2 boys & now pink Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Jeg sto tidlig opp fredag den 2 februar, da gutten min skulle på helsestasjonen klokken 8 på 5 års kontroll. Satt litt på Bim, hvor jeg fant ut at det skulle bli fullmåne, så jeg skrev meg på fødeliste. (hadde ikke noe håp - for jeg gikk 12 dager over med første mann, og det var ennå 10 dager til termin) Gikk på helsestasjonen, og på veien hjem fikk jeg "luftsmerter". Er bare fem minutter å gå hjem, så jeg og guttungen småløp for å komme oss hjem. Innen vi kom inn døren hjemme smalt det. Riene kom for fullt og med bare 3 til 4 minutters mellomrom. Jeg kjente ikke igjen riene, da jeg fikk dem i ryggen med førstemann, og det var i magen jeg hadde vondt nå. Klokken var nå 9. Spurte på Bim om hva jeg kunne forvente, om riene ville være make på begge ungene... Noe jeg fikk forskjellige svar på. Klokken 10 var det fremdeles intense luftsmerter som kom hvert 3 - 4 minutt, så jeg ringte gemalen min som var på jobb. Sa jeg trodde jeg hadde rier, men skulle ringe tilbake om han måtte komme hjem. Han lo, men jeg hørte han ble litt skjelven og forvirret... Søte mannen. Jeg gikk rundt i huset og pustet og peste mens guttungen så på Disney toons... Typisk med planleggingsdag i dag... Jeg fikk tatt oppvasken og klesvasken med noen pauser hver gang det kom en rie. Var litt stolt av meg selv. Klokken 11 ringte mannen for å høre hvordan det gikk, og jeg sa han kunne jobbe litt til, det var vondt men ikke mer enn jeg kunne tåle. Da jeg la på tenkte jeg at jeg skulle ringe føden og høre hvordan jeg skulle forholde meg til riene, da gutten min sin fødsel var veldig dramatisk og det sto om livet mitt ett par ganger. Da jeg snakket med dem på føden gikk det plutselig opp for meg hva som skulle skje, og jeg ble redd og begynnte gråte. Heldigvis var jordmoren min som har fulgt meg gjennom hele svangerskapet på vakt, så jeg fikk snakket med henne, og hun ville ha meg opp på sjekk siden det var så dramatisk sist. Jeg ringte tilbake til mannen 11.10, og ba han om å komme hjem siden jordmor ville se til meg. Vi tok med oss guttungen og reiste opp på ctg registrering og sparketest. Der var 2 cm åpning og sterke rier. Vi ble enig med Jordmor om å levere gutten til barnevakt, og så komme opp igjen, for som hun sa, her ble fødsel i kveld. Vi reiste opp til mamma og laget noe pizza, klokken var blitt 1400, og riene kom fremdeles like ofte og like sterkt... Ble ikke mye mat jeg fikk i meg. Klokken halv fem turde jeg ikke vente mer siden det hadde vært under fem minutter mellom riene siden de startet. Ringte til føden og sa at vi kom, og så dro vi i vei... De målte og der var bare åpnet seg en cm på fem timer...! Jeg takket ja til klyster og badekar i håp om fortgang og smertelindring. Jeg kan si jeg ikke følte noe smertelindring i badekaret, og fikk tømt meg av klysteret, men riene endret seg ikke. Vi fikk fødestue og jeg la meg, og da klokken var halv åtte fikk jeg epidural på nåde... De mente det var for tidlig siden jeg bare hadde fått 4 cm. Men pga min historie fant jordmor ut at jeg skulle få, for kroppen ville ikke jobbe med riene. Jeg holdt visst igjen. Epiduralen ble satt feil 2 ganger rett i benet i ryggraden. Tredje gangen gikk det greit, og jeg kom til himmelriket. Mannen var helt ødelagt av å se meg i smerter hver gang de bommet. Sa til meg han ville be dem dra seg ut om ikke de hadde klart det på tredje forsøket...Søte mannen! Ingen smerter og første sjans å slappe av på lenge. Lå i dobbeltsengen og koste med mannen min og slappet helt av. Men en sjekk klokken 2130 viste at riene var stoppet opp. Jeg var igjen knust for nå var jeg lei av å vente på underet mitt. Jordmor tok vannet og beordret meg opp å stå og gå. Hun skrudde og ned epiduralen. Jeg hadde det ganske bra, men kjente riene kom igjen, også denne gangen hvert 3 minutt. Jeg sto og danset og mannen lo, for jeg var nummen i bena etter epiduralen, og lignet litt på en seigemann... 2330 var riene så intens og helt uten pauser og jeg fikk ikke tatt meg opp mellom riene. JM sjekket åpning, som nå var 5! cm... Jeg var klar til å gi opp. Epidural ble skrudd opp. Klokken tolv ville jordmor ha meg over på fødebenken. Jeg dro meg bort og skulle klatre opp på benken via en krakk. Det var vanskelig, og jm lurte på om jeg måtte trykke. Jeg sa nei, men var usikker... riene var forandret- men hadde ikke den trykkefølelsen jeg hadde med gutten min. Da jeg var kommet opp på benken tok det bare fire pressrier før nye gutten var ute... Fra 5 cm til gutten var ute på 43 minutter. Revnet litt, måtte sy 4 sting av lege, da riften gikk langs urinrøret... og ingen andre turde. Gutten var 3190 gram, 49 cm og 35 cm rundt hodet. Han ble født 3/2- 07 klokken 0013. Jeg hadde fått en fullmåne baby! Ni dager før termin! Mannen var kjempeflink og gjorde alt han skulle, og visste når han skulle ti stille og når han skulle snakke. Han leste signaler jeg ikke var sikker på jeg ga. Nå koser vi oss med Lille Even Lochlan
frøy@ Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Gratulerer så mye med gutten din!Kos dere masse!! :-)
2blånisser Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Fin fødselshistorie, du hadde fått med mye i den, så var gøy å lese:) Gratulerer med gutten!
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 14. februar 2007 #6 Skrevet 14. februar 2007 Gratulerer!!! kos dere!!
m@rie82 Skrevet 14. februar 2007 #7 Skrevet 14. februar 2007 gratulerer så masse med gutten!! kos dere, og masse lykke til videre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå