Gå til innhold

Flere som lever i spenning? Fare for prematur..

Anbefalte innlegg

Jeg er 23+2 i dag, og lever i spenning hele tiden. Har hatt fostervannslekkasje siden 11.januar, etter en fv-prøve. Jeg prøver å holde meg mest mulig i ro, men det er ikke like lett hele tiden. Noen dager drypper det bare vann, andre dager kan jeg få noen dusjer. Ikke enkelt dette da jeg ikke vet hvordan sykehuset forholder seg til saken og hvilke planer de har når jeg er i min 23. uke.

Hadde vært fint å ha kontakt med flere som av en eller annen grunn regner med å føde før tiden.

Klem

Fortsetter under...

Hei!

Vi har levd i spenning og ro i 5 uker nå. Er nå 28 uker på vei. Har tidligere født i uke 28 og 29. Håper på å komme til uke 35.

Det er uvisst hva årsaken til at kroppen modnes for tidlig til fødsel. Det har gått veldig bra med mine små.

Forstår så godt hvordan du har det.

Klem

jeg innbiler meg at bebis vil komme før tiden, hvorfor er jeg ikke sikker på....er 32 uker på vei nå, men håper inderlig at hun ikke kommer før termin...

min 1. datter kom 8 uker før tiden, vannet mitt gikk 5 dager før de satte i gang fødselen, i disse dagene fikk jeg lungemodningssprøyte, hun lå i kuvøse i ca 1 uke og vi dro hjem 1 mnd etter det, hun er 7 år gammel i april nå, er stolt store søster til en på 3 år og blir storesøster igjen i april.

lykke til! slapp av masse så vil det nok ordne seg!

5 uker du også? Da har vi gått like lenge og slappet av da, for å si det sånn. Jeg skal til ul-sjekk fredag. Lurer på om de vil sette igang lungemodning for sikkerhets skyld? La meg få høre videre hvordan det går med deg.

Må finne senga nå. Natta

Må innrømme at jeg de to siste ukene har lest en del om prematur, og forbereder meg på at det kan skje. Jeg er 16+5 i dag.

Jeg fikk vonde kynnere for nøyaktig to uker siden, de ga seg heldigvis i løpet av natten, men jeg var bekymret og fikk komme inn på sykehuset. Alt sto bra til med lille nurket, men livmorhalsen min var blitt veldig kort (18/19mm), og hadde begynt å åpne seg innenfra. Den var for kort til at de kunne sette på sånn ring... cerclage??

Så, nå er det bare å ta det med ro. Jeg tar en dag av gangen, og i første omgang håper jeg jeg greier å knipe igjen noen uker til. Jeg skal på ny kontroll om knappe to uker.

Håper det går bra for oss alle! Fint å kunne dele tanker, bekymringer og gleder med andre i samme situasjon.

Annonse

Hei Så gla'

Jeg er enig med deg - det er godt å dele sine bekymringer med andre i samme situasjon. Nå er du bare i snart syttende uke. Men jeg håper alt går bra for deg. Jeg er også i krise med min 23+3 i dag. Jeg skal høre om prsksisen deres med lungemodning i morgen når jeg skal på UL. Ville følt meg roligere om jeg fikk det.

La oss holde kontakten!

Å, du må be om å få lungemodningssprøyte snarest mulig. Det ser jo ut til at du kan komme til å føde ganske prematurt.

Sønnen min kom i uke 26+5, men det gikk veldig raskt så lungemodningssprøyten fikk bare virket i ett par timer. Det gikk galt for oss, han pådro seg en alvorlig sykehusinfesjon og døde etter 14 dager.

Blir vi gravide igjen, blir det satt lungemodningssprøyte rundt uke 24 - i tilfelle prematur fødsel. Vi skal dermed være langt mer sikret et godt utfall.

Lykke til!

hei jenter,

er hjemme etter å ha fått lungemodningssprøyte i dag. er i uke 32. Har to premature barn fra før, født i uke 29 og 32. Blir mest sannsynlig ett lite barn til snart. Heldigvis det har gått supert med de første 2, og jeg regner meg selv som "erfaren" prematurmamma. Håpet selvsagt å komme i hvert fall til uke 35, med det er det visst lite sjans til... livmorhals er blitt 1,8 cm, 1 cm kortere enn for 1 uke siden....

Klem til alle som venter og håper

Hilsen

Hei Tindra

Takk for din historie, selv om den fikk en tragisk utgang for den lillegutten deres =0(.

Så du mener at vi kan FORLANGE lungemodning? Kan jeg virkelig be om det i mårra? Jeg er 23+4 i mårra, og ville blitt lettet om jeg visste at lillegutt ihvertfall hadde fått bedret sjansene sine ganske radikalt - om det skulle bli fødsel før uke 34. Jeg går jo og lekker ganske mye hver dag, så jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle få det. Det er jo også sykehuset sin "feil" at jeg fikk denne lekkasjen som utgjør risiko for prematurfødsel.

Helt sykt at man må finne ut og vite alt sjøl!

Skal komme tilbake i morgen og oppdatere dere om hva som skjedde.

Klem

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg er rystet over at du ikke får bedre oppfølging, og ikke har fått LMsprøyte.Det var det første jeg fikk omtrent da den ene tvillingen min døde i magen for to dager siden.Er i uke 24 og den andre tvillingen lever og kan selvsagt komme ut når som helst- eller forhåpentligvis om ei god stund..Du MÅ forlange bedre oppfølging!!! Og LMsprøyte. uansett- lykke til!

heisann!

jeg skjønner hvordan du har det. Jeg hadde også fostervannslekkasje i uke 25+3. jeg fikk lungemodningssprøyte, og måtte leve forsiktig. jeg var på kontroll 2 dager i uken. Jeg holdt helt til uke 34 og da satte de meg igang, pga infeksjonsfare.

Jeg fødte en liten gutt på 2540 gr og 47 cm. han måtte på nyfødt intensiv og hadde CPAP(Hjelp til å blåse opp lungene) vi var der i 2 uker, og da fikk vi reise hjem..

Håper det går like fint med dere;)

stå på!

Klem fra oss

Hei

Ser din historie om gutten deres som kom i uke 34. -Så dere slapp med å være i to uker på NI? Så flott. Jeg hadde liksom forberedt meg på å være der til termin jeg nå. Jeg skal jo også bli satt igang i uke 34. Og håper han trenger minst mulig hjelp med pusting o.a.

Godt å høre andres historie! Takk for den. Håper alt går bra videre!

Klem

Hei Lone35

Forstår jeg rett at du fortsatt er gravid?!? Hvis så er jo det helt fantastisk!!!! Hvor langt er du på vei nå??? Jeg har tenkt mye på deg, har ikke sett deg her på en stund...

Lykke Lykke til videre! Har du fått lungemodning osv??

Hei Lone35!

Godt å høre at babyen din fortsatt holder seg i magen!

Ligger du på sykehuset nå, eller er du "ute i det fri"?

Min baby er også fortsatt i magen, men det går nok mot at han må hentes ut i løpet av de neste to ukene. Har kommet til uke 30 + 5 nå, så det er forsåvidt greit....

Har hatt god oppfølging på Ullevål - gikk først til ukentlig kontroll, deretter 2 ganger pr. uke, for så å bli lagt inn til observasjon for 2 uker siden, med daglige CTG-målinger og UL 2 - 3 ganger pr. uke. Har fått være hjemme på kveld/natt, og det er veldig deilig.

Babyen har ikke vokst nok i magen, det er motstand i navlesnoren som gjør at han får for lite næring (Han veier ikke mer enn et sted mellom 1000 og 1100 gram - burde vært en god del større...). Målingene har vært opp og ned i en periode, så de siste tre ukene har vi egentlig trodd at babyen måtte ut når som helst, men så har de stabilisert seg igjen. Men, selv om det er stabilt, er de ikke bra, og derfor mener legen at babyen snart har det bedre utenfor magen enn i magen.....

