Gå til innhold

Hva er en LETT fødsel?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg vil si at min fødsel var lett. Jeg skjønte at jeg hadde rier, men ventet i det lengste med å dra til sykehuset. Det var vondt, men jeg tenkte hele tiden at det ikke hadde startet på ordentlig, fordi det ikke var i nærheten av så vondt som jeg hadde hørt det ville være. Jeg kjente første ri klokken seks om morgenen, kom til sykehuset nesten åtte om kvelden (med 8 cm. åpning) og fødte halv ti samme kveld. Det er slett ikke det vondeste jeg har opplevd (fikk epidural til slutt). Jeg ble ikke spesielt sliten. Og få dager etter var jeg sprek nok til å gå lange turer med vogna.

Jeg har hatt en fæl (syntes jeg, selv om den var udramatisk) og en lett. Første gang hadde jeg maserier i 17 timer og var helt utslitt da de ordentlige riene begynte. De var dritvonde og med 5 minutters mellomrom i 12 timer. Det var til og med skikkelig vondt mellom riene. Etterpå satt morkaka fast og måtte opereres ut. Fikk blodoverføring og mistet melka. Andre gang trodde jeg at jeg hadde maserier i 7-8 timer - det var sånn passe vondt. Kom på sykehuset og to timer etter var jenta ute. Den store forskjellen var at riene ikke var like vonde som sist og at jeg slappet av mellom hver ri. Overgangsfasen var fæl, men kort. I ettertid tenker jeg på det som en lett fødsel og gjør det gjerne igjen...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Jeg hadde en LETT fødsel...vannet gikk først, så jeg visste jeg var i gang, og snulla var ute 3,5 timer etter den første rien. Riene var så svake, og kom så uregelmessig (6-7 minutters mellomrom, og varte bare 30 sek) at jordmora trodde ikke jeg var i fødsel. Det værste var angsten for smertene som skulle komme, så jeg ba om keisersnitt for jeg tenkte at da kom jeg til å få det før de skikkelige smertene satte inn, og da sjekka de åpninga: 10 cm! Da fikk alle sjokk!:P

Måtte vente litt på pressriene, og da de kom så var de svake. Pressriene gjorde ikke vondt i det hele tatt, men presset å gå på do var ekkelt (men jeg har en blæresykdom, så jeg forbinner denne følelsen med noe negativt). Pressa sikkert i en time, men synes det var over nokså fort, og fikk bare en liten rift og 3 overfladiske sting.

Den smerten som var værst fysisk var ryggen...hadde vondt i den hele tida, men ikke såpass at jeg hadde varmepute der hele tida (glømte å be dem holde den ved ryggen, så jeg hadde nok ikke så vondt), og eneste jeg brukte av smertelindrende var akupunktur pga ryggen under pressriene. Drømmefødsel, med andre ord!:-)

Jeg hadde en lett fødsel. Selv om jeg vil betegne den som helt grusom. Var jo så vondt.. Kom inn to på natta med 8 cm åpning,hadde noen sykt vonde rier,før vannet plutselig gikk. Fikk pressetrang med en gang. Trodde aldri i verden at det skulle gjøre så vondt å å få ut det lille knøttet. Men det tok bare 10 min fra vannet gikk til ungen var ute. Så halv fire var det hele over. Så skjønner jo at de sier det var en lett fødsel.. For det var jo egentlig det. He he,bare at jeg har hengt meg litt opp i smertene.ødte på en lokal fødestue,uten tilgang på smertestillende. Regner med det blir det samme denne gangen. Så lenge alt ser greit ut med meg og barnet.

Annonse

Har to fødsler bak meg som var veldig ulike. Selv syns jeg begge var lette. Den første var langdryg, og litt mer komplikasjoner underveis. Den andre gikk fort og var mer smertefull og intens. Tror at det som gjorde at jeg ser på fødslene som lette er at jordmor, eller jordfar som jeg hadde sist, fikk meg til å føle at jeg gjorde en god innsats og var skikkelig flink. Jeg følte at de lyttet til meg og støttet meg og pusha meg frem. Likens med samboer som satt blek om nebbet og oppmuntret meg og syntes synd på meg. Det var 2 anstrengende og ja smertefulle opplevelser, men likevel helt fantastisk!

Jeg tenker det er totalopplevelsen du sitter igjen med etter fødselen som bestemmer det. Smerte kan ikke sammelignes for jeg vil aldri vite hva du syntes er like vondt som meg, samspillet med jordmor og andre i rommet er viktig for hvordan fødselen oppleves. og at det ikke oppstår dramatikk rundt barnet .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...