Gå til innhold

Trenger litt hjelp, såre brystvorter (sopp?) og slanking og amming.

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om jeg har sopp på den ene brystvorten? spurte på helsestasjonen, men de var litt usikre.

Brystvorten har noen hvite nupper, som flasser litt, mens av og til er det helt hardt og tørt akkurat som hard tørr hud. Det stikker i brystet en halvtime etter amming. Er veldig vondt å amme,så noen dager har jeg pumpet meg, bare for å la brystet hvile.

Men tuppa er ikke hvit i munnen (sjekket på helsestasjonen).

Hvordan blir jeg kvitt dette? Kan jeg bruke en soppkur bare for sikkerhets skyld selv om det ikke er sopp? Kan det gjøre noen skade?

Også lurer jeg litt ang slanking og amming. Har hørt at man kan få miljøgifter i melken hvis man slanker seg.

Det er 10 uker siden jeg fødte og har ennå 7 ammekilo igjen, som jeg har veldig lyst å kvitte meg med.

Jeg skal ikke sulte meg, men har lyst å begynne på barseltrim og bli mer bevisst på hva jeg spiser, og begynne og spise oftere. Kan dette være farlig? Er veldig redd for å miste melka. Og hva er forskjellen mellom slanking som er "lov" som ammende og ikke?

Er veldig takknemlig for svar, er førstegangsmamma og ueraren:)

Fortsetter under...

Jeg var til legen i dag, det var sopp sa de. Forferdelig vondt når babyen tar tak, og etterpå ja. Min har heller ikke mye hvitt i munnen, bare bitte litt. Jeg skulle bruke Daktar hver dag i 4 uker. Det gjorde visst ikke noe at babyen fikk, men man skulle smøre på rett etter amming slik at det fikk tørke lenge for å unngå det mest mulig. Resept fritt. Men du burde jo høre. Går ikke vekk av seg selv, tar lang tid.

Har det som deg, pluss at det i tillegg er veldig rødt og hissig, litt tørt, litt flassete og vooondt.

Det kan godt være sopp dette ja. Har babyen din et hvitt belegg i munnen?

Du bør ta deg en tur til legen så du får bekreftet eller uteluket at det er sopp. Hvis legen mener det er behov, vil hun også ta en bakteriologisk prøve.

Det er absolutt ikke farlig å slanke seg når man ammer - men alt med måte. Man anbefaler at man ikke går ned mer enn en halv kilo-en kilo i uka. Dette er også fornuftig slanking om man ikke ammer, hvis man vil holde vekta og humøret gjennom slankeperioden! :-) Høres jo ut som om du har planer om slik "fornuftig" slanking også! Faktisk er moderat trening stimulerende for melkeproduksjonen! Du bør ha et kaloriinntak på 1800 kcal pr dag, Grete Roede har kurs tilpasset ammende, om du synes det er verdt å gå på et kurs. Også må du selvsagt passe på at den maten du putter i deg er noenlunde fettfattig og næringsrik mat!

Tusen takk for gode svar:)

Men ... jeg kan ikke fordra legen min, kan jeg gå på apoteket og få en soppkur i dag? Uten å bli sjekket hos legen? Er en smule lei av å utlevere både underliv og puppestell (er bare 10 uker siden jeg fødte), og har lyst å ha kroppen for meg selv nå... kanskje barnslig, men men...:)

ja, du kan smøre på canesten eller klotrimazol på puppen. det er reseptfritt på apoteket. jeg smurte etter hver amming i 2-3 uker og ble kvitt soppen. men tørk det bort før baby skal ha pupp neste gang.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...