Gå til innhold

Kuren mot DILLA - dilla er unødvendig

Slankehjelper'n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at man har dilla, er to-delt:

1. De som virkelig har dilla, har lavt jernlager.

2. De som unnskylder seg med at de har dilla, bare for å meske seg med godterier og usunn mat, er bare dårlige mødre.

Hvis du virkelig har dilla, så drikk Floradix og evt jerntabletter dersom det er nødvendig. Da går det over etter et par uker.

Hvis du ellers bare er lat og usunn, så skjerp deg: Det er utrolig viktig å gi babyen det den trenger av vitaminer, og at den ikke får så mye e-stoffer. Så ligg unna godteri og sukker, det er bare snakk om noen måneder av livet ditt. Så kan du gosse deg og bli feit senere, heller enn å gi barnet en dårlig start på livet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hihihi.. Gleder meg til fortsettelsen på innlegget ditt... Tipper det blir noen sinte innlegg etter dette.:)

At det var jernmangel som var årsaken ante jeg ikke. Takk for tipset. selv om jeg ikke har dilla på noe...

Lykke til :)

Skrevet

her vil d bli mange sinte svar..æ har sjøl dilla.men d e på frukt,grovbrød,og kylling uten skinn...alldri likt kyllingskinn heller.så æ e vel ikke blandt di mest usunne.d e ikke d æ ville ha valgt å ete først hvist æ ikke har hadt dilla...

Skrevet

Hehehehe... Har ikke tenkt å la meg provosere, men til opplysning trenger man IKKE ha lavt jernlager for å ha dilla. Mitt jernlager var perfekt hele svangerskapet, og jeg hadde dilla på mango, kiwi og lakrislisser. Jeg la ikke på meg mer enn 13 kg, som ligger innenfor det som regnes som normal vektoppgang i et svangerskap. Jeg spiste mye frukt, men både drakk brus og spiste godteri. Lillejenta mi er perfekt, ingen problemer av noe slag. Fødselsvekt lå akkurat på gjennomsnitten også!

Så tror nok du må lenger ut på landet med din teori, i alle fall når det meg... :-)

Skrevet

Hva med oss som ikke har dilla på å spise noe, men å lukte på ting? Sykt men sant, det finnes mange av oss. Hvis de som har dilla på å spise ting har en like sterk indre trang, forstår jeg godt at de ikke klarer å la være. Det er nok noe du må oppleve for å forstå. Dessuten har jeg lest at det er forsket på sammenhengen mellom dilla og jernmangel, men ingenting er bevist.

Skrevet

næmmen så sinna da, what's the point? Så jeg blir en dårlig mor fordi jeg sitter her og spiser sure frosker? Jaja, nå står ikke verden til påsken. Håper du er mer tålmodig og fleksibel med omverdenen din og dine fremtidige barn enn oss her inne, for det må trist å være så sint!!! Mye verre det enn å spise litt marshmallows, i alle fall.

Skrevet

Hahaha, godt noen tar opp DENNE kampen!!! Velg dine kamper med omhu jah... Hohohoho! Må bare le jeg!!

Skrevet

Hm - hvor passer mine appelsiner inn her da?

• 2 uker senere...
Skrevet

Eg har dilla på sjokolade å brus, det har økt ekstremt dei 2 siste mnd.

Men guri så blod% min har fallt også i disse siste 2 mnd.

Spise jernrik mat, tar jerntabl. og multivitaminer med jern.

Så babyen får i seg nok sunne vitaminer.

Men kroppen min tar ikkje opp någe særlig med jern, som normale kropper gjer. Pga et veldig sjeldent syndrom eg har..

Så det kan godt ver en sammenheng der,, Huske at eg spiste møje søtt til tider når eg var yngre og, og blod% var lav. Men det trudde eg bare var "holhet".

• 1 måned senere...
Skrevet

Hadde i siste svangerskap dilla på sjokolade og det er jo ikke så heldig, la på meg altfor mye (kilo som jeg ikke gikk ned igjen etter svangerskapet), men det er ikke akkurat noe man velger da.

Første svangerskap skulle jeg bare ha salami og syltagurk, ikke så usunt det vel? Ikke noe dilla i 2. svangerskap.

4. gang dette her og nå går det i masse frukt, grovbrød og spesielt komler :-)

Nokså sunt det og...

Så da mener du jeg plutselig var en dårlig mor når jeg ventet nr.3? hm.... skal spør ungene når de blir litt eldre om jeg var dårligere mor for nr.3 enn ellers ;-))

Tror neppe det...

Forresten er jernlageret mitt helt fint.. hvorfor den komle-dilla da? Det var da merkelig.

MÅÅÅÅÅ bare ha det når jeg ser det eller tenker på det... hm.. får vel bli komla til lunsj igjen imorgen, får lyst allerede nå ;-) Har en mann som absolutt ikke liker det, så det blir aldri komlemiddag her, kun lunsj når han er på jobb.. hehe.

Jaja Madonna, du har nok aldri hatt dilla på noe du selv (hvis du da har vært gravid), ellers hadde du forstått hvordan det er. Men super om du heller i deg Floradix da, jeg selv tar Omega kapsler som inneholder ganske mye bra og spiser meget sunt :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

"Det er utrolig viktig å gi babyen det den trenger av vitaminer, og at den ikke får så mye e-stoffer.." Ja for de som har det så luksus at de kan gjøre alt etter boka. Er ikke så lett når en er så kvalm at marie kjeks og vann er alt som går ned.. å svelge tabeletter er jo å be om å kaste opp.. Da spiser jeg heller det jeg kan klare å få i meg enn det jeg bør!

Får jeg dilla på noe blir jeg glad... sukk

Skrevet

Man skal ikke ta jerntabletter om man ikke har fått beskjed om dette av legen, det er farlig!

Skrevet

Du kan kanskje forklare min voldsome trang til å lukte på gummidekk, bensin, olje, maling, etc. under svangerskapet også? Stikkordet er vel nafta, men det har lite med jern å gjøre. Mulig du har et litt smalt begrep om hva dilla,eller såkalt pica i svangerskapet betyr, HI?

• 2 uker senere...
Skrevet

lillemeg 88: hvorfor er det farlig å ta jerntabletter? Det har jeg aldri hørt om før?

Skrevet

Har dilla på Nektariner jeg.. Det en unnskyldning for å "meske meg" med godterier og usunn mat? Spiser nesten ikkje snop lenger. Bare nektariner:P jeg en dårlig mor kanskje?;)

Skrevet

Tips til fremtiden, du som mener vi med pica er dårlige mødre:

Tistill, tenk, snakk.................

Skrevet

Jeg melder meg inn inn i "dårlig mor"-klubben sammen med Marthe over her. Jeg har nemlig også fullstendig dilla på nektariner, noe jeg aldri har hatt sansen for før.

I tillegg må jeg sniffe på syrinbusker når jeg har sjansen.

Stakkars meg, nå er det over og ut for både mor og barn!

Skrevet

Jern lagres i blodet. I motsetning til f- eks c-vitamin som er vannløselig og skilles ut gjennom urinen ved for høyt inntak. Dersom du tilfører for mye, blir du slapp, på samme måtesom med for lite. Eneste måten å bli kvitt det på er ved blodtapping, menstruasjon eller annet blodtap. Ellers kan det gå ut over nyrene om det vedvarer lenge. derfor skal du ikke ta jern dersom du ikke har jernmangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...