Gå til innhold

trenger hjelp fra dere!


browneye

Anbefalte innlegg

Er det mange av dere som har små blødd litt? Jeg hadde bittelitt rødt blod i går morges(kom bare på papiret), og fikk litt brunt utflod utover dagen. Har nå igjen fått litt brunt utflod...holder jeg på å miste? Har hatt en SA og en graviditet utenfor livmor før, så nervene er i høyspenn..prøver å ta dag for dag, men er så vanskelig. Er helt i begynnelsen av graviditeten (4+5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jepp, men da blødde jeg kolosalt masse. hadde en sa.

ikke bekymre deg, litt blød er helt normalt, kan komme ka tid så helst. men jeg vet hvordan du har det. stresser med en gang noen ser ut til å være u normalt. men slapp av, dette går nok kjempe bra=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Husker hvor slitsomt det kunne være i 1.tri fordi en går og bekymrer seg hele tida, så tenkte jeg skulle komme med litt oppmuntring til dere..

 

Ang MA og SA og blødninger

Mange som skvetter når de plutselig "mister" symptomene sine. Men som regel er det fordi en er så obs på alt som kan gå galt, at en faktisk ikke MERKER at kroppen sender haugevis med signaler om at den er gravid... du trenger ikke være kvalm for at alt skal være i orden.. Faktisk er det også et symptom å kjenne seg i kjempeform, eller feks være lykkelig helt uten grunn. På samme måte som å føle seg nedfor eller urolig er det....

Før du begynner å uroe deg, sett deg ned og kjenn etter, hvilke signaler kroppen faktisk sender deg!

 

Når det gjelder blødninger er det faktisk sånn at 25%av vellykkede svangerskap har blødninger (sier legen min) Noen blør mye, noen blør mindre. En blødning betyr ikke nødvendigvis at noe er galt, men legene vil uansett alltid ta det svært alvorlig, og undersøke at alt står bra til med mor og barn.

Husk at slimhinnene i skjeden er mye sartere nå enn de har vært tidligere. For noen skal det nesten ingen ting til for å begynne å blø. Det er ikke farlig, men oppleves selvfølgelig ubehagelig for den som opplever det!

Selv har jeg hatt blødninger to ganger, en gang i 1.trimester og en gang i starten av 2.trimester. Begge var over flere dager, og forskjellige mengder med blod. Men ingenting var galt, heldigvis, antagelig har faktorer som stress og fysisk fostring gjort sitt. Men jeg har en sprell levende liten jente i magen min, som har det helt topp!

 

Opplever du å få blødninger, så skal du ta det helt med ro, og legge deg ned om du har mulighet. (legen min sier dette) For som regel er det et signal fra kroppen din om at nå må du roe ned!

På denne måten kan faktisk også en og annen abort unngås (dette gjelder foster det ikke er noe galt med, men som likevel er i risikosonen for at noe kan gå galt, ). Så skal du ringe og rådføre deg med legen. I 1.tri er det lite annet en lege kan gjøre enn å undersøke om alt er i orden, eller bekrefte at noe har gått galt, så du trenger ikke løpe avgårde til legevakten. Det er viktig for barnet ditt at du tar det med ro:) Og for flertallet så går det faktisk fint.

 

OM MAT

 

Når det gjelder mat, så trenger dere ikke egentlig være veldig redde. Det finnes mange regler og kjerringråd om alt mulig du skal holde deg unna.. men norsk mat er faktisk veldig trygg. Sjangsene for å få toxoplasmose er minimale via norsk mat, og bare sørg for å gjennomsteke kjøtt, fisk og fugl, hold deg unna ting som ermuggent og prøv å spise så sunt som mulig.

Du trenger heller ikke hive ut katten, men vær bare ekstra nøye med personlig hygiene, vask hender før du lager mat osv. (men dette er jo egentlig ikke noe nytt, er det vel? :)

 

Du kan drikke kaffe

du kan drikke te

du kan spise salami (det meste av norsk påleggmat har feks vært frossent først. da har de slemme bakteriene dødd de:))

og om du er usikker, så klarer du deg sikkert uten salami, eller du kan varme den opp før du spiser den, som ostesmørbrød etc..

 

Ost som er pasteurisert er helt ok, og ARLA fetaoster er trygge alle sammen:)

Noen er veldig kvalme i 1.tri, og da er det viktigere at du får i deg mat du klarer å spise enn at du skal være redd for baby hele tida. Faktisk så går det meste helt fint!

(men alkohol og dop og røyk er selvfølgelig IKKE ok)

 

 

OM FYSISK AKTIVITET

 

det er bra for kroppen. enkelt og greit.

Og du kan fint løfte treåringen din, eller en sekk med poteter dersom kroppen din tillater det. Fysioterapeuter sier du ikke skal løfte tyngre enn at du kan puste normalt.

Dette er av hensyn til bekkenet ditt, for å unngå bekkenløsning. Barnet tar ikke skade av at du løfter:)

 

Sex er helt ok. Det som er godt for mor, er godt for barnet. Noen opplever å få kynnere etter å ha fått orgasme, og det kan for noen oppleves ubehagelig, men det finner du ut av.

 

Du må gjerne delta i hopp-og-sprett-aktiviteter som aerobics og alt ting, det er bare moro og fint for barnet. Om du danser føles det som en vugge, sier de:) Men du skal passe litt på pulsen, og du kan oppleve at du blir fortere sliten enn tidligere. Dette kan du med god samvittighet ta hensyn til. Husk at kroppen allerede jobber ganske mye på egenhånd.

 

i det hele tatt, følg kroppens signaler, prøv å slappe av. Svangerskapet handler mye om venting. Venting til du får positiv test. Venting på å komme over de første 12 magiske ukene.. venting til du får se den lille på UL, venting til du kjenner de første sparkene, venting til du kjenner spark daglig, venting på at magen skal bli stor, venting på fødselen..

 

prøv å leve i det øyeblikket du er, dette er en fantastisk tid, til tross for at noen opplever store plager. Tenk på det fantastiske som er i ferd med å skje, at kroppen din er i stand til å ruge frem liv på denne måten! Ikke bare ønsk deg videre og bekymre deg,

DET GÅR FAKTISK SOM REGEL BRA! :)

 

Håper dette kunne være til oppmuntring for de av dere som har lest det. Lykke til med svangerskapet, nyt tiden for hva den er verdt! Og vær stolt av deg selv! :)

 

 

stor klem fra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det :-) Det går helt sikkert fint, men det er lurt å ligge i ro og slappe av slik som det er beskrevet. Krysser fingrene for deg, om litt så føler du deg sikkert bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...