Gå til innhold

Erfaringer med å be om KS pga angst på Riksen?

Anbefalte innlegg

Vil ha KS, og har mange og lange argumenter (se noen av dem i SLIK får du KS-tråden). Snakket med Riksen og de sa de først ville ta meg inn til KS samtale etter UL i uke 19.

Noen som vet hva som skjer da?

Må jeg til JM først eller kan jeg snakke direkte med fødselslegen?

Hvor lenge varer samtalene?

Prøver de å presse deg, eller er de lyttende og greie å forholde seg til.

Ingen sjans for at de klarer å overtale meg til KS, da må jeg ut i fritt-sykehus valg, og i ytterste konsekvens vurdere privat KS i utlandet, men lurer litt på hvor lang tid de bruker på å bestemme seg, og hvor mange runder jeg må slåss.

Hadde vært veldig deilig å bare vært ferdig med dette, så jeg kan slappe av og nyte svangerskapet...

Fortsetter under...

Jeg har vært gjennom planlagt KS på Riksen grunnet fødselsangst. Gikk til samtaler hos jordmor der gjennom hele svangerskapet. Hun sa fra dag 1 at INGEN tvinger deg til å føde her. Gikk til samtaler da jeg i grunn var nesten like redd for å ta KS som å føde.

Hadde aldri noen samtale med lege der, fikk bare brev i posten da det nærmet seg med dato for KS. De sa det ikke var noe poeng å ha noen samtale hvis jeg uansett hadde bestemt meg.

Så du får nok KS dersom du har fødselsangst og ønsker dette. Og bare gled deg- legene der er fantastisk dyktige og veldig hensynsfulle. Hadde et så og si smertefullt KS og er ikke i tvil om at jeg kommer til å velge det ved en eventuell ny graviditet.

Lykke til!

Åh, takk så betryggend! Legen min har snakket med Riksen for meg nå, så nå har jeg fått time for samtale med jordmor en måned før UL. 19.mars

Hadde vært så deilig å bli tatt på alvor. Kjenner jeg går gjennom den kommende samtalen i hodet mitt hver gang jeg lar tankene flyte, og det har jeg gjort siden uke 4.

Føles som jeg skal opp til muntlig eksamen i fødsel..

Hvis du forklarer dem at det er HELT uaktuelt for deg å føde vanlig, tror jeg det går ganske så greit. Det handler om argumentasjon.

Fortell dem at de kaster bort tiden sin ved å innkalle deg til flere møter osv. og at du har satt deg GODT inn i fordeler og ulemper ved KS og fødsel.

Er man nok innstilt på det, får man KS i Norge.

Kanskje lurt om du tar med deg et brev med argumenter osv.

Annonse

Det vet jeg ikke. Det er jo derfor jeg spør.

Er liten vits i fødselsangst kurs, det er helt UAKTUELT med vaginal fødsel, det finnes ingen anti-keisersnitt argumenter jeg ikke har hørt før og har et fullgodt svar på.

Ja, jeg kjenner andre som har tatt KS. Først og fremst min mor, som fikk begge barna sine på den måten, og synes det var en fabelaktig god måte å føde på. Har også prater med mange mange andre som enten har født vaginalt eller KS av ulike årsaker, og synes fremdeles KS virker som det overlegent beste alternativ for meg.

Takk. Jeg kan alle fordelene og ulempene ved vag vrs KS på rams. Har skrevet et 2 A4 siders brev jeg tenkte å ta med, og har en lang liste med argumenter jeg tenkte jeg skulle ha med som en huskeliste for meg selv i tillegg.

Pleier å være flink til å argumentere og stå på krava, så håper dette skal gå bra, men blir så redd av leger, så kommer sikkert til å begynne å gråte.

Fint å være mest mulig forberedt på hva som vil skje, hvor lang tid de vil bruke, hva de presser deg på osv.

Jeg tror det kommer an på hvem du møter på sykehuset, men har inntrykk av at Rikshospitalet er blant de beste i landet (for oss med fødselsangst).

Har hørt andre her inne fortelle at de har kommet til sykehuset for å snakke med en lege. De sier: "Jeg vil ikke føde vanlig", og har en haug med argumenter på lager.

Legen sier: "Ok, da blir det KS".

Tror faktisk det kan være så enkelt. Har inntrykk av at jordmødre ofte er kjipere. Først må man ofte snakke med en sur jordmor - men etter at man har gjort det, får man snakke med en lege, som vanligvis er LANGT mer samarbeidsvillig.

Har også hørt om noen som har henvendt seg DIREKTE til legen på sykehuset (har fått henvisning fra fastlegen sin) - og har fått innvilget KS umiddelbart.

Konklusjon: Du kommer til å få KS hvis du står på krava og kan argumentere for deg. Tror det er veldig forskjell fra lege til lege og fra sykehus til sykehus angående hvor LETT det blir, men å få KS gjør du nok!

Jeg har selv planer om planlagt KS når den tid kommer (er ikke gravid enda).

Det første jeg skal gjøre er å søke meg til Rikshospitalet (fordi jeg har hørt at det er greiest der), deretter skal jeg gjøre som en annen her på siden - kreve en garanti på KS umiddelbart. Jeg skal argumentere med at jeg må vite RASKT om jeg får innvilget KS, for ellers vil jeg oppsøke et annet sykehus / dra til utlandet. Tror man må mase og mase og mase helt til garantien er på plass.

