2gutter&2jenter Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Vurderer å kjøpe det for å oppmuntre vår lille sønn på 3år til å få glede av å gå på ski. Neste vinter er han nødt til å gå 3km til hytta når den nyankomne skal overta pulken. Noen som har brukt det?
froska Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt litt positive ting om det. Jeg er litt bekymret for at barnets ski sitter fast i den som drar og hvor sikkert dette er. Hva skjer hvis barnet faller, blir det dratt etter? For det er ikke noen utløsnings mekanisme. Du må også bore hull i skituppene til barnets ski. Løsningen fungerer, jeg har gjort en del research rundt temaet fordi jeg jobber med et lignede prosjekt som hovedoppgave på universitetet. Ta en titt på www.slepet.no der er den bedre forklart og muligens også rimligere å kjøpe enn fra sportsforetning. Hvis du skulle ha forandret noe på slepet, hva tror du du ville ha forandret på? Alt fra farge, design, mekanisme etc.
kalana Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Finnes det andre utgaver der en ikke trenger bore hull i skiene. SÅ noen i skiløypa som hadde en festeanordning som var festet rundt livet til både den voksne og barnet. Det virket som om snora i mellom var en strikk. Rakk ikke å komme på å spørre hvor de hadde fått tak i den. Men det virket veldig enkelt og greit.
froska Skrevet 18. mars 2007 #4 Skrevet 18. mars 2007 Hvis du vil bruke pulk uansett til den nyankomne kan poden sitte foran på tuppen med skiene utenfor når han er sliten
froska Skrevet 18. mars 2007 #5 Skrevet 18. mars 2007 Jeg har bare funnet to produkter Slepet og en som SWIX har. SWIX sin trenger man ikke bore hull i skiene, barnet har på seg en rumpetaske rundt livet og blir tauet av en voksen som har en sele som er festet rundt hvert av lårene... Det høres ikke optimalt ut, uansett denne selen selger godt fordi den kan brukes i alpinbakken ved å la barnet gå i front og den voksne som holder igjen i remmene bak. Selen er visst godt egnet til denne, selv om en bryst-sele vil kunne virke litt sikrere og behagelig for barnet. Jeg er likevel litt bekymret over hvordan det vil være om barnet faller i en nedoverbakke og sitter fast i mamma eller pappa… Spesielt den som er festet i skiene, og hva skjer om barnet glipper håndtaket når det trekkes, da forsvinner vel bena fremover… hehe, vips på rompa. Litt fall vil skje uansett, men barn tåler det.
2gutter&2jenter Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2007 Jeg tok en sjans og kjøpte Slepet, og skal prøve det snart. Det blir interessant å se hvordan det egentlig fungerer. Vil la ham sitte forrest på pulken eller bli holdt av oss mellom bena i utforbakker, da vil ikke Slepet ha noen hensikt. Har sett den som er nevnt, med strikk som kan brukes i langrenn og alpint, men tror mye på det at det går via skituppene for at det ikke skal oppstå rykk. Uansett, jeg gir en beskrivelse av hvordan det gikk for de som er interessert.
Spurt Skrevet 2. april 2007 #7 Skrevet 2. april 2007 Hei! Vi har brukt slepet i fra poden var fem år med STOR suksess! Kan garantere at en treåring vil juble over å få henge bak mor el, far. Vi har hørt mye latter bak ryggen mens ungene koste seg i slepet. Vår sønn som i utgangspunktet er en ivrig skiløper, har som alle andre blitt sliten og lei på tur. Slepet har hjulpet oss til å gjøre turene lengre og hjemturene enklere. Når ungene har vært slitne har vi tatt fram slepet, koblet dem på med noen enkle grep. Dermed har de kunne fått henge etter oss, fått hvilt seg og som nevnt hatt det artig på tur. Vi har latt dem fått bruke slepet en stund, fått hvile seg, for så å gå selv igjen. Meget smart patent som jeg vil oppfordre alle foreldre til å prøve. To hull i skiene er ikke noe problem, den som drar kan lett dra to unger uten å merke vekten. Man må regne med noen fall, men det er jo ikke akkurat som å snøre kjøre bak en scooter, så vi har ikke dette som problematisk. I utforbakker har vi koblet ungene fra og latt dem kjøre selv. Jeg har jo mange ganger tenkt: hvorfor fantes ikke dette da jeg ble dratt og og truet ut på tur?? Ser at ungene vår har et mer positivt forhold til skigåing enn det jeg hadde i samme alder. De spør etter slepet nå før påska, for å sikre at det er med oss på tur. Lykke til og god påske.
Spurt Skrevet 2. april 2007 #8 Skrevet 2. april 2007 .... en ting til...med slepet blir ungene dratt med jevnt fart og jeg skjønner at noen har tenkt, slik at man unngår rykkk og napp, som det blir når du prøver å dra ungen med f.eks skistavene. God tur.
2gutter&2jenter Skrevet 9. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. april 2007 Vi prøvde Slepet nå i påsken på 3-åringen vår, og da kom smilet og latteren! Det ga håp til neste vinter! HURRA!
hekrimamma Skrevet 10. april 2007 #10 Skrevet 10. april 2007 Hva hvis barnet begynner å bevege skiene selv når det blir slept. Er det mulig, eller vil h*n da falle over ende. Tenker på at tauet da ikke vil holde seg stramt hele tiden.
2gutter&2jenter Skrevet 11. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. april 2007 Gutten vår beveget skiene så vidt, men hadde ikke problemer med balansen av den grunn. Tauet er stramt hele veien. Kraften barnet gir fra seg i frasparkene er mindre enn den voksnes kraft, derfor vil den voksne dra fra, og holde tauet stramt. Om barnet vil gå selv, kan det kobles fra, og gå til det blir slitent. Så kan man koble til igjen, og barnet kan la seg dra etter. Vi syntes det var utrolig moro å se gutten vår få øynene opp for mulighetene på ski. Det eneste barnet må øve opp, er å holde balansen, og å holde skiene i sporet, og ikke la de gli fra hverandre. Da får det problemer, men det er en øvingssak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå