Mamma til to tette Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Er i uke 35 og baby ligger fortsatt i seteleie. Har gjort det på hver kontroll hos jordmor de siste gangene. Jeg var på kurs på KK tidligere og der hørte jeg nesten bare negative ting når hun tok opp hvordan fødsel ble annerledes for de med seteleie. Noen som har noen gode tips for å få knøttet til å snu seg rett vei?! Har hørt om noen som har prøvd akupunktur? Jeg bekymrer meg mye for fødselen, ikke for smerter eller slikt men rett og slett at det skal gå galt for barnet. Det er jo mer risiko forbundet med setefødsel så kjenner at hysteriet har våknet i meg. Noen som har gått gjennom setefødsel som kan berolige meg...? Er det større fare for å gå på overtid med barn i seteleie? Og ja jeg vet at den fremdeles kan snu seg...skal på ny kontroll i uke 36 men på KK pleier de ikke å prøve å snu barnet hvis ikke man får konstantert for lite bekken etter røntgen.
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Om det ikke snur seg selv - er det nok bare å vente til vurdering på KK uke 36. Enten de snur den eller vurderer keisersnitt. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 Hos meg så ble det først prøvd med manuell snuing, men desverre så ville babyen ikke det. Dette var ikke direkte smertefult, men mer ubehagelig. Så da var alternativet å ta keisersnitt eller setefødsel. Da jeg hadde født før, og hatt greie fødsler valgte jeg setefødsel. Selve åpningsriene er jo like, men jeg fikk også epudural denne gangen. Noe som er anbefalt med setefødsel. Under utdrinvingsfasen var det to leger og to jordmødre som var tilstede og hjalp til. Fødselen ble også overvåket og jeg følte hele tiden at de hadde god kontroll, og at alle ville gjøre det beste for meg og babyen. Etter at alt var over, og jeg kom opp på barsel avdelingen og så på smerter og ubehag som de hadde de som har tatt keisersnitt, så var jeg glad for at jeg valgte setefødsel. Men du må gjøre det som er best for deg og din baby. Snakk med de på fødeavdelingen din og hør hva de kan tilby deg.
Amsterdame Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Min 1 var i seteleie og det ble planlagt keisersnitt 10 dager før termin som gikk veldig fint og jeg hadde lite smerter etterpå og ingen problemer med igangsetting av amming. hadde heller ingen problemer med å baere babyen. Jeg ville ikke ha setefødsel og ville ikke at de skulle prøve og snu barnet i og med at det er en viss risk for at noe kan gå galt. Men, idag ville jeg prøvd akupunktur. Et gammelt kjerringråd er og ligge med et lys/lommelykt i fot-enden av senga/sofaen ettersom barnet noen ganger snur seg etter lyset, vet ikke om det virker...
tinemor83 Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 I Bergen er de så arrogante og obsternasige at de skal trumfe gjennom en setefødsel selv om det skremmer livet av den stakkaren som skal gjennom det. Dersom bekkenet er stort nok, så er keisersnitt ikke aktuelt. Samme hvor mye man gråter og ber om å få slippe.. Det finnes mange argument for å ikke gjennomføre en setefødsel, både for mor og barn. Hvorfor i himmelens navn skal vi leve som om vi var tilbake et århundre når det finnes hjelpemidler som kan hjelpe kvinnen til en lettere fødsel. Åhh, jeg blir så provosert!!! Hvorfor skape en stresset og nervøs situasjon for en mor som absolutt ikke vil dette.. sukk! Pasientrettighetsloven meg her og der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå