Gå til innhold

Inkubasjonstid; omgangssyke???

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor lang tid det tar før ett barn får omgangssyke og begynner å kaste opp til nestemann arver hele herligheten?

EldsteMann ble dårlig tirsdag kveld, men har ikke kastet opp siden sent onsdag kveld.

Går rundt og lurer på når neste i familien ligger rett ut.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8249889-inkubasjonstid-omgangssyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si. Kommer an på hvilket virus det er. Men det er en ganske stor sjanse for at en eller annen i familien får det. Jeg er immun (tror jeg)...he he

Lurer på om en regner oppimot 2 døgn som inkubasjonstid, men som sagt det varierer veldig. Lykke til og håper nå endelig at dere slipper billig unna:)

En ting er ihvertfall sikkert, lang er den ikke den inkubasjonstiden når det gjelder omgangssyken:-) Så om det nå er et par dager siden forrige mann hadde den og dere andre ikke har blitt syke så kanskje dere rett og slett slipper unna! Det er jo også slik, at mennesker som lever sammen, ofte er mer immune og motstandsdyktige mot hverandre;-)

Jeg har trodd på Attpåklatten at det smitter fort. Fikk en aha-opplevelse for noen år siden. Storebror hadde omgangssyke og jeg ble smittet. Var hjemme et par dager og ble frisk. To dager etter at jeg ble frisk hadde vi seminar på jobben og jeg skulle lage pastasalat til alle. Trodde selvfølgelig at jeg var smittefri...

Resultat? 15 på jobben var hjemme dagen etter! Inkubasjonstiden var altså kort, men smitten overlevde lenger enn jeg trodde. Har fått det bekreftet nå i høst. I barnehagen til minstemann har de hatt et seiglivet magevirus denne høsten. Mange har blitt syke flere ganger og det ser ut til å gå i ring. Til slutt kom det et brev fra Bydelsoverlegen som anbefalte at alle var hjemme to dager etter siste oppkast. Så lenge kan man nemlig være smittebærer selv om man er symptomfri...

Annonse

Vesla vår har smitten akkurat nå..... 5 åringen har gått med kvalme og vondt i magen noen dager uten at de slo ut i oppkast og diare. Leah begynte natt til i går....jeg er uggen...men ikke direkte kvalm. Smittsomme greier er det helt sikkert at det er ! Umulig å unngå det!

Men....jeg har opplevd at det har gått så mye som en uke fra første mann til neste mann fikk smitten!

norovirus som det vanligste viruset som herjer om vinteren har en inkubasjonstid på opp mot tre dager, men man kan bli sykere fortere. Man er smittsom en kort tid før man blir syk til et par dager etter man er ferdig med å spy, derfor anbefales det å holde barna hjemme et par dager etter oppkastet er over. Dette har jeg lest på folkehelseinstituttets sider, de sier forresten også at det er usikkert hvor lang immunitet man har etter gjennomgått infeksjon. Så det mulig å bli syk flere ganger hver vinter, kjedelig... Smitter mest ved direkte kontakt, eller via mat, men kan også spres ved å puste inn mikrober( aerosoler) Viktigste råd: vask hender og god bedring til alle syke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...