Lykke til til deg - ser at de planlegger at du skal settes i gang i uke 34. Det er jo bra at det ser ut til at mini kan holdes inne til da: )

Hei Jenter

Ja jeg er fortsatt kjempegravid. Magen vokser seg større for hver dag, og jeg har begynt å få ryggvondt. =0(

Jeg ligger på pasienthotellet i og med at formen min er så stabil. Var på UL i dag og legen antok at Lillebror var ca 1250g. Litt over snittet. Jeg er 27+5 nå (det er jo blitt lørdag). Har hatt lekkasje siden uke 18+, så det er godt gjort at jeg ikke har fått infeksjoner og har klart å ha ham der inne til nå. De satser mye mer på meg nå, legene. Det føler jeg. For nå er det full stopp på perm før fødsel. Ikke engang dagperm ville hun gi meg...Jaja...det er jo ikke noe å grine over. Bare jeg får se ungene mine noen ganger for uka, så får vi holde ut.

Maggi: Godt å høre at du har holdt ut så lenge også. Du øigger 3 uker foran meg. Heldiggris! men skjønner at det er bekymringsfullt med at han ikke får nok næring. la oss få oppdatering på hvordan det går. Lykke til med lillegullet.

Hei Lone og Maggi, dette er supre greier altså!

Knip igjen, jeg klarte bare i 4 dager jeg... ,men det har jo gått supert det og! kom i uke 28 da... Lone, er du på riksen? Det var vårt hjem i 3 måneder... merkelig at hvordan noe så sterilt kan bli så hjem på en måte...

Lykke til jenter, dette går bra ser dere!!!

Hei Elton!

Så koselig. Ja det er underlig hvordan et sykehus blir til ens hjem etter en tid. Nå vet jeg hvordan det er å bli satt på eldrehjem: -"Mon tro hva det er til middag i dag, damer?" og "Hva er det som går på tv i kveld da tro?".

Bare synd at de to damene jeg har hatt "følge" med en stund her skal på en annen avdeling snart. De andre som kommer til pasienthotellet blir utskrevet etter 60t så man rekker ikke å bli kjent...=0(

jeg er 28+0 i mårra. Dvs 6 uker minimum til fødsel. Lange uker. Jeg har allerede vært her i 28 dager. Puuuuhhhh! Det tærer på en som menneske, det må jeg innrømme. Jeg får ikke se ungene hjemme så ofte jeg ønsker og tårer kommer det innimellom..=0(

Men, selvfølgelig er jeg glad for at lillebror vokser og gror som han skal. Ja ja! Men skulle ønske klokka gikk litt fortere...

Stor klem til dere jenter, som hjelper meg å holde humøret oppe her på BiM=0)

heia Lone35 :) korsn går det med dæ ? håpe a alt står bra til md dæ og dn lille i magen :) æ har ikke termin før dn 13 august,men har fått beskjed om at ungen mest sannsynelig kommer i slutten av mai/ begynnelsen av juni.da e æ 30 uker i slutten av mai,så d e smått da,håpe å klare å knipe gjen t i juni/juli :)

klem fra bablove :)

Hei hei

Jeg må innimellom inn hit og se hvordan det går med dere! Jeg er 28+5 i dag, og fortsatt gravid. Lillebror er aktiv inne i magen. I dag er hans mor glad, for storesøsknene og pappaen kommer på besøk og skal ligge over på pasienthotellet!!

Gleder meg kjempemasse. De er nok på vei nå.

Babylove: så du skal føde allerede i uke 30? Det var tidlig. De har sagt 34 til meg. Men jeg har begynt å tenke på at de kanskje utsetter meg når jeg kommer så langt. Hvis det ikke er krise med fostervann. Aner ikke. Men 30.april er liksom datoen jeg ser frem til nå. Får vite mer da ihvertfall.

God klem og lykke til til alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...