Ser at sårene blir bedre, men jeg bare lurer på om noen vet sånn ca hvor lang tid det tar før det gror? Jeg gjør det meste som man skal, som å lufttørke, riktig teknikk og variere litt slik at babyen ikke suger på samme sted hver gang. Mulig jeg er litt utolmodig, men ønsker ikke å ha såre brystvorter lenge. Håper noen vet hvor lang tid det tar før det blir bedre.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Du vil ikke prøve å ha skjold på når du ammer da? Bare til du blir bedre.. Det gjør underverker.. Da får det tid til å heles. Tar tid når babyen hele tiden sutter der..
Hoppetussa Skrevet 16. februar 2007 #3 Skrevet 16. februar 2007 Det er helt vanlig de første to-tre ukene, men det blir jo bedre i løpet av de ukene også. Du gjør jo ellers helt riktige tiltak for å hjelpe på. Variere litt - mener du forskjellige ammestillinger? det kan være lurt. Disse sårene dine må du gjøre noe med. Legg litt lanolinsalve eller annet(spør på apoteket, de vet hva du trenger) på. Albueskjell skal hjelpe. Brystskjold anbefales ikke med mindre "alt" er utprøvd, kan være risiko for ammeproblemer seinere. Det er ikke noe særlig disse første dagene. Først skal man få dreis på amminga, også er man i tillegg plaga med såre brystvorter. Du er kjempeflink! Lykke til!
Gjest Skrevet 16. februar 2007 #4 Skrevet 16. februar 2007 Jeg forstår helt hva du sier. Jeg fødte for 16 dager siden, og akkurat som deg, fikk jeg to sår på brystene (med blod!)... jeg gruet meg hver gang jeg måtte amme, og gråte mens jeg ammet!! Brukte lanolin salve, albue skjell, lufttørking osv....ikke noe stor hjelp. Så brukte jeg brystskjold, og det gikk bedre med EN GANG!!! jeg ammet med skjold i noe dager, og så begynnte å trappe ned skjoldet...nå går det MYE bedre. Ikke noe smerter mens jeg ammer (bare når hun tar brystet i munnen, da gjør det vondt i 3 sekunder og så er det over).... Stå på! det blir bedre etterhvert.... og husk at DU ER IKKE ALENE! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå