Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Har flere uker igjen til termin...har en sønn på snart 3 år som er skikkelig pøbel for tiden. Han roper og skriker inne og jeg holder på å bli gal. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få ham til å slutte. Har en mann som jobber mye kvelder og er derfor lite hjemme. Har to hunder som 3 åringen herjer med og som jeg må sette ut på gangen. Men føler det blir feil å straffe hundene på grunn av at pøbel'n av en sønn ikke gir dem fred. De vil inn i stua hvor det er varmt og godt og åpner dører selv.... Kjenner at stresset bare øker og øker og orker snart ikke mer, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å endre adferden til sønnen vår heller... Noen tips?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Det er vel ikke så mye å si.. Har ei dramaqueen hjemme som er midt i 3 års trassen. Kjenner at jeg også kjører meg fast i handlingene mine fordi jeg rett og slett ikke orker.. Lite pedagogisk innimellom, og lokker med is og leiefilm på videosjappa.. Har heldigvis bare 4 uker igjen da.. men de føles lange nok!! Kanskje kan du be mannen din komme hjem å ta over litt? Snik deg ut med noen venner på kino, det er kanskje et ork, men det er en lur måte å lade batteriene på ;-) Kankskje barnevakt til 3åringen kan være en ide? Bare for en ettermiddag..Det vil kanskje gjøre han også godt. Eller så høres det ut som om han kanskje trenger noe annet å henge fingrene i. Bake, bygge, plastelina, puslespill, lese en bok eller ut en times tid? Lykke til, håper du får litt ork tilbake snart!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 greit nok med barnevakt, men han er jo i barnehagen hele dagen mens jeg er på jobb, så jeg kommer sliten hjem og barn og hunder sloss om min oppmerksomhet. Det er vel heller det at jeg ikke orker å sitte på gulvet og leke med biler. Det er mørkt når vi kommer hjem og ingenting lys på lekeplassen så det er ikke så spennende å gå ut! Har har film stående på og jeg får ikke lov å skru den av (orker ikke å krangle i dag så jeg gir meg), men nå er det heldigvis bare 10 minutter til kveldsmat og så er det marsj i seng. Vet at han er trett i dag for han gjespet og gned seg i øynene da jeg hentet ham i barnehagen. Føler meg som ei fæl mor som teller minutter til jeg kan få ungen i seng!
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Kanskje du kan be om å få sjukemelding. Er jo greit å ha litt krefter igjen til fødselen. Kan jo f. eks. be om 50% sjukemelding....?...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Takker for omtanken, men det er ikke jobben som er problemet....tror du det går an å få sykemelding fra jobben som mor hehe. Det er DEN jobben som er problemet. De få timene fra kl 16 til kl 19 er det virkelige problemet, og en sønn i skikkelig trass. * Han terroriserer hundene,(løper og skremmer dem mens de sover) og jeg er redd det en gang skal bli nok for dem og at de forsvarer seg. Derfor må de ut av stua og samvittigheten min gnager meg for de har jo ikke gjort noe galt! * Han hyler og skriker (ikke gråter) uten videre. Det roet seg da jeg tapet munnen hans (etter å ha truet med det 3 ganger). Hadde tapen på i 5 sek før han tok pointet og lovet å kutte ut skrikingen. * Han tøyer alle grenser og når jeg spør ham hvorfor han gjør det så får jeg til svar: "jeg hører ikke mamma, jeg leker" umulig å gå et svar av ham altså. * og mannen min jobber skift med mange kveldsvakter slik at det er vanskelig å få hjelp av ham også... UFF OG JEG SKAL HA EN UNGE TIL OM 9 UKER!!!! hva har jeg begitt meg ut på....Noen som har et angrefristskjema som jeg kan få???
