Gå til innhold

Sopp på brystet fikk jeg beskjed om hos legen i dag,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må nok stole på at legen din vet hva han/hun gjør, ring helsesenteret i morgen om du er usikker! :-)

Bruk nytt ammeinnlegg for hver amming, vask klærne som kan være nær smittesonen på minst 60 grader, og god håndhygiene er viktig.

jeg har også hatt sopp, det var så sårt at jeg ikke klarte og amme han på den ene siden. Siden jeg ikke fikk tømt fikk jeg brystbetennelse jeg gikk så lenge med det så jeg ble innlagt på ahus. De satte inn ett dren som jeg måtte ha i en uke. Hvis det er sårt når du ammer, er det kanskje bedre og pumpe. Håper det går bra med deg:-)

Nei det er det han ikke har fått (mikstur).. Visste ikke det jeg, og legen sa ikke noe.. Huff, blir vel ikke kvitt det da, for for det vel bare tilbake fra babyen. Er det resept på den? Jeg fikk beskjed om å bruke daktar smøresalve, men virker ikke som noen andre bruker den. Er den grei?

Ja vurderer å begynne med pumpa nå, sitter og griner hver gang fram til melka kommer, så det er sikkert bedre.

Annonse

Hei!

Jeg har evighetssopp, og har prøvd det meste. Du må nok tilbake til legen din så fort som mulig på mandag. Si du skal ha mycotatin mikstur til babyen og mycostatin krem til deg. Jeg har prøvd daktacort, men den funker ikke så godt som mycostatinkremen.

Det du kan gjøre i dag er å gå på et bra apotek og kjøpe noe som heter krystallfiolett og pensle det på puppen. Kjøp i tillegg en stor tube brystvortekrem og en boks vaselin. Krystallfioletten gjør puppen raskt litt bedre. Brystvortekremen bruker du på puppen etter at krystalfioletten har tørket. Vaselinen er til å ha rundt babyens munn så krystallfioletten ikke setter seg så fast.

Lykke til og pass veldig godt på at du ikke får brystbetennelse i tillegg nå.

Ps be legen din om utdrivingsnesespray i tillegg på mandag. Så har du det liggende.

Husk at sopp trives godt i melk, så vask alt som kommer nær kroppen ofte. Ikke bruk ammeinnlegg i ull! Jeg syns det enkleste var å klippe opp et gammelt og mykt laken og bruke det som ammeinnlegg, det blir dyrt med engangs siden du bør skifte etter hver amming. Vask brystvorta med farris etter amming for å få bort alle melkerester. Det er også noen piller du kan få, husker ikke hva de heter, men har skrevet om dem i et innlegg før her på ammedebatten.

Det er også viktig å vaske seg godt etter bleieskift (soppen kan vissnk komme ut der nede) og husk å steriliser smokker o.l. ofte.

Lykke til!

Ser du har fått mange fine råd, jeg har også evighetssopp (og føler meg derfor også litt ekspert på området), det er grusomt!

Hos meg hjelper det iallefall å prøve å lufttørke mest mulig (gjerne ta deg en solariumstime dersom du har mulighet). Når jeg er hjemme går jeg alltid uten bh under genseren (babyen min er snart 6 mnd, så har ikke sånne ukontrollerte melkespruter lenger....).

Fordi jeg var så sår, klarte/klarer jeg ikke å pumpe med vanlig pumpe, hos meg var eneste løsningen å håndpumpe, dette er veldig skånsomt.

Lykke, lykke til!

Tusen tusen takk for mange fine råd, skal prøve alt!! :)

Har faktisk ikke hørt om sopp før, og står jo nesten bare om bryst betennelse rundt om kring, så veldig glad jeg spurte dere her..

Så nå får jeg satse på det kan bli litt bedre..

Det skal gå an å bruke Mycostatin mikstur både på puppen og i munnen på babyen. Da vet du i hvertfall at han ikke får i seg noe han ikke skal ha.

Jeg vil anbefale deg å kontakte ammehjelpen med det samme, for å få ekspertråd, og vite hva du skal si til legen. Sopp er noe herk, og kan være vanskelig å bli kvitt (kan jeg skrive under på) så det er viktig å få riktig behandling.

Og viktig å ikke la puppene være fuktige. Lufttørk og nye ammeinnlegg. Og kok smokker og evt. tannbørsten til babyen.

Krystallfiolett virka på meg også, men ble veldig tørr av den, så brystvortekrem (PureLan) var veldig nødvendig etterpå.

Vær obs på at krystallfiolett er et veldig sterkt fargestoff.

Jeg var i kontakt med en ammespesialist mens jeg brukte krystallfiolett, og det var veldig greit å få gode råd fra henne. (sendte mail til ammehjelpen) Så igjen vil jeg anbefale det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...