Gå til innhold

Ja, da var duotesten unnagjort.

Pandura

Anbefalte innlegg

Det var utrolig artig å se et sprell levende foster på UL. Legen som foretok UL sa at det var helt normale funn, og han fant hjerte med fire kammer, hel skalle, alle lemmer og jeg fikk satt terminen min frem til 18.august. Var altså 13+5 i dag, og det var på håret at duotest kunne tas. 13+6 er grensa....

Kjenner at jeg endelig tror det er noe inne der som vokser og lever. Skal prøve å ikke stresse med svaret. Det kommer om ca tre uker sa de, men oftest en del før.

Måtte bare få det ut. Vi skal fortelle det til storesøsknene i dag!

Fortsetter under...

Ja selvfølgelig kan du det!

Det er noe som tilbys til dem som er 38 år eller eldre ved termin, og er en UL mellom uke 11 og 13+6 i kombinasjon med en blodprøve som sjekker mengden av to hormoner i blodet i samme periode.

Resultatene sier noe om sannsynligheten for at fosteret har kromosomfeil. Det er særlig mhp Downs syndrom, trisomi 13 og trisomi 18.

På UL sjekkes det spesielt størrelsen på nakkefold (som er en spalte i nakken hos foster på dette stadiet) og neseben. Legen sjekket også om hodet var normalt, om skallen er hel og om hjertet ser normalt ut.

Sannsynligheten for kromosomfeil regnes ut i fra resultatene på disse tingene og sier noe om sannsynlighet i forhold til den alderen du har.

Det finnes en brosjyre som informerer ganske bra synes jeg. Den heter "Informasjon til gravide om forsterdiagnostikk" og er gitt ut av Sosial- og helsedirektoratet.

Annonse

Ja, det er utrolig hvor godt det er å se at det er noe som spreller der inne. Det er skummelt med alle symptomene som forsvinner etter uke 12....

Ungene ble så glade da vi fortalte at jeg var gravid. Det var det første de fortalte på skolen i dag da vi kom dit. Artig at de er glade og forventningsfulle til å få et søsken.

Takk for alle koselige svar! Dette er et godt sted å være! Jeg kan ikke få utløp for alle funderinger og tanker rundt denne graviditeten i omgivelsene mine, da ville jeg slitt ut de nærmeste. Dessuten tror jeg det er umulig for andre å forstå hvor altoppslukende dette er på sitt mest intense.

Uansett, takk for all god støtte og hyggelige svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...