NB! Tips angående samtalen - ta med deg noen!

Lykke til!

Jepp, det høres ut som vi er på linje der. Jeg søkte også på Riksen fordi jeg hørte de ikke ville tvinge noen til å føde vaginalt, og har fått fremskyndet KS samtalen til uke 16 fordi legen min ringte dit. (Da jeg ringte sa de at de ikke tok KS samtale før etter UL i uke 19, men jeg vil vite dette jo før jo heller)

Vil vite det så raskt som mulig så jeg rekker å kjøre i gang andre alternativer for å få KS:

Back-up plan 2: Be om KS på Ullevål

Back-up plan 3: Be om KS på samtlige sykehus i Oslo regionen.

Back-up plan 4: Sende folkeregistrert flytting hjem til mamma og be om KS på sykehuset der pappa jobbet før.

Back-up plan 5: Ta opp lån på leiligheten og dra til privat sykehus i utlandet.

Lurer litt på å ha med min ekstremt hardtslående og prinsippfaste storesøster på samtalen. Kan hun f.eks vente ute på gangen og komme inn hvis jeg trenger moralsk støtte? Er litt redd for å fornærme mannen min ved å ta med henne istedenfor ham, men han er litt roligere av natur. Søsteren min er beinhard ;-)

Hehe!

Jeg ville ha satset på en hardtslående storesøster!

Skal heller ikke ta med min samboer når min tid for samtale kommer - han er altfor rolig!

Supert med back up-løsninger, men jeg er overbevist om at du ikke kommer til å trenge dem! Tipper du får KS umiddelbart når du møter en lege på Rikshospitalet og legger frem argumentene dine.

Si: "Dette har jeg tenkt på i ÅREVIS, jeg har LEST og LEST om KS og vet om ALLE fordeler/ farer/ ulemper ved det. Dere kommer IKKE til å klare å overbevise meg om noe annet. Jeg vil gjerne ha en KS-garanti NÅ - ellers drar jeg til et annet sykehus. Det er IKKE aktuelt å vente - da blir svangerskapet mitt ødelagt, dessuten er det bevist at det ikke er bra for babyen å ha en bekymret mor".

Fortell gjerne hvordan det går!

jeg tror du kan ha med søsteren din under selve samtalen, ja.

en annen på siden her gjorde i hvert fall det -hun hadde med seg mannen sin, og hadde på forhånd banket inn i hodet hans at han IKKE skulle la seg overtale av legenes argumentasjoner og keisersnitt-propaganda underveis. det var visst lurt.

lykke til! det går sikkert veldig bra!

ser på meg selv som ganske tøff, men jeg pleier å få panikk av mennesker i hvite frakker. synes leger er drit-skumle. for litt siden ble jeg vett skremt da jeg skulle ta blodprøve. det sier litt..

derfor tror jeg det er lurt å forberede seg godt før en slik samtale.

Hehe, kjenner følelsen. Jeg var vettskremt før den innvendige ultralyden. Det er bare noe skummelt med leger, ass!

Ble litt oppglødd av tilbakemeldingene deres, og sitter nå og kladder et nytt og enda mer vellbegrunnet KS brev. Er foreløpig på min femte A4 side, og er langt fra ferdig. Dette har jeg tenkt på i 26 år. Jeg kan parerer alle argumenter mot KS de kan finne på å slenge mot meg. Hehe.

Annonse

Prøv å kort det ned.

Jeg hadde to og en halv side og de synes det var for langt.

Sa jeg måtte korte det ned og skrive punkter og stikk ord.

Det var på Riksen.

Skal til samtale med lege i mars.

Men jeg vet ikke hva jeg vil enda, kommer an på størrelsen på babyen.

Hadde en veldig speisel og hard fødsel sist.

Hmmm.. Tenkte kanskje å maile jordmor det i forkant av samtalen. Skal til henne i mars.Har ikke lyst til å kutte. Det er liksom alt jeg tenker rundt hvorfor jeg ikke vil ha keisersnitt. Vil de skal skjønne at det ikke vil nytte å overtale meg til noe annet eller utsette avgjørelsen. Tar jo ikke mer enn ti min å lese gjennom, mens hvis vi skal ta alt i en samtale kan jeg sitte der i en god time? Hva tror dere?

Merkelig..

Hvorfor skulle det være kort og i stikkordsform?

Gidder de ikke å bruke tid på å sette seg inn i hvordan kvinnen med fødselsangst egentlig har det?

ikke rart folk har mistet tiltroen til norsk helsevesen for lenge siden..

Ja, er forberedt på det. Først en jordmorsamtale, så en med lege noen uker senere. Tror jeg satser på å ha med mitt laaange brev, jeg. Så får jeg heller gule ut høydepunktene, hvis de absolutt vil ha stikkord.

• 4 uker senere...

Var til samtele med lege i går og hun hadde en gang ikke lest brevet mitt på en og en halv side... trodde jeg var der på kontroll siden jeg hadde vært innlagt.

Ble sendt opp til enda en jordmor for samtale selom jeg hadde vært igjennom det flere ganger før..

fikk keisesnitt avlikevel, men vet ikke hva jeg vil, mulig det starter før ks dato til onsdag, da tror jeg jeg føder normalt..

Man får det som man vil, men det var nødvenig å være meget bestemt, de gjorde alt de kunen for å få meg vekk fra det enda jeg synes selv jeg har en kjempe god grunn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...