Gå til innhold

Vekttap (plutsetlig)


Mina71

Anbefalte innlegg

Er det flere som har opplevd det samme som meg? Jeg har i graviditeten fram til og med uke 10 sakte lagt på meg ca 1,5 kilo, men på en liten uke har jeg nå plutselig gått ned 2. Jeg har spist og drukket (masse vann) som vanlig. Faktisk har jeg spist litt ekstra med kaker pga. morsdag og bursdagsfeiringer. Siden jeg til vanlig har veldig stabil vekt (veier meg ganske ofte for å passe litt på...) syntes jeg dette var så merkelig at jeg må nesten høre om dette kan være vanlig. Er 11+5 på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått ned 6 kg pga kvalme og oppkast, så faller jo ikke helt inn under din kategori.

 

Men det som slår meg når det gjelder ditt vekttap er at det kan jo kanskje komme av endret spisemønster? Fordøyelsessystemet blir jo absolutt påvirket av graviditetshormonene våre, og mange gravide spiser mindre og oftere enn de vanligvis gjør pga at dette er mest "behagelig". Dette setter etter en stund fart på forbrenningen, og man går gjerne ned noen kilo selv om man føler at man spiser mer enn før (eller i alle fall like mye).

 

En annen forklaring kan være at du har hatt litt vann i kroppen pga hormoner, som plutselig forsvant. Dette forekommer fra tid til annen også tidlig i svangerskapet (selv om man kanskje ikke ser det på kroppen fordi det er såpass lite).

 

Håper dette kunne være litt til hjelp?! =)

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien med vann i kroppen pga. hormoner hørtes ikke dum ut, det skjer vel en del endringer i overgangen mellom 1. og 2. trimester som kanskje kan gi slike utslag! Spisemønsteret mitt har ikke endret seg så mye, jeg spiste ofte og relativt lite før jeg ble gravid også (for å passe vekta), og har ikke vært spesielt plaget av kvalme (ja, jeg vet jeg er heldig!!).

 

Takk for godt innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...