livetimammasmage Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Hei jeg er barne og ungdomsarbeider og har fokusert veldig på barneoppdragelse siden jeg startet utdanningen og jobben min. Jeg har ett lite tips som kommer til å funke raskt om du gjør det riktig! Brukte det da jeg jobbet som dagmamma, og det funka ganske bra. Kaller det time out. Hver eneste gang, og da mener jeg hver eneste gang han gjør noe han ikke skal, om det bare er å skremme hundene eller rope o.s.v, så sett ham i en stol med ryggen mot deg, og si at han må sitte der i 10 min siden han ikke hører etter deg. Så etter 10 min gir du ham blanke ark igjen, men med en gang han gjør det samme igjen, blir det nye 10 min på stolen. MEN!! det er veldig viktig å si at han må ha time out fordi han ikke hører etter deg, ikke rop når du gjør det, snakk vanlig og bestemt. Ikke snakk til ham når han sitter på stolen(kan også bruke trappa), men hver gang han prøver å gå ned av stolen før 10 min har gått, setter du ham bare der igjen og starter tiden på nytt. Han kan få lov til å skrike å hyle men bare han holder seg på stolen. Etter ei tid vil han skjønne at hver gang han gjør noe galt, så må han ha time out. På denne måten slipper du å kjefte å løpe etter ham, og du vil få en lettere hverdag. Bare husk å ikke kjefte på ham, bare snakk bestemt Har brukt denne metoden nå i 5 år, og ser også at de faktisk bruker samme metode på nanny seriene, jeg ser hver gang at det funker bare man fortsetter med det og ikke gir seg med en gang! Også husk å involvere ham i det nye mirakelet som kommer, husk at det er en større forandring for ham enn for dere å få en som tar over hans plass ved å være minst i huset. Ikke sikkert han vet hvordan han skal takle det. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Har prøvd time out, men den slutta å funka da han gikk bort i fra plassen sin, med latter. Jeg satte ham tilbake og han kom til meg med latter. Var nødt til å sitte med ham for at han skulle sitte der. Så time out funger enstund, men hva gjør du den gangen ungen ignorerer time outen!
livetimammasmage Skrevet 15. februar 2007 #8 Skrevet 15. februar 2007 Ikke alle som er enige i dette, men da tar du å fjerner en leke fra rommet hans, gjerne favorittleken. for hver gang han ikke hører etter, fjerner du bare enda flere leker, det kommer til å bli gående en stund, men når han ser lekene forsvinne vil jeg tro han kommer til å skjønne bildet at han må høre etter. Men dette er jo enkelt for meg å gjøre som ikke er mamma(enda), vet det er verre for mødrene å gjøre det, mange får dårlig samvittighet. Ellers bruker jeg å ta bort en av de godene barna har i hverdagen, sier at hvis de ikke hører etter så får de ikke ditt og datt o.s.v, men jeg holder meg til det jeg sier da, uansett, da er det viktig å ikke gi seg, selv om de lover å høre etter. Lover de å høre etter og de faktisk gjør det, så er det bare å forklare at da skal du ikke ta bort flere goder så lenge han fortsetter å høre etter.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #9 Skrevet 15. februar 2007 Dette er noe som min 3 åring ikke vil forstå...det er han ikke moden for.... Men det var ei grei tanke for litt eldre barn.... Men nå er frustrasjonen over. Nå ligger han i senga og sover søtt.... Dagen i morgen er en helt ny dag, med nye muligheter og blanke ark... Tusen takk for støtten HI
Frk. Vable Skrevet 15. februar 2007 #10 Skrevet 15. februar 2007 Jeg tror faktisk 3 åringer forstår mer enn vi tror... Har selv en 3 år gammel datter og kjenner meg igjen i masse av det du sier. Hun er skikkelig trassig av og til. Og skikkelig sleip og utspekulert!! Så tror nok de skjønner en hel del. Ser det også i barnehagen, der lager hun flotte ting jeg aldri hadde trodd hun hadde fått til. Klatrer i klatrestativer uten å falle ned osv. Hun hadde nok aldri fått noe av dette til hvis jeg hadde passet på henne en hel dag, fordi jeg ikke ville ha latt henne. Dvs, jeg tror ikke hun klarer det osv, mens i barnehagen gir de barna såpass mye frihet at de får lov å prøve seg og derfor får ting til mye bedre enn man skulle tro. Vet ikke om dette ble helt på viddene, men poenget mitt er at jeg ville ha prøvd dette med f.eks. å ta bort en leke, for tror nok han vil skjønne hva det går i etterhvert. 3-åringer er smarte! Men det er ikke lett, det der, jeg syns jeg er en fæl mor til tider, bare kjefter og hun hyler og gråter, og jeg kjefter mer og hun blir sint, så har vi en ond sirkel... Ble langt, dette her..... Lykke til iallefall!
Pinklady og Amalie Skrevet 15. februar 2007 #11 Skrevet 15. februar 2007 Du får ha lykketil i hvertfall:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå