Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg bestemte meg på forhånd at jeg skulle slutte da jeg begynte på sprøyter.

Leste boken "endelig ikke røyker" av Allen Carr... Halveis i boken sluttet jeg. :-) Det var i august i fjor - så 6 mnd siden :-)

Mannen min sluttet 2 mnd senere - etter å ha røykt 36 sigaretter hver dag - i 20 år!!! Han ville egentlig ikke slutte - men vi avtalte at siden jeg må slutte - så burde han gjøre det også for å hjelpe meg... og siden vi er to om å få barn... Han sluttet etter å ha lest boken - og har ikke tatt ett eneste trekk på 4 mnd! :-))))

Anbefales!!

Det er ikke vanskelig å slutte - det er vanskelig å la være å begynne igjen!!!

Jeg har stumpet røyken for forsøkene, ja (i hvert fall etter spraymensen), men har begynt igjen etter neg. test. Røyker i utgangspunktet veldig lite (bare av og til i helgene), så jeg tror ikke det gjør den store skaden... Men nå er jeg altså røykfri:-)

Lykke til!

Hallo... jeg prøvde å legge bort røyken under behandlingen men den gang ei.... tok noen få om dagen... sluttet helt den dagen testen var positiv, altså nesten 2 uker etter innsetting...

De sier det beste er å kutte ut under behandling men det klarte ikke jeg... er hvertfall helt røykfri og 20 uker på vei nå..

Jeg slutta å røyke dagen etter forsamtalen.......trodde jeg da! Har ikke røyka noe under forsøk ( bortsett fra 1 liten en..sukk) , men tok noen røyk på fest mellom forsøka, men aldri på hverdagene. Tok en røyk under forrige rugeperiode , og det var til nyttår kl 24. Testa positivt kl 07 1/1 :) Så her blir det ikke noe mer røyk!! Hvertfall ikke på et års tid...men tror det kan bli vanskelig etterhvert, kjenner jo innimellom at det hadde smakt med en røyk...andre dager er jeg superanti!!! Men blir dritkvalm av lukta da så......

Jeg syns vi er flinke jeg, de som ikke røyker skulle bare visst hvor vanskelig det er til tider!!

Å slutte å røyke en tid før ett forsøk er absolutt å anbefale, det øker sjansene betraktelig !

Jeg skal lete etter tall.

Altså ikke for å strø salt i sår, jeg vet alt om dårlig samvittighet . MEN for motivasjon.

Annonse

alle vet vel at d lønner seg å slutte i go tid før et forsøk... Men det er kjempevanskeli...å i en tid der følelser hopper opp og ned som en jojo er det edna vanskeligere... dette vet vel alle som røyker... så jeg tror ikke det er nødvendig me tall........

Sannheten er vond, men den kan jo være til motivasjon tenker jeg.

Rygning, alkohol, kaffe og overvægt nedsætter i varierende grad frugtbarheden:

Frugtbarheden kan måles ved den tid der går, fra man beslutter sig for at forsøge at blive gravid, til det lykkes. Dette tidsrum varierer fra person til person, men øges generelt med alderen.

Rygning

Rygningen mindsker frugtbarheden ved:

At påvirke æggestokkenes funktion

Ved at hæmme æglederne, samt

Ved at påvirke slimhinden i livmoderen, så ægget har sværere ved at sætte sig fast ( Figur 1).

Figur 1 viser risikoen i procent for at komme til at vente mere end 9 måneder, før det lykkes at blive gravid, blandt kvinder som ikke ryger, og blandt kvinder som ryger 1-10 og over 10 cigaretter om dagen. Opgørelsen er fra et europæisk studie omfattende 3,187 kvinder, som forsøgte at blive gravide.

Det væsentlige er, at det hjælper at holde op med at ryge. Kvinder, som ophører med at ryge, opnår næsten samme chance for, at de befrugtede æg sætter sig fast, som kvinder, der aldrig har røget. Chancen for, at graviditeten forløber normalt og ender med fødsel af et sundt barn øges også, når man holder op med at ryge.

Rygning hos manden spiller kun en begrænset rolle for parrets frugtbarhed, med mindre barnløsheden skyldes dårlig sædkvalitet. Lykkes det begge parter at ophøre med at ryge, har man jo også beredt et godt indeklima for et evt. kommende barn. Her ved vi, at passiv rygning har væsentlig betydning for barnets risiko for luftvejssygdomme, vuggedød, mellemørebetændelse og allergi.

Anbefaling til par som planlægger graviditet –

hold op med at ryge

klippt ut fra http://www.lindenberg.dk/

Ja det er nok lettere å bli gravid om en slutter å røyke....... Er jo ikke sunt å røyke uansett. Men mye annet som og er usunt da... Da jeg ble gravid første gang, da røyket jeg MASSE. Sluttet da jeg så den positive testen:o) Sluttet leeenge,men har vært litt frem og tilbake. Røyker jo ikke fast nå, blir noen når jeg tar en fest.

Ut i fra denne undersøkelsen, står det at for de som røyker fra 1-10 røyk om dagen har 5% større sjanse for å bruke lenger enn 9mnd til å bli gravid. Det er jo ikke mange prosent, også tatt i betraktning at det tar i gjennomsnitt 1 år å bli gravid.....

Ja ja er mange argumenter for og imot....Røykere unnskylder seg ofte.... Føler jeg gjør det nå... he he.

Men det er mange forskjellige undersøkelser....det gjelder jo med alt. Ifølge akupunktør Vibeke Fjeld, er det store undersøkelser gjort i Usa på akkurat det å skulle slutte i forbindelse med ivf. Undersøkelsene viste at det lønnet seg heller å trappe ned, enn å slutte helt. En kunne da røyke opp til 3 røyk om dagen, IKKE fler, frem til egginnsetting. Det var da fler som ble gravide, enn om de hadde sluttet tvert..... Så det er mange undersøkelser og vi har alle veldig mange meninger. De som ikke røyker, har ikke stemmerett... he he. Vi vet det er vanskelig å slutte, og jeg tror nok alle gjør sitt beste:o)

I begynnelsen av ivf prosessen, før jeg hadde begynt på sprøyter ol, var jeg ute med noen venninner. Vi drakk vin og så skulle jeg ut å ta en røyk. Hun ene sa: "jeg skjønner ikke at du kan røyke når dere prøver å bli gravide. Det hjelper nok ikke....." Da ble jeg rimelig provosert og sa at det driter jeg i.... hihi. At hun skal kunne fortelle hva jeg skal gjøre og ikke gjøre....... Og hun av alle....som selv drakk alkohol da hun var gravid..... Og det har jeg et rimelig strengt syn på....Det er totalforbud... men det er enn annen diskusjon:o)

Lykke til med å stumpe røyken, og flinke dere som har klart!!! Vi gjør alle vårt beste, og mer enn det er litt vanskelig:o)

Klemmer

Jeg tok min siste dagen før første innsetting. Det er 14 mnd siden nå. Synes ikke det var så fælt. Nå har jeg det godt med at jeg ikke trenger å stå ute å fryse og at det aldri lukter røyk av meg! Selv om det har vært flere negative tester og like mange nedturer har jeg aldri tenkt på å trøste meg med røyk!

Du kan og!

Lykke til :o)

Har røykt i "alle" år, men når egget blei satt inn, stumpa eg den. Var veldig sugen innimellom, men det holdt :-)

Testa neg. igår, så no blir det røyk og ei øl i helga :-) Er nok ingen fasit på detta, Men trur det er viktig at ikkje kroppen blir for stressa, om det er p.g.a. det eina eller andra... Men ved neste forsøk, stumper eg igjen.

Men stå på, ingen kan gjøra meir enn de kan uansett :-) Good luck

Jeg har heldigvis klart å slutta,men skjønner at det er vanskelig for mange...Uansett så er jo alt man klarer å trappe ned bra,om man ikke klarer det helt ved forsøk...Men ved positiv test derimot...Da er det plutselig ikke noe å spekulere på,etter min mening.Men jeg dømmer ingen!

Annonse

Klarer du å stumpe skal jeg nesten love deg at jeg sender en liten pakke til deg-))) for alle som klarer å slutte har gjort en kjempe jobb.

Jeg dømmer deg ikke uansett for jeg røyker ikke selv og veit egentlig ikke hvor hardt det er. Har bare foreldre som er stor røykere og har vært det gjennom hele livet så jaaaaaaaaaaaaaa jeg er anti røyker. Fått dårlige lunger pga av det at min mor røyket under graviditet. Men den gang visste de ikke bedre. Lykke til med forsøkene uansett hva du velger..klems

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...