Gå til innhold

Juni: FresiFantastika


~Endorfina~

Anbefalte innlegg

Må bare spørre deg med dine litteraturkunnskaper :)

 

Har du lest noe av Thure Erik Lund? I såfall, hva synes du?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :-)

 

Så koselig, kanskje vi skal ta opp litteraturtråden igjen, har sett Aga her inne mange ganger i det siste -- men hvor har det blitt av Maika og Laika?

 

Har dessverre ikke fått lest noe av Thure Erik Lund, jeg gjorde meg ferdig med hovedoppgaven min i kunsthistorie like før jeg ble så grusomt dårlig i svangerskapet - så jeg har ikke fått lest mye litteratur de 4 siste årene - det har gått MYE i kunstutstillinger, kunst-teori og kunsthistorie! MEN det har seg slik at storebror er en racer på litteratur (skal ikke utpeke han noe videre, for kultur-Norge er så knøttlite), og han er FAN av Th E Lund!! Og da kan jeg trygt anbefale ham videre.

 

Selv leser jeg VELDIG lettlest for tida, er i ferd med å fullføre trilogien om jornalist Therese Skårup skrevet av Hanne-Vibeke Holst (hun som skrev boken bak serien Kronprinsessen om du så den på TV2). Perfekt litteratur for oss i vår situasjon siden det handler om både fødsel og barseltid og småbarnstid og karriere - og mannen din er vel journalist også? ;-) Anbefales! Ikke så bra litterær kvalitet kanskje, men liker det likevel jeg!

 

Ellers kan jeg anbefale disse som jeg har tenkt å lese bøker av i nærmeste fremtid når jeg får sjansen: Dave Eggers, Philip Roth, Michel Hollebeque, Don DeLillo, H. .Murakami, Trude Marstein, Hanne Ørstavik og Helene Uri.

 

Flere av de har jeg lest bøker av før - og leser gjerne fler! Har du noen anbefalinger? Hvordan går det med familien? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har sett snurten av Aga her. Hun som har den store ungeflokken å holde styr på nå! :) Maika&Laika innbiller jeg meg har skiftet navn, men nå har jeg glemt hva det var...

 

Holder på med Myrbråtenfortellingene av T.E. Lund nå, og det er voldsomt fascinerende, selv om den også er tung i sitt sære språk. Men boka endrer litt på hele verdensbildet mitt, og det er vel i seg selv definisjonen på en god bok!

 

Deilig med litt lettleste bøker også, er vel mest det det går i hos meg ellers, skal jeg i det hele tatt klare å konse når jeg sitter på kafeer og leser. Har nettopp pløyd gjennom Murakamis Trekkoppfuglen og Kafka på stranden. Veldig bra! Annerledes og uforutsigbart, det liker vi.

 

Helene Uri har jeg tenkt å gå for neste gang. Var det ikke en i gjengen som hadde lest den nyeste? Har også tenkt på Milan Kundera.

 

Koste meg forresten med Austers Moon Palace, takk for anbefalingen!

 

Ellers har vi det så fint så! Friske, raske, dog konstant trøtte... Men det er bare mer og mer moro dess eldre jenta blir, det er sikkert!

 

Dere da?

 

Kjenner du forresten mange litteraturvitere her i byen siden du er en del i det feltet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over alt du har fått lest altså! *wow* :-O :-) Jeg må ha skjerpings, jeg har så lyst til å lese mer, men blir mye til at jeg diller på nett eller synker ned foran tv'n når lillegutt har sovnet - er så sliten når kvelden kommer! Koser meg masse med ham, men merker at det tar på å gi av seg selv hele dagen.

 

Har du fått en bra barselgruppe forresten? Vi er 10 stk!!! Babyboom på Torshov...

 

Jeg trives godt med å være mamma - det føles bra, og riktig. Synes 27 er en fin alder å bli mamma rett og slett :-) Et lite sjokk for kjæresteforholdet til å begynne med, men nå går det seg til på alle måter. Vi har begynt å bli kjærester igjen også, det er godt :-)

 

Jo, jeg kjenner ganske mange litteraturvitere - jeg er jo delvis det selv også med mellomfag i litteraturvitenskap og veldig tverrfaglig hovedoppgave :-) Har begynt å søke faste jobber nå, spennende! Skal du ut i jobb etter hvert nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropos barselgruppe, så er mannen til hun ene litteraturviter :) Frantz heter han. Sier det deg noe? Hvilke jobber har du tenkt å søke på etter hvert? Du er jo litt mystisk av deg, vil det si at jeg ville visst hvem du var hvis du sa det...? ;)

 

Barselgruppe er kjempestas, vi er en gjeng på 6 som møtes hver uke, er blitt helt avhengig av dem. Skal ut og pilse med til uka også, så det er sporty jenter, selv om den eldste er 38 år :) Dere er 10! Litt stress å gå på kafé da, kanskje? Men moro å bli kjent med så mange!

 

Åh, det er viktig å fortsette å være kjærester, men det er ikke å ta for gitt at en har tid til det når som helst lenger. En må jobbe litt mer for det. Heldigvis har vi ei tante her i byen som kan sitte barnevakt en gang i blant når vi trenger å bare være oss to, men alt blir jo på en annen måte nå...

 

Jeg skal ut i jobb igjen i juni, både gleder og gruer meg... Regner jo med vi ikke får barnehageplass, så det blir jo virkelig en kabal å få til å gå opp, med turnusjobber og alt, men den tid den sorg...

 

Går dere noe på babysang, babyquiz o.l.? Synes å huske at LilleG likte svømminga godt, dere er heldige med det! Må jo bli utrolig moro til sommeren! Var ikke så stas her i gården, det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, Frantz sier meg ingenting? Hvilket kull er han fra da - og hvilket universitet? Bror er o store litteraturguru, hihi - du har kanskje sett han på tv uten å vite det, og de som driver med litteratur vet hvem han er. Jeg er 10 år yngre enn ham og ikke fullt så etablert :-) Ikke SÅ mystisk da, hihi, har jo skrevet navnet mitt i gjesteboka deres på hjemmesiden jo :-) Jeg skriver for Dagsavisen, men må ha en 100% fast jobb nå etter hvert. Søker jobber med oppstart i mai, så får vi se hva det bllir. Nettopp søkt en på Litteraturhuset.

 

Barselgruppe er et bra konsept - først tenkte jeg litt sånn "hmmm, skal jeg gidde å møte opp på det", men så har det blitt en veldig bra gjeng! Eldste er 40 hos oss og vi har med oss 3 flergangsmødre som kan dele mange gode tips. Treffes hjemme hos hverandre siden vi tross alt kan skremme enhver cafe-eier når vi til sammen med barn og mammaer utgjør 20 stk! For en tanke når jeg tenker over det, ikke rart det er leven når vi møtes! Høres koselig ut å ha en barsel-pilse-gjeng :-) Håper noen av oss jentene i min gruppe holder kontakten fremover også, svigerinnen min treffer flere fra sin barselgruppe fortsatt - 2 år siden hun fødte.

 

Familie i byen er en fin ting, det hjelper mye! Vi også benytter oss av det til pass. Har venner som har spurt om vi vil at de skal passe også, men må innrømme at jeg synes det er vanskelig å be om pass - selv om de har tilbudt seg. Kanskje det blir enklere nå som G er litt større? :-)

 

Hihihi, finnes babyquiz??? Her går vi på musikk i livets begynnelse og på babysvømming. Svømmingen har bare tatt seg opp i popularitet etter hvert, nå er G kjempetøff og svømmer gjennom rockering under vann uten et knyst når han kommer opp igjen :-) Holder seg i kanten også! Musikken er imidlertid enda hakket mer populært, og kjempekoselig! Så det kommer vi nok til å fortsette på leeeenge fremover.

 

Har dere lagt noen sommerferieplaner da, apropos bading? Her lurer vi veldig på hvordan vi skal gjøre det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer deg på bolig-tingene her jeg :-)

 

Vi også tenkte at vi kom til å måtte flytte ut av byen for å få råd til 4- roms, men så sjekket vi ut finansieringsplaner for nybygg, og fant ut at da kunne vi takle det helt fint! Med nybygg er det jo ofte en avdragsfri periode først, og vi vet jo at økonomien vår vil forbedre seg i løpet av den avdragsfrie perioden uansett - så da tok vi oss råd til å kjøpe 4-roms i Frydenberg-prosjektet mellom Løren og Hasle. www.frydenberg.no

 

Vi er kjempefornøyde og veldig spente, hittil har vi sittet med prisstigning på 2 leiligheter! Og er vi heldige kommer prisene bare til å bremse litt opp, ikke falle, før vi bytter bolig. Dessuten ser jeg at "brukte" 4-roms går for det samme eller noen ganger mer enn hva vi har måttet gi for vår på Frydenberg, så vi føler oss ganske sikre på at vi har gjort et godt kjøp nå. Også er det SÅ gøy å gå og drømme og planlegge hva slags kjøkkeninnredning vi skal velge osv :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg vet egentlig ikke noe mer om han Frantz enn at han er rundt 34-35 år... ;)

 

Babyquiz, ja, det har blitt arrangert noen ganger på Kokkamokk på Nydalen. Veldig ok kafé for oss med barnevogn og puppen ute! Og alle fikk premier, så da er det jo ekstra moro ;)

 

Sommerferieplaner... nei, så langt har vi ikke kommet, er ikke sikkert vi får noe særlig felles ferie en gang. Er du optimist i forhold til barnehageplass? Vi skal derimot til Barcelona noen dager i slutten av måneden. Det skal bli herlig, er så godt å komme seg litt bort en tur, og nå er hun såpass stor at jeg ikke vil bekymre meg for alt mulig heller. Hvordan er det å bade i hotellbasseng? Er kanskje ikke noe særlig, mye klor evt mye bakterier etc....?

 

Driver og ser etter en grei vogn vi kan ha til turen, men det er jammen ikke lett. Disse reisetrillene med små hjul er jo håpløse, men er hjulene skikkelige blir den fort tung, og i tillegg såpass dyr at det er kjipt om den blir ødelagt på flyfrakten. Har dere kjøpt en lettere vogn enn quinnyen?

 

Så dere har kjøpt ved Løren. Det ser jo veldig fint ut i det området! Har tittet litt på noen prospekter på nettet. Prøver å sondere terrenget litt for hvor det kan være ok å flytte etter hvert. Kunne godt tenkt meg opp ved Østmarka, men vi kommer jo til å bli dønn ensomme om vi bor oppi der ;) Vanskelige valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, da tipper jeg at bror og Frantz kjenner hverandre - jeg får spørre ham neste gang vi treffes ;-)

 

Har vært på Kokkamok noen ganger jeg også, vi bor jo ikke så langt fra - genialt med lounge-området, men nå begynner det å bli hektisk å ha med barn på cafe - de er jo så aktive blitt at det ikke er særlig populært å sitte stille for lenge av gangen :-) Vi var på Mat & Mer på Sagene i dag, mmm, god mat! G satt i babystol og var eksemplarisk rolig i over 1 time, ellers pleier han å bli fort utålmodig om han må sitte i ro for tida.

 

Jeg er ikke optimistisk i forhold til bhg-plass jeg heller nei... Har heldigvis en mamma som er pensjonist og som kan hjelpe oss i tilfelle krise... Det må jo bare løse seg på en eller annen måte.. Og jeg må nesten søke jobb...

 

Heldige dere som skal til Barcelona :-D Det hørtes bare fantastisk ut! Vi skal teste ut høyfjellshotell i begynnelsen av mars, pulk og ski, spent på det, det blir vel ikke de lengste skiturene siden snupp fortsatt ikke er så stor da, men vi får oss da en tur bort :-) E kan helt sikkert bade i basseng der nede, naboen vår var i Thailand nå med liten baby, og de lot henne plaske masse i barnebassenget.

 

Vi sikler på en Quinny Zapp, eller var det Buzz? (Den minste av de i hvfall) til sommeren. Den kan man ha med som håndbagasje på fly også. Ellers har jeg veeeldig lyst til å bytte ut Quinneyen med en OTH Urban Jungle på sensommeren. Synes den er superlekker, også er det visst bedre sitteplass der når barna begynner å bli større. Men vi får se, Quinneyen er bra den og :-)

 

Østmarka er jo fint da, mange fine områder der, men kanskje lurt å sondere nabolagene litt, vet det er noen områder der hvor det er veldig ok å bo, mens andre er steder hvor man kanskje ikke har lyst at barna skal vokse opp - nå hørtes jeg fordomsfull ut, det var ikke meningen. Bare fått tips av en kamerat som har vokst opp på Ulsrud at noen av områdene utover der kan være vel tøffe. Vanskelige valg ja, nå sa jo sentralbanksjefen i talen sin i dag at boligprisene vil falle så *gulp* her sitter vi med to leiligheter, men det tar vel en stund før krakket kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...