Gå til innhold

Pappaperm-igjen....Hvordan skal dere gjøre det?

Anbefalte innlegg

Jeg blir mor i juni 2007, og sitter nå med disse evinnelige skjemaene.

Hvordan har dere tenkt å avvikle pappapermen?Har forstått det slik at jeg må ta ferien min eller jobbe i de ukene far tar ut fedrekvoten.

Jeg jobber 100 % fast i kommunen.Mitt problem er at de vil HELST at jeg skal ta de 5 ferieukene mine sammenhengendei 2007. ( les MÅ). MEN;vi ønsker ikke at far skal ta ut fedrekvoten sammenhengende, slik han i følge dem da blir nødt til. Vi ønsker å dele den opp i ca 3 perioder på 2 uker om gangen,eller muligens at far tar et par uker sammenhengende fri, for så å bruke resten av ukene til å få fri 1 dag i uken.frustrerende...Føler på en måte at min arbeidsgiver sitter å bestemmer hvordan vi må avvikle pappapermen, uten at vi får planlegge det ut i fra hva som er best for oss!!I følge nav og min samboers arbeidsgiver var dette helt opp til oss å bestemme.

Mitt spørsmål til dere er da;

1.Hvordan har dere delt opp fedrekvoten?

2. Noen som har erfaring med å gå ut i 6 uker å jobbe mens fedrekvoten avvikles når babyen kun er 4-5 mnd?

3. Kan jeg jobbe i disse 6 ukene, og ta f.eks 3 uker ut i lønn, og bruke de 3 andre ukene som tidskonto, og dermed forlenge permisjonen min med 3 uker?

4.kan min arbeidsgiver kreve at jeg skal ta disse ukene sammenhengende?

Tips og råd mottas med takk!

Fortsetter under...

1. Du trenger ikke å bestemme deg for fedrekvoten før en mnds tid før han tar de ut, NAV må ikke ha svar på det nå!

2. etter ammetiden så bestemmer du selv om du vil ha permisjon eller tilbake i jobb den perioden barnefaren tar sin permisjon!

3.

4.NEINEINEI, du bestemmer selv når du vil ha ferien, jobber selv i kommunen 100%, dette er bare tull,eneste arbeidsgiveren kan bestemme er at du må ha tatt ut ferien innen nytt år starter! Snakk med arbeidsforeningen din, de har svar på alt det der. Så har du noe å støtte deg til når du sier det til arbeidsgiveren din!

Det som hun andre skriver om at NAV ikke trenger beskjed før 1 mnd før han tar fedrekvoten er sikkert rett, men arbeidsgiverene deres trenger å vite det 3 mnd før siden de må skaffe vikarer når dere er i permisjon.

Arbeidsgiveren din bare kan si at du skal ta 3 uker av ferien din i fellesferien.

Og jeg fårstår ikke hvorfor det har noe å si for arbeidsgiveren din når du tar ut ferien din når du alikevel kommer til å være borte i permisjon til den samme datoen uansett når du tar ut ferien din.

Om du går ut i permisjon i begynelsen av juni kan du heller ikke ta ut ferien før de 3 ukene før og de 6 ukene rett etter fødsel et tatt. Altså kan du tidligst ta ferien i august 2007.

Så om du da tar 5 uker ferie da kan far f.eks ta to av sine permisjonsuker da.

Du vil fortsatt ha permisjon i 2008 og da har du nye 5 uker ferie i 2008. Du kan da f.eks ta to av disse ukene i februar mens far tar to nye uker perm og så tar du f.eks to uker ferie i mai/juni og han kan da ta ta de to siste ukene med permisjon. Og så gjemmer du den siste uken med ferie f.eks til jul:o)

Uansett hva din arbeidsgiver sier kan de ikke bestemme når far skal ta sin fedrekvote. Så om du ikke kan ta feie når han tar permisjon får du bare si til din arbeidsgiver at de da må skaffe deg jobb i de periodene han SKAL ta sin permisjon. Da tror jeg det blir en annen lyd på de.

Lykke til.

Og bare spør mere om du lurer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...