Gå til innhold

Kritisk til putebehandling!

Anbefalte innlegg

hei!

er ny bruker her og ble så lettet og gla over å lese at det er flere som har det som meg.. vi fikk nemlig ei lita nydelig jente 15 desember som måtte ha pute. På 2 dagers kontrollen kjente barnelegen et lite knepp og ultralyd viste litt umoden venstre hofte. Jeg stiller meg veldig kritisk til hele opplegget. For det første var kommunens eneste barneortoped sykemeldt, slik at vi måtte vente i to dager på en ortoped. Denne ortopeden ga klart uttrykk for at dette ikke helt var hans arbeidsfelt, men han tilpasset nå denne puta og leste seg til at vi måtte bruke den i 4,5 mnd..uten engang å vurdere ultalydfunnet.. En annen lege undersøkte henne dagen vi skulle hjem, og han sa at hoftene nå kjentes helt fine ut..på 6 ukers kontrollen på helsestasjonen fikk vi også beskjed om at hoftene kjentes helt fine ut.. Vi har spurt sykehuset om en ny ultralyd kontroll, men avdelingene henviser til hverandre og ingen har liksom ansvar for dette..og barnelegen på helsestasjonen mener at hun må bruke puta selv om hofta har modnet seg og at det derfor er unødvendig med en ultralydkontroll nå.. Når jeg da hører om tilfeller hvor legene avventer behandling til ny ultralydkontroll ved 6 ukers alder for å se om hofta har stabilisert og modnet seg blir jeg bare forvirret og ikke minst irritert på hele greia!.. Jeg er positiv til å forebygge med pute, men ved mange sykehus, inkludert vårt, blir man jo ikke kvitt den puta hvis man først har fått den. Enten blir det ikke fulgt opp med ny ultralydkontroll ved 6 ukers alder i påvente om at hofta har modnet seg ( NOE SOM SKJER I 90 % AV TILFELLENE!!!), og i de tilfellene man får tatt ny ultralyd, og denne viser at hoftene er modne, så får man beskjed om å fortsette behandlingen ut de 4,5 mnd... det er jo ingen sammenheng her! hvorfor skal det være så vanskelig å ikke få en fast rutine på dette - Alle nyfødte med umoden hofte får putebehandling, og ny ultralydkontroll ved 6 ukers alder, og de som da har modnet seg kan avslutte behandlingen.. Dette er jeg sikker på at hadde motivert de som virkelig trengte behandlingen til å gjennomføre den!! slik det er nå kan det hende at veldig mange bruker den puta uten å ha behov for den, mens de få som virkelig trenger den kanskje sluntrer litt... Så her sitter vi, har 2,5 mnd igjen med putebehandlingen som vi tror hun ikke trenger..ikke får vi ultralydkontroll..Som mor får jeg dårlig samvittighet uansett om jeg tar puta på, eller lar den være.. veldig slitsomt! dette er et forsømt område i helse-Norge! er selv sykepleier og kan ikke få satt ord på hvor oppgitt jeg er over helse-Norge!! det mangler et bindeledd mellom sykehus og foreldre her! en person som kunne gitt foreldre den oppfølgingen med ny ultralydkontoller også videre, slik at man unngikk denne overbehandlingen med pute- og på den andre siden motiverte de som trengte pute til å bruke den! hvis man skal holde på som dette kan man jo også gå til innkjøp av hjelm til ALLE på sykehjem også da, BARE FOR Å FOREBYGGE EN EVT HODESKADE I TILFELLE DE GAMLE SKULLE FALLE.. Ikke misforstå meg- jeg er veldig positiv til å forebygge der det er behov, men slik det er idag virker denne puta kun som et irritasjonsmoment, og motiverer ikke foreldre til å bruke den..

MVH Hannahs-mor06

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8226743-kritisk-til-putebehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skjønner din frustrasjon og kjenner den godt igjen. Hvis du har lest tidligere tråder vet du kanskje at det finnes alternativer til pute? Jeg bruker ikke pute på barnet mitt. Det er forøvrig også enkelte som mener at puten kan være skadelig, og synes at det er en alt for omfattende bruk av pute for sikkerhetskyld. Likte sammenligningen din forøvrig om at alle eldre burde bruke hjelm. Kanskje alle eldre burde gipses for å forebygge lårhalsbrudd??

Det virker som det er lit ulik praksis på putebehandling, lengde og oppfølging. Jeg har to døttre, hvor begge ble født med hoftefeil. Hun eldste hadde gips, men hun yngste hadde pute. Den hadde jeg på i 3 måneder, og da fikk jeg lov å ta den av. Jeg ble fulgt opp med en ultralyd time i måneden pluss en time hos ortobed. Hun yngste var egentlig bra etter 6 uker men siden de plundret veldig med min eldste datter ,så valgte de å ha puta på ut behandlingstiden som er 3 måneder. Jeg er selv foresten født med hoftedeil. Det er selvfølgelig kjipt med pute, men alternative kunne ha blitt som min eldste dattter som hadde gips og skinner til hun var 1.5 år. Hun gikk rett før sin 2 årsdag.

hei clio! ja, har lest mange av innleggene her nå,) blir jo så engasjert..!! ja, vi får gipse de eldre og putte på de hjelm..og selv låser jeg meg inn med lille Hannah så ingen tar oss!! et spm bare- har ditt barn dysplasi eller umoden hofte? vi blir jo behandlet for dysplasi, men har kun ei umoden hofte..

hei Niva! har dine barn dysplasi eller umodne hofter?? jeg vil jo selvfølgelig gjøre alt det beste for min datter, men må si jeg mister motivasjonen når jeg ikke blir tatt alvorlig! ja, veldig gla vi slipper gips og skinner!

Annonse

ja, det er lenge når det ikke var mer enn umodent. og klinisk sett var det kun litt løst dag 2 etter fødsel, siden har hofta vært helt normal.. vi brukte puta hele tiden de første 6 ukene, de siste to ukene har hun ikke brukt den 24 t i døgnet..men har sovet med den+når hun er i vogna+litt til, men vi koser masse når den er av!

og bruker to bleier, og har henne mye liggende på magen i froskestilling som clio blant annet anbefalte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...