Gå til innhold

Velger de fleste 80% eller 100% mtp permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt forvirret over hva jeg skal velge. Selv tjener jeg i overkant v 300 000 så tror ikke jeg vil "tape" så mye på å gå for 80 kontra 100.

I tilegg skal jeg ta ut 5 uker ferie, men dette går vel opp i opp med pappas 6 uker, hvis jeg har forstått det rett da. Så om jeg velger 44 eller 54 uker, så vil jo pappa "stjele" av de ukene med mindre jeg da tar ut ferie som jeg pleier..

Men jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal velge likevel...

Så derfor - hva skal du velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt å si opp jobben min mens jeg er i permisjon og derfor har jeg fått høre at det er lurt å velge 100%. Dette fordi jeg også får mest ut av arb.ledighetstrygden etterpå også hvis ikke jeg skulle få meg jobb med en gang.

+ at sluttsummen man får tilsammen er høyere ved 100% enn 80% så da setter jeg heller av litt penger slik at jeg har til de ukene jeg regner med at jeg ikke får noe lønn. Permisjonen for meg blir nok like lang uansett. (for jeg får vel ikke jobb med en gang regner jeg med.) Starter å søke jobber når permisjonen er over. evt litt dagmamma jobbing noen mnd slik at jeg får være lengre hjemme.

Skrevet

Vi velger 80% lønn i 54 uker. Tjener bra, så det går greit økonomisk. Mannen min skal være hjemme i to mnd alene, siste mnd av permisjon har jeg ferie, da er vi hjemme sammen.

Du er ikke nødt til å ta ut din ferie mens mannen din er i pappapermisjon. Den kan du jo evt ta etterpå? Da blir tiden dere er hjemme med barnet fem uker lengre. Og mannen din får tid alene med barnet.

Skrevet

Hm ikke bestemt meg ennå. Hvor mye kan man maks tjene for å virkelig få ut 100% av lønna?

NB! Dette har jeg i alle fall fått med meg:

Hvis man velger 80% vil mannen også kun få 80% av SIN lønn når han har sine uker.

Skrevet

Jeg skal ha 80% i 54 uker, jeg skal ha ferie når pappa'n skal ha permisjon.

Skrevet

Hvis man velger 80% av lønna vil dette gjelde begge to. (samme med 100%) men hvis noen av dere tjener over max-grensa så får man kun 80% av den, og ikke av den faktiske lønna.

Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne annet enn at det må lønne seg økonimisk å velge 100 % dersom far også skal ha sine 6 uker....?????? Dersom en velger 80 % vil jo far få mindre utbetalt pr mnd enn det han vanligvis får.

I mitt tilfelle (vikariatet mitt går ut en mnd etter at jeg går ut i permisjon) så vil det uten tvil lønne seg med 100% siden jeg da er arb.ledig etter endt permisjon....

Skrevet

Jeg skal også ha 80% i 54 uker. Moren min jobber på Trygdekontoret og hun sier at dette visstnok lønner seg i de aller fleste tilfeller. Vet ikke helt hvordan de har regnet det ut, men noen nye regler nå gjør visst at det lønner seg.

Men jeg lurte på en annen ting, som kanskje noen vet. Er det sånn at mor og far ikke kan ha permisjon samtidig? Jeg mener jeg hørte et sted at jeg kan ta ferie i pappapermisjonen slik at man da er hjemme samtidig, men at man ikke kan ta ut permisjonen til samme tid. Er det riktig?

Skrevet

Tidligere var det slik at mor og far ikke kunne ta permisjon samtidig, men mor kunne ta ferie i den perioden far tar av fedrekvota si.

Men jeg lurer faktisk på om dette er noe av det som ble endret fra nyttår.

Skrevet

Her har vi tatt 54 uker med 80%. Jeg vil være hjemme såpass lenge. Samboern skal ha permisjonen sin de siste 6 ukene. De to siste ukene skal jeg ha ferie, slik at vi kan ha litt tid sammen ;)

Skrevet

jeg har hørt at det lønner seg å ta ut 100% lønn i 10 mnd uansett. Men på jobben har man krav på 12 mnd og det får man. Men da må man være flink å spare noen penger til de 2 mnd man ikke får lønn.

Er det noen som vet hva maxssummen er? Noen sier 360000, andre 380000. Noen som har nøyaktig? Og hvordan er dette egentlig, denne makssummen, er makssum man får tilsammen? Da kan man jo i tilfelle ha høyere fastlønn enn makssummen og fortsatt få det.

Eks: hvis man har en fastlønn på 3600000. Jeg velger 100% lønn i 10 måneder. Det vil si at etter 10 mnd har en jo ikke fått hele fastlønnen men kun 10/12 av den.

Eller er det slik om man venlger 100% lønni 10 mnd, at man får høyere månedslønn de 10 månedene i permisjon enn det man til vanlig har i månedslønn?

Dette ble litt innviklet og vi har diskutert dette på jobb. Det virker som ingen helt har forstått dette her.

Skrevet

Den "max-grensen" det snakkes om her er 6G (Altså 6 ganger folketrygdens grunnbeløp). Dette reguleres hvert år. Hva 1G er nå er jeg ikke sikker på, men det finner man vel et sted på NAV sine sider. Jeg mener å huske at 6G ligger på rundt 380 000 nå. Man kan velge 44 uker permisjon med 100% av lønnen inntil 6G, eller 54 uker permisjon med 80% av lønnen inntil 6G. Dette er hva folketrygden utbealer. Mange private arbeidsgivere dekker mer! Det er lurt å sjekke med arbeidsgiver evnt. forhandle frem ytterligere dekning, særlig hvis man tjener over 6G for da vil man jo gå ned mer enn andre i permisjonstiden. Og hva man får i lønn/fødselspenger er ikke nødvendigvis sammenfallende med hvor lenge man tar permisjon, man har jo krav på lenger permisjon (inntil ett år ekstra) men da uten lønn. Ikke lett dette her :-)

Jeg tror vi kommer til å gå for 54 uker med 80%, og i tillegg tar jeg ut 6 uker ferie. Første halvår tar jeg permisjon alene, andre halvår hadde vi tenkt å dele slik at jeg jobber 60% og sambo jobber 40%, og at vi altså er hjemme hhv 2 og 3 dager i uka hver med nurket. Da får vi litt jobbing og litt hjemmetid hver, samtidig som vi ikke blir så lenge borte fra jobben noen av oss. Og tilsammen vil det bli over ett år fra fødsel og frem til nurket skal i barnehage/til dagmamma. Mange muligheter!

Skrevet

Jeg tar 54 uker med 80% også tar jeg ut ferie når faren tar ut sine 6 uker. På den måten mener jeg at man får mest mulig ut av permisjonen. Også syns jeg det er viktig at barnet er hjemme med foreldre så lenge som mulig.

Skrevet

jaja, men jeg tar iallefall 100% perm.. trenger pengene og taper bare på det hvis jeg tar 80%, skal studere igjen til høsten alikvel..

Skrevet

Det blir nok 80 %-løsningen hos oss. Vil være hjemme lengst mulig.

Skrevet

Hei.

Jeg hadde 100 %lønn med min førsta,fordi vi ikke hadde rå til at jeg berre skulle få 80% lønn.Det var ikke kjekkt å levere ungen når han mest ikke var 9 mnd!!!Han var mye forliten synes jeg!!

Skal nå ha min 2.og det var ikke et alterativ og gjør det samme igjenn...Så du må tenke på hva du syns er greit iforhold til at ungen er så liten når du må begynne å ha barnepass..

Lykke til!

Skrevet

Eg har ikkje tenkt så masse på det, men vurderer så klart 100% siden eg ikkje har jobb etter permisjon.. Jobber i vikariat som går ut 1mnd etter at eg har gått ut i permisjon.. Eg kommer ikkje til å begynne å jobbe igjen med ein gang uansett.. vil vere heime med ungen lengst mulig.. evt ha ein kveldsjobb???

Satser på at vi har råd til å leve litt på hans si lønn noken mnd når permisjonen er over, så får eg heller prøve å spare litt og kanskje...

Skrevet

Vi var ikke i tvil, vi har valgt 80 % for å få lengst tid med barnet. . Synes tiden sammen med barnet er viktigere enn den summen man evnt. "taper" på dette. (har heldigvis såpass god råd at det kun var et alternativ for oss.)

Jeg tar ferie i permisjonstiden og min samboer tar sin pappapermisjon til slutt. (han kommer i tillegg til å ha ferie i år smmen med oss.)

Skrevet

Jeg blir så lei meg hver gang jeg tenker på dette. Jeg har såå lyst til å være lengst mulig hjemme med det lille gullet, men vi har regnet frem og tilbake og ser ingen mulighet til det. Vi har nettopp kjøpt leilighet og trenger også en bil. Vi kan ikke gå ned i inntekt :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...