Gå til innhold

Hadde dere vurdert slankeoperasjon hvis..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere har prøvd uttallige kurer og tabletter for å gå ned i vekt, i tillegg sliter med søvnapne (pustestopp om natten mens man sover, har den i alvorlig grad, må legge til det) er 178 høy og 114 kg og bmi på 36

sliter med å få til å bruke pustemaskinen min for det er så ubehagelig og river den til stadighet av meg om natten og våkner ikke av det, dette går også ut over at jeg sliter med husken og er konstant trøtt og uopplagt og tåler lite av barna mine før jeg evt blir sint el tålmodigheten tar slutt og kan ikke kjøre lange avstander i bil før jeg sovner, derfor kjører jeg ikke mer enn her i nærområde, for er redd for å sovne ved rattet ( dette med søvnapne har maaaange bivirkninger, og dette var noen av dem)

og en vektreduksjon kan absolutt hjelpe på denne søvnapnen, tviler vel på at jeg kan bli kvitt den helt men den kan bli myyye bedre ved en vektreduksjon

vil veldig gjerne ha synspunkter på dette takk:-)

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har det vært noe annet.. Slik som du forklarer det så ville æ ha gjort det..

Min bror gikk gjennom en operasjon for 3 år sia og han har gått ned 153 kg, og e i dag en kjempflott slank mann..

Han fjerna litt av magesekken og nån meter med tarmer.. Han hadde det veldig tøft det første året etter operasjon, men som han si sjøl så va det verdt det..

Han hadde valget mellom å leve eller død.. Sia han har familie så va valget såre enkelt..

E sjøl ca 123 kg og 168 cm, men sliter ikkje med noe av det du forteller.. Æ personlig har ikkje lyst å ta opersjon, æ har klart å gå ned 30 kg for nån år sia og ska nok klare det igjen, har planer om å stå hvit brud en gang te neste år..

Skrevet

Du skriver at du har prøvd "uttallige kurer og tabletter for å gå ned i vekt", men det er jo en grunn til at du har blitt overvektig og fortsetter å være det og du skriver ingenting om du da har lagt om hele kostholdet med hjelp av en ernæringsfysiolog og om du trener jevnlig(3-6 dager i uken) for at du skal kunne gå ned i vekt på en naturlig måte. Det at du har søvnapne og ikke minst unger skulle være en god grunn til å klare det.

Jeg er ganske sikker på at dette er noe du må ha prøvd før du kan få en slik opperasjon gjennom helsevesenet.

Du må også være klar over at det er mange som får innfeksjoner etter en slik opperasjon, noen kan aldri spise mat igjen og i verste fall kan du dø.

Så om du skal gjøre dette håper jeg du tenker deg godt om og vet med deg selv at du virkelig har gått inn for å klare å leve med ett sunt kosthold.

Du får ha lykke til, uansett hva du velger.

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg kan nok, til å uttale meg om et så omfattende spørsmål! Men mener jeg har hørt at man må ha BMI over 40,for å få denne operasjonen!? Vet om ei som bevisst la på seg ekstra, for å komme opp i BMI, så hun kunne få utført operasjonen. Men kan jo hende dette er noe som er forskjellig fra klinikk til klinikk.

Noen som vet dette?

Vil i allefall ønske deg en masse lykke til, uansett hvilket valg du måtte ta!

Skrevet

Det er ganske stort ubehag forbundet med en slik operasjon, og flere får komplikasjoner.

De fleste går også opp i vekt etter at de har nådd en bunn, magen "lærer" seg å motta mer mat etterhvert..

Onkelen min har blitt operert med en bmi på ca 45, og han fikk den rimelig kjapt fordi han er i faresonen for infarkt, og har hatt store brystsmerter. Etter operasjonen slet han lenge med dårlig form, og ble inaktiv på grunn av smerter og en følelse av å være konstant sliten siden han fikk i seg så lite mat.

Når du sier du har prøvd utallige kurer og piller vet jeg ikke helt hva du mener. Har du ikke motivasjon til å holde på med en kur lenge nok til at den gir resultater?

Du må jo uansett legge om kostholdet etter en operasjon, tviler på at det er særlig gunstig å spise en halv burger om dagen, for å si det sånn ;)

Så jeg håper du overveier for og i mot nøye før du gjør noe så drastisk som et kirurgisk inngrep. Det er stort sett bare solskinnshistoriene som kommer i aviser ;)

Skrevet

Ja, det hadde jeg vurdert. Du må ha en bmi på 40 eller på 35 med tilleggsykdommer, og det har jo du, for å få operasjonen innvilget. Mer info finner du på vektoperasjon.no

Det er jo ikke noe problem å gå ned 30kg, men studier viser at bare 20% greier å holde seg der.

Skrevet

Tja... For å være helt ærlig, så synes jeg ikke du høres tykk nok ut??? Og så vil jeg gjerne være med på å skrive under på noen av de andre svarene her: har du klart å gjøre om livsstilen di, slik at fu er i fysisk aktivitet hver dag og spiser gode, sunne måltider? Eller gir du opp etter en kortere/lengre stund (der er jeg nå!!).

For å være for eller imot noe slikt må vi vite mer om bakgrunnen din; hvorfor du er tykk, hvor lenge du har vært tykk, hva slags endringer/kurer du har prøvd deg på osv...

Skrevet

Jeg synes heller ikke du høres tykk nok ut.. Var selv 117kg i fjor, fordelt på 180cm. Nå er jeg gravid i uke 26 og er 102. Har dessverre gått opp og ned 30+ kilo opptil flere ganger de siste 10 årene, så jeg vet jeg kan gå ned, men å holde meg der er problemet.. (Planen er GR-kurs resten av livet ;-)

Det at du har har søvnapne høres jo alvorlig ut. Kan dette komme av andre årsaker (enn fedme) i tillegg? Er det noe man er disponert for? Har jo sett tilfeller på TV, men det er kanskje bare de helt ekstreme?

Som svært erfaren slanker vet jeg hva det vil si å prøve det meste.. Har mest tro på kostholdsendring, slik at man går sakte ned over tid, men er fullstendig klar over hvor krevende dette er når man gjerne har spiseforstyrrelser, og/eller avhengighetsforhold til mat og sukker. (sjokomani og overspising her..)

Har du vært borti kombinasjonen av terapi (for spiseforstyrrelser, avhengighet) kombinert med kostholdsveiledning og trening? Skulle gjerne hatt terapi delen selv, siden jeg klarer kosthold og terning i perioder. -Noe må jo være galt i hodet mitt når jeg utsetter meg for påkjenningen av 30kg av og på om og om igjen.. Går på Grete Roede nå, og har ett godt forhold til kurslederen. Har gått i over ett år, og regner med å gå i minst ett år til på vanlig reduksjons-kurs før jeg går over på hold vekten.. -Og der skal jeg som sagt fortsette!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er vektoperert. Tok en gastric bypass på Aleris i januar og har gått ned 20 kg til nå. Operasjonen var svært vellykket (Aleris har aldri hatt noen særlige komplikasjoner heller) og jeg har fått et nytt liv allerede. Angrer ikke på operasjonen og føler meg SÅ bra! Jeg hadde prøvd alt tidligere og klart å gå ned i vekt, men gikk alltid opp igjen. Jeg trengte den "tvangen" en operasjon er, spesielt siden den holder vekten nede på livstid hos de aller fleste. Jeg spiser akkurat det jeg vil, klarer faktisk ganske mye mat også, men selvsagt mye mindre enn før.

Jeg vil iallfall anbefale at man vurderer en operasjon om man har prøvd alt og ikke orker å leve slik lenger. Men sjekk opp alle stedene man kan bli operert, noen har høyere komplikasjonsrate enn andre. Jeg anbefaler selvsagt Aleris fremfor alt, men det koster jo 138.000,- kr og ikke alle har råd til det. Jeg tok opp lån for å slippe å stå i operasjonskø i 2-3 år, noe så og si alle som skal opereres offentlig må.

Det er åpnet et nytt vektoperasjons-underforum på www.pratekompaniet.net. Det er helt ferskt så all infoen er ikke blitt lagt ut enda, men det kommer så fort som mulig.

Lykke til. :)

Skrevet

Før jeg gikk til det drastiske skritt å opperere ville jeg hvertfall ha sjekka om du heller kunne fått støtte til oppfølging på en livstilsendring.

Som en annen her skriver så sier du ingen ting om du i dag lever sunt og riktig i forhold til mat og mosjon.

Jeg veier ca 105 kilo fordelt på 172 cm. Lever relativt sunt, men vet jo det at om jeg hadde trent mer så hadde jeg vært lettere....

Jeg har en slank far som jeg tror har samme puste problemet som deg. Har legen sakt at det skyldes din overvekt?

• 1 måned senere...
Skrevet

På Pratekompaniet er det et eget forumområde for oss vektopererte + de som vurderer operasjon. Flere har skrevet om sine opplevelser. Vi har plass til mange fler der! Jeg skal snart opereres og liker å lese andres erfaringer og tanker om dette. www.pratekompaniet.net og her er linken direkte til vektoperasjonsforumet http://www.pratekompaniet.net/forum/forumdisplay.php?f=192

Skrevet

hei

jeg tok slanke opp i mars i år.. og har nå gått ned 16,1 kg fra 5 mars..for å få innvilget opp må man ha en bmi på 40 (eller mer) eller 35 ( ca) pluss tileggs sykdommer. hør med legen din og be h*n sende en søknad eller brev til enten aker ( hvis du bor i helse øst) ved en vekt opp reduserer du( med ca 80 %) eller blir kvitt søvnapnene og evt diabetes ..vis det er noe mer du lurer på sa ta gjerne kontakt på msn eller mail på [email protected]

Skrevet

Hadde nok vurdert opprasjon ganske seriøst hvis jeg var i din situasjon, men jeg ville vært sikker på at det stod et godt støtte apparat klart til å hjelpe deg i ettertid.

Overvekt handler i mange tilfeller om et feil forhold til mat og at man ruker dette som et middel for å klare seg i hverdagen. Feks trøstespising eller lignende.

Nå er jeg selv ikke akkurat av de minste frøknene i gata og har en bim på 51 eller noe... Så jeg er ikke akkurat 90 kg for å si det sånn. Jeg har vurdert å søke om opprasjon etter fødselen, men tror jeg skal prøve meg på den anbefalte måten først, kostholdomlegging og trim. Vil kanskje få den motivasjonen og pågangsmotet jeg trenger hos den lille babyen som snart kommer. Har ikke lyst til at han skal bli mobbet av andre barn bare fordi mora hans er smellfeit... Barn er ikke alltid like hensynfulle, det må man bare ta høyde for.

Ønkser deg lykke til og håper du får hjelp slik at du kan få livet ditt tilbake :)

Skrevet

Har du sjekket om du er inslun resistent?

Om skjoldbrukskjertelen din fungerer som den skal?

Hvis ikke, gjør det først.

Og det å være overvektig er ofte faktisk et valg, man spiser feile ting,d et ligger andre problemer i bunnen.

Pykiske problemer hvor ingen operasjon hjelper.

Skrevet

Gikk ned 20 kg bare ved å trene, orker mer nå også. Slutter jeg med snopet går jeg sikkert ned flere kilo, men ønsker ikke å kvitte meg med alle laster.

Trener 1time annen hver dag og går tur de andre dagene. Synes det er verdt det, siden jeg kan kose meg med mye god mat og godt. Kroppen ser bedre ut også.

anbefales på det sterkeste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...