Kummin&Lillesel Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Jeg har frem til nå, stort sett syntes at legen min var helt ok. Men etter at jeg ble gravid, så synes jeg at jeg til dels har møtt litt veggen hos henne. 1. Jeg har lavt stoffskifte, i følge mine tidligere norske leger (jeg bor i DK) skulle jeg, om jeg ble gravid, ta blodprøver hver 6. til 8. uke under hele svangerskapet. Det er stort sett alle andre leger også enige i, og også danske sunnhetsmyndigheter. Da jeg ble gravid, gikk legen med på å ta nye blodprøver, for å ha "referanseverdier" til resten av svangerskapet. Seks uker etterpå (da jeg var 11/12 uker på vei) begynte jeg å oppleve ubehagelige symptom på at stoffskiftet kunne være på vei ned (jeg var ENDA mer trøtt enn tidligere i svangerskapet, apetiten stupte, jeg ble mett av ingenting, huda mi sprakk og ble til en ørken, jeg følte meg deprimert, osv..). Ringte til legen og sa at det i følge andre leger og min egen kropp var på tide å ta stoffskifteprøver igjen, om ikke annet enn for å sjekke... Legen ble skikkelig irritert, og det var etter nesten 10 minutters masing hun gikk med på at jeg skulle få ta blodprøvene. Hun mente at "så lenge du tar medisinen din er du helt normal, og det er ikke før senere i svangerskapet det er nødvendig å tenke noe videre på stoffskiftet ditt" osv. Selv om jeg følte det helt motsatt. 2. Jeg har ikke vært til noen flere kontroller eller noe lignende (skal til jordmor første gang på tirsdag), men jeg var til legen i går, fordi jeg har hatt så utrolig vondt i hodet. Samtidig tok jeg opp to ting ekstra (hodepine-wise var hun ganske ok, og gav meg henvisning til fysioterapi).. Det første jeg tok opp var utfloden min. Jeg synes den har endret seg den siste tida. Det skal den jo, men jeg synes den lukter gjæret.. Og det kan jo være et tegn på soppinfeksjon. Jeg nevnte dette for henne, og fikk straks vite, at det var det ikke.. Det var bare naturlige endringer som følge av graviditeten. "Det er hormonbetinget." Hun sjekka ikke en gang. Jeg klør litt, men ikke mye, jeg synes bare den lukter ramt. Har jeg på meg tynne klær kan jeg lukte den når jeg sitter.. Noe jeg synes er ubehagelig. Men hun ville ikke se på/ta prøver, eller noe.. Bare avfeide det som "normalt". 3. Jeg har også kjent en del på halebeinet mitt, sammen med høyre rumpeball. Noen sier at dette er ingenting, andre sier det kan minne om bekkenløsning, osv. Så jeg nevnte det til legen. Hun avfeide meg igjen. For det første sa hun at jeg ABSOLUTT IKKE hadde bekkenløsning, for det var ALT FOR TIDLIG (jeg er i 16. uke, og jeg kjenner folk som har blitt sykemeldt 100% pga bekkenløsning allerede fra 11. uke..). Og mest sannsynlig, så var det bare ingenting. Jeg nevnte at det ble verre når jeg var ute og gikk tur, i trapper, eller var ute og svømme. Men det tok hun seg ikke nær av, og begynte bare å formane meg om at jeg måtte svømme mer så jeg ikke la på meg noe, siden jeg er litt overvektig. Altså, som sagt, hun har alltid vært helt ok.. Men nå er jeg i tvil om hun egentlig er det. Virker som om hun bare er ute etter at "alt er helt normalt". Greit nok hun sikkert får en del hypokondere på kontoret sitt i løpet av en dag, men jeg synes hun avfeier meg grundig. Burde jeg bytte lege? (Sorry det ble så langt)
endaeintrønder Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Syns hun bagatelliserer alt du sier jeg,som lege skal man lytte til pasienten,og finne ut hva som plager han/hun..Noe hun her ikke gjør virker det som!Noen leger er veldig flinke til allmennmedisinen,mens når det komer til graviditeter,så har de IKKE peiling!!Jeg hadde en sånn lege før,men jeg byttet veldig fort(etter 2 sa etter hverandre)Og nå har jeg verdens flinkeste lege,en mann,han lytter,og undersøker,og tar prøver,selv om det kansje ikke er nødvending,så gjør han det,for han vet at da blir jeg avslappet:) Bytt lege du,syns ikke du skal ta til takke med hun der altså!!!!Lykke til:)
Solskinnsjenta Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 Vi nordmenn har for vane å være altfor lojale overfor de som skal yte oss service. Hvis du ikke er fornøyd med hvordan din lege behandler deg, vil jeg anbefale å bytte lege. Det er ditt svangerskap, og din helse. Spesielt det at hun ikke tar stoffskifteproblemene dine på alvor synes jeg er betenkelig. Håper du finner en lege som tar dine problemer på alvor. Vil legge til at jeg også sliter litt med smerter i forhold til mulig bekkenløsning. Jordmor sa i går at flere av dem som fikk slike smerter opplevde det så tidlig som oss. (Jeg er 15+3) Lykke til, og god bedring!
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 JA!! Jeg ville nok byttet lege ja...er ikke kjekt å gå til en som ikke tar deg alvorlig...Er jo pasienten som kjenner sin kropp best, og hun bør i allefall sjekke ut d du nevner... Og jeg er i 17.uke og 100% sykemeldt m bekkenløsning, så d er absolutt mulig... Ønsker deg lykke til og håper du finner en lege som tar deg på alvor og som du blir fornøyd m...
Lone35 =0) Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Noen oppdager at de er gravide ved å merke bekkenløsning har jeg hørt.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 det er faktisk bevist at man kan få fysiologisk bekkenløsning fra uke 5........
Liz m spire Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Anbefaler deg å bytte fastlege hvis du føler at du ikke blir forstått og tatt på alvor. Har selv problemer med stoffskiftet og mine leger tar prøver hver 4-6 uke nå i svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå