Gå til innhold

øyefarge ved fødsel..?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hørt at alle babyer blir født med blå øyne og at den egentlige fargen kommer etterhvert??!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg også hørt..

Min bror ble født med mørkeblå, men 12 timer senere var de blitt mørkebrune. Jeg var blåøyd til jeg var ca 8mnd, men endret da farge til brune.. noe lysere brune enn min brors,,,

Kanskje det er noe i det?..

Skrevet

Ik godt og si...datteren min var født med en helt spesiell farge...det var veldig vanskelig å si hva farge det var...en rar blanding av blå,brunt,grønt,gult....men de endte opp mørke brune! Rare greier det der ;)

Skrevet

Så vidt jeg har hørt kan man ikke si sikkert hvilken farge barnet vil få på øynene før etter ca 6 mnd.

De fleste babyer blir født med mørkeblå øyne.

Akkurat som at noen barn blir født med mørkt hår, mens det som kommer senere kan være helt lyst.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det..

Snuppa mi kom ut med mørke blå øyne og de forandret seg til lyse isblåe øyne i løpet av det første året..

Skrevet

Hmm...merkelig det der. er så spent på hva lille tulla får! her har vi nemlig alt, blå og brune øyne, lyst og mørkt og krøllete og rett hår :) men da er det jo bare å smøre seg med tålmodighet..

Men hva med mennesker fra afrika, asia etc? Blir de også født med blå øyne?!

Skrevet

J ble født med mørk brune/svarte øyne.. D ble til en diskusjon blant de som jobbet der visstnok, for de mente alle ble født med blå øyne.. (Er ikke utenlandsk) Men jeg var jo mørk ellers også.

Min bror hadde knall blå øyne til han var 2 år han, vips så ble de brune :)

Skrevet

Man sier man ikke kan vite farge paa oeynene foer 1-2 aar etter foedselen - det er det litt spennende egentilig. Min lille gutt var foedt med mye moerkere oeyne enn han har naa - naa er han to og har lyseblaa oeyne (men de har vaert saa og si blaa hele tiden)

Skrevet

Hei!

Det kan ta opptill 1 år før den endelige øyefargen til barnet bestemmes. Øynene er avhengig av pigmentering / lystilførsel for å bli fulstendig utviklet.

Har også lest at vi kan skifte øyefarge i voksen alder... Jeg har merket at mine øyne har gått fra å være en klar blå farge, til å få flere nyanser av grønt...

SPENNENDE DETTE!!!!

Skrevet

Alle barn blir født med "blå" øyne av ulik nyanse...

De får ikke sin "opprinnelige farge" før de nærmer seg 1 år faktisk.

Så om barnet ditt har blå øyne når det blir født kan det komme til å bli brune, men man pleier å kunne se det... For det er en anelse brunt der fra første stund...

Skrevet

D stemmer ikke at alle er født m blå øyne, men de fleste skandinaviske barn er d...Men selv er jeg født m mørkebrune og har beholdt fargen hele livet (er ikke av utenlandsk avstamming) så jeg er et levende bevis på at d ikke stemmer :)

Skrevet

Jeg er adoptert fra sør-korea, og datteren min ble også født med blå øyne...Det tok et par dager også var de blitt brune....,det er likt med alle fostre.Øyenfargen er ikke ferdig ved fødsel, den kan forandre seg...

Skrevet

De aller fleste babyer blir født med blå øyne, men ikke alle. Kjenner en gutt som ble født med knallbrune øyne og de har fortsatt å være brune hele oppveksten. Men hvis man skal være sikker på hvilken øyefarge barnet kommer til å få så må man nok vente til barnet nærmer seg året før man kan si at det er den endelige fargen.

Skrevet

Pappa'n til datteren min er fra Columbia og har mørkt hår og mørkbrune øyne.

Da datteren vår ble født hadde hun blå øyne og var mye lysere i huden enn vi hadde forventet...Det var skikkelig ekkelt, jeg begynnte jo å tvile på meg selv..."Hva var det jeg dreiv og surra med når jeg ble gravid...??"

He,he nå har hun mørke øyne og er som snytt ut av nesa på pappa'n sin, heldigvis:)

Øyenfargen kom til sin rett rundt ettårsalderen.

Skrevet

Begge mine ble født med mørkeblå øyne, men at øyefargen er stabil etter et år er noe tull. Min eldste hadde knallblå øyne til han ble ca 2,5 år da skiftet de farge til blågrønne så nå se de blå ut når han går med blå klær og helt grønne ut når han går i grønne klær, ganske stilig ;-) Lillebroren fikk isblå øyne det første året, men nå som han er 2 år er de blitt litt mørkere blå igjen. Her har vi også en gutt med tjukt helt stritt mørkt hår og en gutt med tynt litt bølgete lys blondt hår :-)

Skrevet

Jeg hadde brune øyner til jeg var ca 16 år, nå har jeg, i markerte sirkler, brune innerst, så grønne og ytterst mørk blå...

Skrevet

I vår del av verden fødes de fleste babyer med varierende grad av blå øyne, og så endrer de farger etter uker/måneder og evt år. Mens f.eks asiatiske babyer oftere fødes med brune øyne fordi de har mer melanin som påvirker øyenfargen.

Skrevet

Min datters øyne så sorte ut med det samme, så var de blå et års tid, nå er de grå/grønne slik som pappans:) Håret var også nesten sort ved fødselen, nå er det mellomblondt.Hun er seks år. Jeg har alltid hatt lyseblå.

Skrevet

jupp...har jeg også hørt...

min tulle ble født med mørke blå øyne..men nå har hun knallblå lyse vakre øyne ;D

Skrevet

Jeg har jobbet en stund på en fødeavdeling i Tanzania, der ble alle barna jeg tok i mot/ var med på å ta i mot født med blå øyne.

Så JA de fleste blir født med blå øyne, MEN ingen regel uten unntak. Noen har også annen farge, men ganske sjelden.

Skrevet

Sønnen vår ble født med knall blå, mørke øyne. Han hadde knall blå farge i litt over ett år, men så gikk de sakte over til å bli blå/grønne... Har lest et sted at det kan ta 1-2 år før den riktige fargen kommer. Men noen får den rette fargen bare timer etter fødsel også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...