Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Bare lurer på: hva skjer eksakt med babyen i det man røyker?? Er i uke 39 å røyker 4-5 om dagen... Ja,er egoistisk osv... orker ikke noe preken. Hva skjer med babyen?=?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Velger for min egen del å signere med anonym jeg også.. Jeg røyker 10 for dagen... Har merka meg det at når jeg har mye press på meg( fra min xmann,som driver med psykisk terror,Har vært 2 dager i retten med han nå nylig pga dette) Så kan jeg røyke 15 for dagen. Jeg vet at dette ikke er bra for hverken baby eller meg, men snakket med jordmor om dette, og fikk beskjed om at så lenge jeg klarer å redusere,er det bra. Men vil så gjerne slutte, men klarer det ikke,slik situasjonen min er nå... Uff.. skulle hatt i ræva!!!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 På "lommelegen.no" kan dere lese littom røyking i svangerskap. Det er farer for sykdom og sansynlig å få et lite barn (påvirker veksten til fosteret). Jeg syntes det er synd at dere røyker i svangerskapet men syntes det er bra at dere ønsker å slutte med det. Slutte å røyke er ikke lett for folk flest. Jeg for min del var heldig og klarte å slutte uten de største problemene men jeg må innrømme at jeg hadde forberedt meg mentalt i månedsvis før jeg sluttet. Lykke til med nedtrapping og kanskje røykeslutt!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Jeg klarte å slutte etter 3 måneder, når jeg fikk vite at jeg var gravid.. har hørt at for hvert trekk du tar eller for hver røyk du røyker, så får babyen krampetrekkninger!! det skremte meg, så da sluttet jeg.. babyen får det også i seg som alle vet.. og røyk kunne vist også gi gulsot..
beibisol Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Man kan se på ultralyd at barnet krymper seg som i enslags avmakt og fortvilelse. det er sannheten, ikke noe å legge sjult på...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Har lest at babyen først får kramper pga for lite oksygen, så blir den helt apatisk etter... Så blir dårlig av å se og høre om gravide som røyker, skjønner d virkeli ikke... men d er jo bare meg da:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 hei.. røyka en 20 pakning om dagen når jeg gikk me guttene mine. dem er frisk å fin. ikke allergi å ikke noen sykdom. men jeg hadde ikke noen god samvittighet alikevel. nå røyker jeg 10 + om dagen. pga stress.. men sitter me dårlig samvittighet
Lapez Skrevet 15. februar 2007 #8 Skrevet 15. februar 2007 SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT: Oksygen. Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen. Kullos. Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden. Nikotin. Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring. HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER? På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. Jeg dømmer dere ikke! Synd bare, at dere ikke klarer holde dere.. Jeg vet det er hardt, men heldigvis..., men, dette er vel riktig svar til HI? =)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #9 Skrevet 15. februar 2007 En tin ger jo hva som skjer med barnet inne i magen. En annen ting er jo hva som kan skje når barnet kommer ut og vokser opp. Er ikke uvanlig at de får ett svekket immunforsvar feks. Og de vil for alltid være i faresonene for utvikling av kreft!!! Kan få kreft bare fordi mamman ikke klarte slutte røyke, noe som er så enkelt som å bare ikke gjøre det... Er det virkelig verdt det????
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #10 Skrevet 15. februar 2007 Jeg har røyka fast i mange år men slutta på dagen når jeg tok graviditets testen som viste positiv!JA...det var vanskelig...men hver gang jeg hadde lyst på en røyk tenkte jeg bare på hvor viktig dette barnet var for meg...og skyldfølelsen jeg ville ha om barnet fikk en sykdom fordi jeg ikke klarte legge bort røyken.Denne tanken hjalp vertfall meg...håper dere klarer å slutte dere som ønsker det...
dental Skrevet 16. februar 2007 #11 Skrevet 16. februar 2007 Jeg røyker også ca 6-8 røyk til dagen. Og har heller ikke noe god samvittighet. Men det med røyken syns jeg blir litt voldsomt til tider. Jeg fødte en frisk fin gutt for to år siden. Han har vert veldig lite syk frem til dags dato. Andre barn på hans alder som har mødre som ikke har røykt har vert myyye mer syke!! Så det å skylde alt på røyken blir feil. Dessuten er det for mange et veldig stress moment til å slutte, å det er heller ikke bra for barnet. Å det er det en lege som har sagt!! For noen er det rett og slett bedre å heller trappe ned.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #12 Skrevet 16. februar 2007 Akkurat d du skriver her ovenfor er d som gjør meg så provosert m folk som røyker under svangerskapet, du får jo d nesten til å høres ut som om at pga at de ikke røykte under svangerskapet har ungene deres vært mere syke, men hvis d får deg til å føle deg bedre at barn til ikke-røykere og blir syke så... ja, d er sant, barna kan bli syke selv om man ikke røyker gjennom graviditeten, d er bare at du gir dem mye mere sjangs for å ikke få mange forskjellige sykdommer når man ikke røyker, og nåt msn røyker øker man sjangsen for mange forskjellige sykdommer m vitende vilje! Stygt synes nå jeg! At gutten din ikke har vært nå mye syk, er jo kjempe bra, men effekten av din røyking gjennom graviditeten trenger ikke å komme på flere år enda... og forhåpentligvis kommer den ikke i hele tatt... D er ingen leger jeg noen gang har snakket m, eller jordmødre for den saks skyld, som sier at d er bedre å røyke enn å slutte, de anbefaler alltid å slutte helt. Men sier den gravide at det greier hun ikke, så anbefaler de så klart å kutte ned, men ikke som et alternativ til å slutte! Hvordan noen kan utsette barnet sitt for økt sjangse for mange forskjellige sykdommer, som kreft, hjernefeil, astma og allergi, svekket imunforsvar og konsentrasjonsvansker, for å nevne noen, er for meg helt uforstaende! Men alle gjør vi jo våre egene valg...
ceso Skrevet 16. februar 2007 #13 Skrevet 16. februar 2007 jeg røykte med datteren min, ca 3-5 om dagen og fødte en liten jente på 47 cm lang og 3000 gr. min lillesøster har AD/HD som følge av røyking under svangerskapet og til dere som vet hva det er vet oxo at det er jaggu den beste erfaringen man kan få på den måten for da er det myyyeee enklere å slutte å røyke. må innrømme at jeg har abstinenser enda, selvom det er 6 mnd siden jeg sluttet. men alt er relativt. tror det har mye å si hvor mye en røyker under svangerskapet oxo da...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #14 Skrevet 16. februar 2007 Jeg har røykt med mine to barn og de ar IKKE utviklet AD/HD. Min mor røykte ikke med meg og min bror når hun gikk gravid. Og vi har begge to AD/HD. Jeg sier ikke dette for å forsvare at jeg har røykt. Men det er faktisk mange grunner til at man ikke klarer å slutte. Jeg har sluttet på medisiner bl.a. (sentralstimulerende) og dette er i seg selv tøft nok. Jeg tror ikke det er noen som røyker med god samvittighet når de er gravid Og å si at "jeg klarte det da kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke alle andre klarer det" er ikke ett godt argument. Da kan jeg jo si at jeg fungerer best med ritalin så da gjør sikkert du det også. Jeg skammer meg for at jeg ikke har klart å slutte. Jeg er begynt å smugrøyke istendenfor for jeg vet det ser jævlig ut.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #15 Skrevet 16. februar 2007 Jeg var også flink å sluttet å røyke fra jeg var 6 uker gravid og frem til jul.. så sprakk jeg, uff ikke stolt av det.. så nå bare smugrøyker jeg/vi litt om kvelden. fra 2-6 pr kveld.. Synes det ser fælt ut når gravide røyker, så foreløpig så bare lurer jeg meg selv.. men har satt meg en ny dato til å bli helt røykfri igjen.. og ja den skal jeg klare igjen.. lykke til alle sammen..