tiah Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Lurer på en ting: Jeg har liksom følelsen av å være den eneste som satser kun på morsmelk enda. I barselgruppen min så er jeg den eneste som kun gir morsmelk. Ser også at det er mange som starter tidlig (ser spm om mat på de andre listene). Tenkte jeg skulle begynne å vurdere smaksprøver når hun bikker 5mnd... Her så har vekta gått litt sakte oppover, hun er ikke stor men når HS sa at det ikke var noe å bekyrme seg over eller å starte med noe annet ja da gidder ikke jeg! Er litt lat jeg? Hun våkner to ganger om natten også (startet med det sånn rundt 4mnd), men selv det var ikke et argument hos HS. Og når det sies at frem til 6 mnd er ikke behovet for noe annet enn morsmelk så.... Dette er ikke for å pirke i dere som gir mat, barnas behov er jo forskjellig, men det virker litt som om jeg er alene av og til?
Sept-06 venter på jan-09. Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Jeg synes det er flott at man finner ut av hva som funker for seg og barnet. Jeg skulle så gjerne ha ammet lenger, men sånn ble det bare ikke. Hun har fått mme i tillegg til mm en stund, og da tror jeg kanskje man fortere prøver seg på grøt, frukt etc?? Vi begynnte med grøt rett før hun var 4 mnd, og nå er hun oppe i full porsjon morgen og kveld. (Var 5 mnd 6. sept) Men har allerede et håp om å få ttil ammingen bedre neste gang :-)
Tiddelidu Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Jeg ammer enda, og han er snart 5,5mnd. Vi begynte så smått med litt smaksprøver forrige uke, men det er bare et par t-skjeer hver dag. Eller enkelte kvelder har han fått litt mme, en flaske hver andre uke, så jeg tar meg den frihet og sier jeg fullammer enda. Syns det er greit å følge anbefalinger så sant alt går greit, og det gjør det med oss =)
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Jeg synes det er viktig å gjøre det man føler er riktig for barnet. Jeg gir grøt til eline fordi hun gulper masse og jeg merker hun trenger mer næring enn det hun fikk. Hun er veldig aktiv og ligger sjelden stille. Hun har fått mme hele tiden (Jeg har ikke melk) og det er da vanlig å begynne litt tidligere med grøt. Vi gir nå to fulle porsjoner om dagen. Det har vi gjort i to dager eller noe:) Hun er født 8. så hun har passert 5 mnd. Eline er ikke akkurat noen tungvekter hun heller. Var 6910 for en uke siden og 67,5 cm. Følger kurven sin. Synes det er bra at du gjør det du føler er riktig for deg! Er vel kanskje sånn at man skriver inn om fast føde fordi man er litt usikker på det:) Jeg merker at det ikke er så lett som en skulle tro, og at det er viktig å ta det med ro for disse tarmene dems:) Lykke til med ammingen:)
~mamma~ Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Jeg fullammer fortsatt og har ingen planer om å gi mat før hun tydelig viser tegn til at hun trenger mer (om en mnd får hun uansett, da er hun 6 mnd). En stund trodde jeg at hun trengte mer, men det viste seg å bare være økedøgn. Var på helsestasjonen i går og gullet har vokst godt, så hs sa at hun ikke trenger mer enn mm ennå!
C-millan ) Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Jeg fullammer... Viktor sover godt og legger på seg fint... Venter med å gi han noe annet til han blir 6mnd!! Han er blid og fornøyd, fått 2 tenner:-))
candyland Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 på barselsgruppa mi er det ku jeg som ikke fullammer ennå. han har fått ca en teskje grøtpulver blanda med morsmelk hver kveld kl seks siden han var ca 4 mnd, og har begynt med litt moste poteter hver dag rundt tolv nå nylig(5mnd). Har masse melk og han hadde sikkert klart seg fint kun med melk, er tross alt ikke så mye han får. er mest for å venne han til litt andre smaker, og lære han å spise med skje. klarer hun seg med morsmelk, er det jo ikke noen grunn til å stresse med å gi henne noe annet?
Prinsessa78 Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Gratulerer,det er jo kjempebra at du har mulighet til å fullamme! Jeg fullammer jenta mi på 5 og halv mnd og skal fortsette med det til hun er 6 mnd. Da begynner jeg med å introdusere litt grøt etter anbefaling fra HS. Så lenge jeg har nok melk så ammer jeg. Man gjør vel det man føler blir best for sitt barn, og så er det nok lurt å ta med seg noen tips på veien fra HS eller noen med erfaring. Lykke til!
lea80 Skrevet 20. februar 2007 #9 Skrevet 20. februar 2007 Ja her er det jo forskjell på de små.. Jeg hadde alle intensjoner om å fullamme de første 6 mnd - men småtten krevde noe som metta mer i magen enn det jeg kunne gi han. Han var skikkelig sur og grinete dagen igjennom - jeg skjønte ikke hva det var med det samme - men fikk visse anelser da han begynte å hyyyle etter han hadde fått pupp. Nettene var mye det samme med 2 måltid.(derfor jeg ikke skjønte det før etter en stund..) Etter at vi gikk over til fast føde fikk jeg tilbake glagutten min! Jeg ammer fortsatt hver andre time og fortsatt om natta. Han er en stor gutt som trolig har en høy forbrenning! Så de sier jo det i anbefalingene sine - "noen barn har behov for fast føde tidligere enn de anbefalte 6 mnd..."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå