Gå til innhold

Smart tips - ferie/permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat høre av ei venninne at det er lurt å ta ut feriedager i de periodene det er mange hellig-fridager. F.eks i desember i forbindelse med jul vil de flese av oss som har vært i jobb ha krav på fri med lønn enten på julaften eller nyttårsaften. I tillegg kommer 1. og 2. juledag som ukedager. Videre er det flere av oss som er organisert i en fagforening eller er statsansatt (?) som har krav på enda en fri dag mellom jul og nyttår. For min del innebærer dette at jeg kun må bruke 1 feriedag for å kunne ha fri i hele jula. Poenget mitt er at jeg tar ferie den uka istedet for å bruk ei uke av foreldrepermisjonen. Får jo nesten ei uke mer å være hjemme med barnet pga litt enkel planlegging. Det samme gjelder for påska. Håper andre kan ha nytte av dette tipset som jeg fikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bare minne om at det absolutt ikke er alle yrker dette lønner seg for.. I helsevesenet vil du for det første få problemer med slik "planlegging" + at de er strengerer på bruk av enkeltdager.... Bare et tips! Men uansett.. Takk for ditt tips også, for da er det jo greit å ha sjekket opp liksom...

Skrevet

Jeg har også hørt om dette tidligere, men er rett og slett usikker på om jeg har samvittighet til å gjøre det... Føler at jeg utnytter systemet litt, og vet ikke om jeg personlig klarer det...

Eller skal man bare ta det man får?

Andre synspunkter på dette?

Skrevet

Hei,

har noen av dere sjekket med NAV ang dette? Jeg spurte om det samme på jobben da jeg har hørt at noen har gjort dette tidligere, men fikk som svar at jeg ikke kunne dele opp ferieukene og ta de på smarte dager. Det samme gjelder jo påsken og noen dager i mai. Vi har også fri i romjulen hos oss, men det fikk jeg beskjed om at trygdekontoret ikke tok hensyn til, så den fikk jeg ikke og må skrive opp permisjon denne uken. Syns det var litt rart - noen som kjenner reglene til trygdeetaten rundt dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...