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #16 Skrevet 16. februar 2007 Noen her sier at de har røkt og at deres barn er helt friske osv. Akkurat som med alkohol, så KAN det gå bra, men man vet aldri - det blir omtrent som å spille Russisk rulett... Dette har jeg klippet ut fra Sosial- og Helsedirektoratets hjemmesider - synes det står veldig klart hva som kan skje med babyen: Lav fødselsvekt og tidlig fødsel Karbonmonoksidet i røyken binder seg til de røde blodlegemene og stjeler plass fra oksygenet. Det fører til at barnet hele tiden får mindre oksygen enn det skulle ha hatt. I tilegg fører nikotinen i tobakken til at blodårene trekker seg sammen, og blodtilførselen til barnet reduseres. Sammen med karbonmonoksidkonsentrasjonen i blodet, betyr dette at barnet får redusert tilførsel av både oksygen og næring. Røyking i svangerskap representerer derfor en betydelig risikofaktor for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Det er antatt at røyking i svangerskapet forårsaker 15 prosent av alle for tidlige fødsler, 20-30 prosent av alle tilfeller av barn med lav fødselsvekt, og rundt 150 prosent økning i sykdomstilfeller hos foster/barn i ukene rundt fødselen. Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt (<2500g), for tidlig fødsel (< 32 uker) og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge. Krybbedød Røyking i svangerskapet er assosiert med økt risiko for dødfødsel og krybbedød. En omfattende krybbedødstudie, som omfatter 20 land og 745 krybbedødsfall, ble publisert i 2004. Studien viser at barn av mødre som røyker har 2,5 ganger økt risiko for å dø i krybbedød. Barn av mødre som røyker og i tillegg sover sammen med barnet, har 18 ganger så stor risiko. Årsaken til dette er foreløpig ukjent, men en av hypotesene er at røyking i svangerskapet øker sårbarheten for overoppheting og forstyrrer regulering av hjerterytme og respirasjon. Luftveislidelser Røyking under svangerskap er sterkt forbundet med barns helse ved å forårsake redusert vekst av lungene, øke risikoen for luftveisinfeksjoner, luftveissymptomer som piping og hvesing, samt igangsette og forverre astmasymptomer. Redusert lungefunksjon i spedbarnsalder disponerer for senere tilbakevendende obstruktive luftveissymptomer (luftveiene blir trange og pusten vanskeliggjort) i barnets første leveår. Særlig utsatt er de barna som også blir eksponert for passiv røyking etter fødsel. Røyking i svangerskapet er i enkeltstudier også assosiert med vedvarende redusert lungefunksjon. Den mangelfulle utviklingen av lungene, observert ved fødsel, ser ut til å kunne vare helt frem til voksen alder. De biologiske mekanismene bak redusert lungefunksjon er ikke klarlagt, men det er antatt at de små defektene som er påvist fra eksponering i svangerskapet reflekterer skader inntruffet under et kritisk punkt i utviklingen. Disse skadene kan permanent ha forandret lungens struktur eller lungens immunologiske funksjon. Effekten kan bli forsterket gjennom den økte forekomsten av respirasjonsproblemer og tidlige infeksjoner, som er vanligere blant barn av mødre som røyker. Psykososial utvikling Røyking under svangerskapet kan gi utslag i forsinket eller dårligere psykososial utvikling hos barn. Hvordan de ulike stoffene i tobakken påvirker fosteret, og hvilke av de 4000 helseskadelige stoffene i tobakken som gir slike skader, har i hovedsak vært ukjent. Enkeltstudier antyder at nikotin synes å skade utviklingen delvis ved en direkte påvirkning av celledelingen. I et norsk doktorgradsarbeide ble det funnet at tobakksrøyk fører til skader på arvematerialet og dårlig produksjon av viktige celler hos barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå