Gå til innhold

Når en baby får 4 måltider fast føde om dagen

Anbefalte innlegg

...hvor mye pupp skal/behøver/kan/bør jeg gi da? Hun har ca 3 puppinger i døgnet, hvorav to nattamminger som er mindre enn de andre ammingene.

Ellers spiser hun ca 1/2 porsjon maisgrøt av mm til frokost, 1/2 middagsglass eller frukt til lunch, 1/2 glass middag til middag samt 1 hel porsjon grøt til kvelds.

Fortsetter under...

Det skulle stå 5.

1 morgen, 1 midt på dagen, 1 kveld, + to små på natta. Skrev rett og slett feil.

Men hmmm. Gir jeg henne for mye mat, rett og slett? Hun er jo stor og god. Tror faktisk ikke hun eier magemål. Hun hadde glatt spist tredobbel porsjon med grøt om jeg hadde tilbydt henne det, det er jeg ganske sikker på. iIl sammenligning måtte mine foreldre styre nøye hvor mye jeg fikk da jeg var liten. Hadde barnepike en gang da jeg var 1 1/2 år. Hun var vant til at ungene sa fra når de var mette. Da jeg hadde spist 6 brødskiver med leverpostei på, turte hun ikke å gi meg mer. Det sier kanskje litt.

Hoho!!! Nei, det gjør vi ikke. Skriver jeg så dårlig, altså? Hehe.

Se her nå.

Hun får 3-4 måltider fast føde per dag. Et måltid kan være alt fra noen skjeer for å smake på noe nytt, til litt fruktpure, til ca en halv porsjon grøt. Hvor mye hun spiser er avhengig av om hun liker det hun får eller ikke. Om kvelden får hun en nesten full porsjon med maisgrøt. Dette er rimelig fast rutine nå.

En vanlig dag kan for eksempel se slik ut:

Tidlig morgen (rundt klokka 4-5): Pupp

Frokost (rundt klokka 8-9): 1/2 porsjon maisgrøt med morsmelk i (gjerne med frukt i) + så mye drikke hun klarer å få i seg når hun leker med tutekoppen.

Lunch eller middag (klokka 12-13): f.eks fruktpurè med fullkorn, ca 100 pupp

Kvelds (klokka 18): nesten full porsjon maisgrøt

pupp rett før leggetid klokka 20

Deretter to nattamminger.

Jeg synes ikke dette er så mye? Det går gjerne litt tid mellom måltid og pupp, det passet bare greit å skrive det slik.

Det er jo aldri noen dager som er helt like, dette er også greit å få med. Noen dager er puppen god å ha og hun vil ha mye, andre dager er den kjip. Noen dager smaker middag godt, andre dager er det æsj. Men dette kjenner du sikkert til. Håper du skjønte litt bedre nå. :)

Og hadde hun fått 5 måltider med fast føde hver dag, tror jeg nesten jeg ville skjønt selv hvorfor hun ikke ville hatt pupp. (Dette med puppevegringen har endelig gått seg til, forresten)

Jeg aner ikke hvorfor det står "ca 100 pupp", det betyr jo ingenting. Det skulle stå "ca 100 gram, eventuelt middag" og deretter "pupp" på neste linje. Duverden så vanskelig dette ble.

SÅNN!

Tidlig morgen (rundt klokka 4-5): Pupp

Frokost (rundt klokka 8-9): 1/2 porsjon maisgrøt med morsmelk i (gjerne med frukt i) + så mye drikke hun klarer å få i seg når hun leker med tutekoppen.

Lunch eller middag (klokka 12-13): f.eks fruktpurè med fullkorn, ca 100 gram, eventuelt middagsglass

pupp

Kvelds (klokka 18): nesten full porsjon maisgrøt

pupp rett før leggetid klokka 20

Nå bør det pokker meg bli riktig.

PS: Jeg skjønner nå hvorfor du trodde det var 5 måltider. Det var 5 amminger i døgnet jeg snakket om.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...