Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Hei alle sammen:)) Når jeg var gravid (og mistet) for 2 år siden, så ville ikke sykehuslegen legge meg i narkose for å se etter om jeg hadde en exu.. Fordi jeg var alt for tykk sa han( ca 100 kg), så vi måtte bare avvente og se på blodprøvene..men det var en vanlig SA.. Men jeg har ikke blitt gravid igjen og har egentlig lyst å få sjekka ut litt.. Har snart gått ned 10 kilo siden den gang..men er det noen av dere som har opplevd det samme? Jeg syns dette var helt grusomt flaut og nedverdigende..men har lyst å bli sjekka litt før veien går til prøverør.. Jeg har lyst å få sånn gjennomskylling av egglederne(hgb?) og kanskje lap..men er livredd for å få samme svar!! Noen som har noen historier og fortelle om vekt og sånne undersøkelser? Håper noen orker å svare meg:))
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Hva har str med undersøkelse av exu å gjøre? Finn deg en ny lege:) En seriøs en!!!
Mallami fikk gutt 21.feb. Skrevet 16. februar 2007 #3 Skrevet 16. februar 2007 Jeg veide ca 90-95 kg. når det ble gjort en laparaskopi under full narkose. Fikk aldri høre at jeg var for tjukk for den. Dette skjedde under utredning etter å ha hatt tre ufrivillige aborter...SA og MA. De fant en tett eggleder, men jeg har i dag en sønn på snart fem år og får jammen en sønn til om 10 dager :-) Ikke finn deg i sånn behandling og be heller om en annen lege!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #4 Skrevet 16. februar 2007 Ok, tusen takk for svar begge to:) Dette var overlegen på A-hus som sa dette.. De trodde først det var et svangerskap utenfor livmor pga smertene..men ville som sagt ikke gjøre noe annet enn å vente pga vekta mi.. Han ville ikke legge noen som var såå overvektig under narkose før han absolutt måtte sa han.. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 HÆ?nei nei nei,han der måtte ha vært skrullete,jeg hadde en exu i sommer jeg,da veide jeg 95 kg,og måtte ha lap,pga egglederen sprakk,de fant 1 liter blod i buken på meg!!Enn om du hadde hatt en exu da,det kunne ha gått galt hvis de IKKE hadde operert deg altså!!!Tanta mi holdt på å dø hun,da hun hadde exu:( Herregud,man opererer jo folk som veier opp i mot 200 kg også i narkose!!!!Og du er jo på ingen måte SÅÅÅÅ overvektig da!??Jeg måtte ha akutt ks v min 1 fødsel jeg,og da veide jeg 113 kg,men ble lagt i narkose tvert!!!makan,hadde klaga til pasientombudet jeg altså..
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 ... jeg gruer meg veldig til jeg skal gå til leger og jordmødre og undersøkelser og sånn... Jeg synes det var fryktelig synd at du ble behandlet på en slik måte... Det er veldig bra at det blir fortalt om positive opplevelser rundt dette emnet, da det kan hjelpe de som har opplevd negative ting til å kanskje bli oppmuntret til å svare på teite komentarer, eller bytte lege/jordmor fordi di hører at det faktisk også er snille der ute... Og kan hjelpe oss som gruer seg til sine undersøkelser:)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #7 Skrevet 17. februar 2007 Tusen takk for svar, jenter:)) Akkurat da det skjedde så tenkte jeg egentlig ikke på hvor ille behandling dette var..men når jeg ser svarene deres så skjønner jeg jo at dette var helt feil av den legen!! Men det er bra at de fleste har et positivt inntrykk av sånne ting:)) Det er vel fritt sykehusvalg..så da kan jeg vel dra til et annet sykehus om det skulle bli nødvendig? Om jeg er så heldig å bli gravid igjen da... Jeg skjønner nå at dette var en fæl behandling av meg... HI
endaeintrønder Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 ja det er fritt sykehus valg i norge,så bare ikke finn deg i slik behandling altså,er vel ikke den eneste legen som jobber der heller?Du kan be om en annen lege også,det er DU som bestemmer!!Har aldri hørt på maken på behandling av gravide i en sårbar situasjon altså..Stå på krava:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #9 Skrevet 21. februar 2007 Kjære vene, jeg får helt noia når jeg hører sånne historier. For en lege.. Jeg kan iallefall fortelle deg litt om det du kaller gjennomskylling av egglederne. Det heter HSG, og er en undersøkelse som utføres på røntgen. (Jeg jobber på røntgen selv) Det er en gynekologisk undersøkelse der man legger et tynt kateter opp i livorhalsen. I enden av katetert er det en liten ballong som blåses opp for at kateteret ikke skal skli ut igjen. Når kateteret er på plass sprøytes det inn røntgenkontrast mens man tar bilder, for å se om egglederne er åpne. Noen synes det er litt vondt, men det er veldig individuelt. Har hørt flere gladhistorier der vedkommende faktisk har blitt gravid rett etter en sånn undersøkelse. OG jeg kan fortelle deg at det ikke er noen øvre vektgrense for denne undersøkelsen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 Takk for svar begge to:) Jeg lurte litt på det du anonym skrev om HSG jeg... Vet du om jeg må bestille time hos fastlegen for å få rekvisisjon til dette, eller må dette gå gjennom gynekologen min? Dette gjøres vel på sykehus? Får man smertestillende? Håper du orker å svare på dette da jeg gjerne vil ta en sånn undersøkelse snart:)) Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #11 Skrevet 21. februar 2007 Du må få rekvisisjon av legen din, men det spiller ingen rolle om det er fra fastlegen eller gynekologen. Men jeg ser ofte at det er gynekologer som henviser, fordi man stort sett gjør det i smmenheng med fertilitetsutredninger. Når du har fått rekvisisjonen må du ofte selv ringe røntgen for å få time, fordi undersøkelsen må utføres så eller så mange dager etter avsluttet mensturasjon (husker ikke dagene nøyaktig, fordi det er kontorpersonalet som ordner med timene...) Masse lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #12 Skrevet 22. februar 2007 Tusen takk for svaret:)) Da skal jeg snakke med gynekologen min snart:)) HI
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #13 Skrevet 22. februar 2007 Kjære HI.... Hørtes helt grusomt ut.... Jeg har blitt operert når jeg har veid over 120 kilo uten problemer.... håper du får en lege med mer vett i huet neste gang du skal på sykehuset... Lykke til:-))))))
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 Tusen takk skal du ha,Anonym:)) Ja jeg følte meg ikke så høy i hatten når legen kom med den stygge kommentaren nei... Men selvfølgelig, med så dårlig selvtillit pga vekta fra før, så tenkte jeg at han hadde vel rett!! Dette var jo første gangen jeg hadde vært gravid og visste jo ikke så mye og var naturlig nok mest opptatt av at jeg hold på å abortere.. Hvor feil behandling dette var av han, forsto jeg faktisk ikke før jeg spurte dere her inne... Så tusen takk alle sammen for oppmuntrende svar, nå er jeg ikke like redd for å spørre om å få disse undersøkelsene:)) Klem fra HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå