Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Gruer meg såvanvittig til ammingen..Har 2 barn fra før, og ammingen er et maeritt for meg..for det første har jeg ikke nok melk.., må gi erstatning i tillegg..og for det andre blir jeg så sinsykt sår, ammer de blod..begge ungene har gulået på blod, og dette er ikke noe gøy i hele tatt.. noen som har noen gode råd for forebygging av sårhet, og ting som i hele tatt kan være til hjelp..?? Føler de første uken\mnd blir ødelagt pga dette..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Snakk med jm om dette du:) Ikke godt å ha det slik.
Minimo <3 Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Du kan få kjøpt sånn tutt ting til å feste på brystvorten når du skal amme.. jeg har hørt masse skrekk historier om amming, så skal ha en del sånne på lager:p de får du kjøpt på apoteket og på narvesen på kk:p
Yellowgoldfish Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 For sårheten anbefaler jeg skjell du får kjøpt på apoteket. Jeg gikke med det konstant i lengre perioder. Jeg fikk også en nesesprey på apoteket som jeg tok 5 min før ammingen og da begynte det å strømme melk slik at når jeg la barnet til brystet kom melken med en gang og det ble mindre "unødvendig" suging. Be om den hos legen din - forlang den!!! Luft mye etterpå, smør melk rundt og ha rene hender! Lykke til! PS! Dropp hele ammingen hvis det blir et ork - de lever fint allikevel!
2_TETTE Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Jeg slet vanvittig med ammingen sist og ga opp helt etter 6mnd. Regner med å slite skikkelig igjen, og skal derfor ha med meg brystskjold allerede på sykehuset som jeg har kokt og har i en steril boks. De beste brystskjoldene får du på apotek, og tror merket heter Mendela og pakken er gul og hvit. Størrelse småll funket bra, men jeg har ikke store brystvorter heller. Fikk ikke et eneste sår, og sluttet med dem etter 3 mnd og det gikk fint. Men jeg hadde også lite melk og mistet den helt ved 6 mnd da... men til den ammingen jeg gjorde så funket disse skjoldene... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Det finnes noen "kopper" du kan ha på puppene når du ikke ammer, disse gjør at du får luftet brystvortene og kan forebygge sårhet, eller hjelpe når du allerede er sår. Det blir litt det samme prinsippet som med albueskjell, bare disse "koppene" har luftehull, slik at de ikke blir så tette. De er av merket Avent og fåes kjøpt på apoteket. Har hørt om andre som har brukt flytende plaster og ammet med dette.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 15. februar 2007 #8 Skrevet 15. februar 2007 Her er et ammehjelper-svar: LES, LES, LES! Har du "Mamma for første gang" av Gro Nylander? Den er super også for flergangsmammaer! Ellers er denne linken kjempebra (bok om amming på nett, men skrevet for helsepersonell): http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Vellykket_amning.pdf Det er ikke tull, altså - jo mere kunnskap, jo lettere er det å fikse ammingen! Det kan høres ut som sugetaket har vært feil - det er ofte bittesmå korrigeringer som skal til, og barsel/helsestasjon er dessverre ikke så flinke til å se dette bestandig. Stramt tungebånd skal man også være obs på! Les også på www.ammehjelpen.nå - amming fra a til å. Der står det en del om tilkoblingen, såre brystknopper og diverse annet - gå inn og les, les, les! Lykke, lykke til! Og sist, men ikke minst: TA KONTAKT MED AMMEHJELPEN. Gjerne før fødsel også! PS.: Brystskjold gjør ikke noe med årsaken til problemet og kan gjøre vondt verre. Albueskjell og denslags har ingen dokumentert effekt. Tenk på ÅRSAK og gjør en innsats der, de såre brystvortene er symptomer, og kan vanskelig behandles...
Baila Skrevet 15. februar 2007 #9 Skrevet 15. februar 2007 Eg brukte alt av oljer,skjell og lign. men ingen ting hjalp på meg sist gang. Nå får eg helt avsky av bare tanken på amming, men eg skal hvertfall forsøke, og viss det ikke går, så går eg over til erstatning uten skyldfølelse og dårlig samvittighet. En produserer hvertfall ikke mer melk,når en gruer seg til barnet skal spise. Dattera mi har blitt ei kjempe flotte jenta og er sjelden syk, selv om eg gjekk over til erstatning etter 2. mnd. Du er kjempe god som har holdt ut i mnd. tidligere, men det er ingen skam ved å gå over til tillegg, bedre det enn å lide. Lykke til hilsen ei i samme båt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå