Gå til innhold

Uff no har jeg lyst å slutte å amme men i morgen har jeg sikert ikke lyst igjen.....blir så frustrert av dette jeg!

Anbefalte innlegg

Tulla er bare en måned gammel men helt siden dag en har det vært vondt å amme henne, hadde ikke dette sist jeg ammet gutten min, da var jeg sår i noen uker så gikk det over og alt var bare kos.

Nå er det kos en dag og et mareritt resten av uken, jeg har lyst å rømme huset når jeg hører hun våkner og vil ha mat.

Problemet begynte tidlig i svangerskapet, jeg fikk veldig vondt i ene brystet, fant en kul og gikk til legen, tok ultralyd men de fant ingenting. Det var så vondt at jeg hylte når jeg dusjet og vannstrålen kom på brystet, dette holdt på i noen mnd men så avtok det litt.

Når tulla var født og jeg begynte å amme så ble jeg først veldig sår, det er jo helt vanlig, men såret grodde aldrig liksom, det er ikke blod i det eller noe men det er en sprekk på brystvorten så det ser ut som den skal dette av. Det er veldig vondt når jeg ammer men de siste dagene har det gått over etter noen sek så jeg trodde det var begynt å bli bedre men i dag er det helt jævlig igjen, men denne gangen er det rett bak brystvorten det er vondest, samme som jeg hadde tidlig i svangerskapet. Og når det er vondt med vannstrålen så kan du tenke deg hvor vondt det er når hun suger....AUUUU!!!!

Det er så vond at jeg har lyst å dunge hodet i murveggen mens jeg ammer, har ikke mye lyst til å putte puppen i munnen hennes men jeg må jo for hun må jo ha mat. Akkurat i dag har jeg lyst å slutte å amme, slippe disse smertene, klarer ikke se for meg at jeg skal sitte sånn mangen ganger for dagen i 1 år liksom, grøss.

Når jeg er ferdig så stikker det i brystene og brystvortene blir helt hvit, det med at de blir hvit av og til hadde jeg sist gang og men ikke den stikkingen.

Jeg har prøvd alt, simplex øyensalve, purelan, terra cortril, lanolinsalve, canesten, har lagt uten bh, sluttet med ullinnlegg og lufter godt hver gang men ingenting hjelper. Er så fortvilet no :(

Dette ble et langt syteinnlegg, men måtte bare få det ut.

Fortsetter under...

For det første, kom deg til legen, insister på å få gi melkeprøve til dyrking. Har du ammepoliklinikk i nærheten, så kom deg dit. De kan også hjelpe deg med tillegging. Evt ring ammehjelper der du bor ang det siste.

For det andre, det du har med det hvite stikkende brystet har et (to) navn! Vasospasmer, eller Raynaulds Fenomen. Les om det på ammehjelpen.no. Det som hjelper er varme og konstant temperatur. Du må ha rene kompresser mellom innlegg og brystet (klipp opp et rent laken!), og en varm genser over hele tiden. Amm gjerne under dyna. Hold deg tørr og varm. Har du ikke varmepute kan du bruke en igjenknyttet tubesokk med ukokt ris inni, varm den 30 sek i mikroen til passelig varme.

Tusen takk for svar Expat

Lurer på noen ting, tar det lang tid å få dyrket en prøve, må den sendes inn eller tar de den på legekontoret? Må jeg ha legetime for å få dyrket prøven? Legen er her bare to ganger i uken, min lege iallefall.

Tror ikke det er ammehjelper i nærheten her, ammepoliklinikk er det iallefall ikke. Jeg tror faktisk hun ikke får skikkelig tak alltid, jeg får henne ikke til å gape skikkelig alltid så hun super den i seg som det skulle vært spaghetti :) men dette er bare den ene puppen.

Ta og snu henne så hun tar tvillinghold. Da får du mer kontroll. Og forsøk ballerinatak rundt brystvorten (tenk på ballerinahender, med fingrene strake, langfingeren er lav i forhold til de andre, så styrer du brystvorten inn i barnets munn med den fingeren). Helsestasj kan hjelpe deg med tillegging også. Og du får sikkert medisin av legen der og da, men det er fint å ha dyrket prøve i tilfelle det viser seg at det var feil medisin!

Hei! Ville bar prøve å oppmuntre deg. Jeg var også veldig sår i starten. Det gjorde så vondt at jeg var redd jeg skulle skvise ungen når jeg ammet. Spente meg sånn for å overleve smerten. Det var noe av det vondeste jeg har opplevd. Jeg hadde også en slik sprek¨k som du beskriver. Ville ikke gro. Etter 5 uker fikk jeg endelig antibiotika som virket (fikk feil først). Når jenta var 6 uker var jeg stort sett bra. Enda en uke senere kunne jeg nyte det. Nå er hun 7 mnd og vi koser oss ennå.

Ta melkeprøve, det var det som reddet meg! Det ordner seg dette her.

Takk for støttende ord LoviseSofie :)

Jeg gir meg ikke helt enda, når jeg ammet no så prøvde jeg å gjøre som expakt sa sånn at hun fikk skikkelig tak og da var det ikke så vondt, det var vondt de første sekundene men etter det var det bare kos, tror kanskje hun ikke får skikkelig tak på den puppen jeg for denne gangen søg hun skikkelig og ga seg ikke så fort som hun pleier :) hun drakk og drakk og det pleier hun ikke på den puppen.

Skal gå til legen så jeg får vekk det såret så håper jeg ting ordner seg her :)

Tusen takk begge to :)))

Annonse

Du har min medfølelse. Det at det du har en sprekk på brystvorten som får det til å se ut som om brystvorten detter av likner veldig på det jeg slet med. Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at slike sprekker ofte ses på de som har sopp i brystet. Så ha dette i bakhodet også, dersom det viser seg at det ikke vises noe i melkeprøvene. Dersom barnet har et hvitt belegg i munnen, så kan du ha sopp og må behandles for dette. Sopp kan være utrolig smertefullt. Ønsker deg god bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...