Gå til innhold

Mat-og-oppskrifter-tråden :O)


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne dele litt tips og gode(les: enkle) oppskrifter med hverandre? Jeg har ikke så mange i farten, men et kjøttdeigtips: Sted den uten å hakke, sånn som de sier i reklamen! Stek den godt på begge sider for dere deler den i to og steker litt til. Blir myye bedre smak :) Vannet de tilsetter gjør nemlig at det blir kokt hvis man hakker alt med en gang.

 

Og så har jeg en driitgod og enkel rekerett! Anbefales =)

 

Reker

Rekesalat

Issalat

Avocado

Egg

Sitron

 

Skjær opp issalat og legg på et stort fat. Klæsj en boks rekesalat i midten, og velt masse reker oppå der igjen sånn at de sitter fast litt. Dander halve kokte egg og avocadobåter oppå issalaten rundt rekene. Ta sitronsaft over, særlig over avocadoen pga. fargen. Server med brød.

Mmm mmm mmm!

 

Ser stilig ut og smaker godt.

 

Skal vi ha ikveld =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i enkle middagsretter som lager seg selv i ovnen :-)

 

Stek raskt så mange kyllingfileer du trenger slik de får skorpe og legg de på alufolie (1 i hver folie). Kvern over salt og pepper og krydder etter smak (ingefær, hvitløk og chilli er godt, allroundkrydder osv.). Kvest sitron over og legg på en smørklatt. Stek i ovnen 15-20 min på 170 grader. La den gjerne ligge å hvile litt på ettervarme slik den ikke bli tørr, men pass på at den blir gjennomstekt! Server med ris og salat eller grønt til.

 

Samme prinsippet med fisk. Legg torskefilet på alufolie, krydre med salt, pepper og karri. Del en tomat i to og kvest tomatsaften over. Skrell gulrot, skjær i passende skiver (ikke for tykke) og legg dette oppå fisken, evt selleri om du liker det. Og en god smørklatt oppå toppen. Pakk igjen folien og legg i ovnen. 170 grader i 15-20 min. Server med kokte poteter.

 

Må selvfølgelig tilpasse gradene og steketiden etter ovnen din - jeg bruker alltid varmluft når jeg steker mat i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye Toro her i huset. Men i forsøk på å bli litt sunnere så blir det mye wok her da. Er ikke noen spesiell oppskrift på det, egentlig. Bruker enten kyllingfillet eller svinekjøtt. Steker det opp først. Tilsetter grønnsaker, enten frosne wok-grønnsaker fra pose eller friske grønnsaker fra grønnsaksdisken alt etter smak og ønske. Og så tar vi på litt wok-saus som vi kjøper i butikken. Siden man kan lage mange varianter av denne så kan man spise det ganske ofte uten å bli lei. Varierer med å servere nudler eller ris som tilbehør. Mmmmm..... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...