Gå til innhold

Desperat. Kan jeg få lov å gi meg no?

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 6 mnd. Vært gjennom noen tøffe tak i det siste og får bare mindre og mindre melk. Jeg har prøvd og prøvd og jobber med dette 24 timer i døgnet. Jeg pumper og pumper i tillegg til ammingen, men det kommer ikke melk. Jeg kjenner at jeg er stressa, begynner å bli psykisk nedbrutt av hele opplegget. Gutten vår tar ikke flaske og heller ikke noen av alternativene, derfor stresser dette meg enda mer da jeg ikke aner om han får i seg nok væske hvis jeg slutter å amme nå. Jeg pumper til grøt, men det er ikke alltid jeg har nok. Ungen er allergisk mot mme, så det vil/kan jeg ikke bruke. Prøver heller å få mer melk. Pumper når han sover, når han leker, om kvelden, om morgenen. Jeg tenker positive tanker, stimulerer utdrivningen, drikker ammete og bukkehornsfrø, holder meg unna alle urter som kan senke produksjonen, går med riktig bh, prøver å sove og spise riktig, osv. Ingenting hjelper. Jeg orker snart ikke mer. Kan noen være så snill og si at det er greit å slutte å amme nå? Jeg føler at jeg svikter som mor på alle punkter dersom jeg ikke engang klarer noe som er så basis som å gi barnet melk fra min egen kropp. Vi er jo født for å klare dette. Og det har gått fint før. Jeg går snart i oppløsning over dette. Er stressa og sint og irritabel. Egentlig er det ikke noe alternativ at jeg slutter å amme uansett, for da tørster vel ungen min ihel. Vet ikke egentlig hvorfor jeg skriver her inne, er jo redd for å få en haug med fordømmende svar og masse råd om amming som jeg allerede har prøvd men glemt å nevne. Jeg føler meg som verdens dårligste mor akkurat nå, men det går så hardt utover min egen psyke at jeg må snart få en annen vinkling på sakene enn 'morsmelk for enhver pris'. Håper noen kan hjelpe meg. Og vi har virkelig prøvd alt mulig for å få i ungen væte på andre måter, til og med å dryppe vann ned i munnen med sugerør. På denne måten klarer vi å dytte i han 10 ml før det blir total protest. og det er jo ikke nok med 10 ml! VI har forresten prøvd ca hver dag i disse 6 mnd å få ham til å ta flaske. Alle tilgjengelige typer flaske og flaskesmokk og til og med vanlig smokk på apotek og dagligvare. Så helst ikke foreslå flere flasketyper eller smokktyper. Vi har garantert prøvd dem.

Fortsetter under...

Hei!

Det er klart du kan slutte hvis du ikke orker mer! 5% av kvinner kan ikke få nok melk pga fysiske ting, kanskje det gjelder det? Mamming er forøvrig viktigere enn amming. Selv delamming (hvis du gidder det) er kjempebra!

Forøvrig, er han villig til å suge på en finger? Har du forsøkt å teipe en matesonde til fingern og stikke den i en tåteflaske og mate slik? Eller bruke hjelpebryst (samme sonden teipet til brystet)? Nutramigen-mme går vel fint i grøten vel? Har legen tatt blodprøve og sett at han har melkeallergi så får barnet den dyre Nutramigenen på blå resept!

Jeg kan like gjerne ramse opp at vi har prøvd ca 5 forskjellige tutekopper med og uten ventil også, vanlig kopp, sprøyte og drikkeflaske for voksne. Det er bare puppen som fungerer med tanke på å få i drikke. det er dette som er hovedproblemet. hadde vi klart å få i han væske på andre måter enn pupp kunne jeg jo tatt det med ro og så hadde jeg kanskje klart å slappe av.

Annonse

Så han spiser med skje, da? Det er jo kjempeflott!

Er det mulig å gi veldig tynn grøt med mye væske i? Halvtomhalvt med eplemos? Har han for få våte bleier ville jeg forsøkt sukkervann også (1ts farin i 100ml), i nød spiser fanden fluer... Eller GEM Collett. Sånn isotonisk væske hvis han tar det.

Nå er det kanskje 5-6 våte bleier i døgnet, men nå ammer jeg jo. Nattammer også, ca 3 ganger per natt. Jeg tør liksom ikke å slutte for jeg er redd han ikke skal få i seg nok å drikke. Samtidig er jeg desperat etter å få fred og slappe av i forhold til ammestresset.Har nok stresset meg opp veldig over hele greia siden det begynte å bli lite melk. forresten glemte jeg å si at amminga har gått kjempebra helt til for kanskje to måneder siden, så jeg har slitt og vært frustrert over dette ganske lenge.

Vet du, det er kjempebra da! Hva tror du skjer hvis du kommer på den tanken at det er skikkelig bra det du får til? 5-6 våte bleier er jo det man sier for nyfødte, antar at du har større bleier en str 2 nå? Så han får da virkelig nok drikke!

Så flink du er!

Har du fått veid ham i det siste?

Selvfølgelig forstår jeg at du stresser. Samtidig er det vanskelig å slutte på dagen når man ammer så mye som du og barnet er over 6mnd. Er barnet yngre kan man få prolaktinhemmende tabletter, nå styres din produksjon av at barnet suger, ikke at du har prolaktin fra hjernen så mye.

Såh. Jeg foreslår at du trapper ned litt, og litt og øker på grøten, men holder den tynn. Kutt først det måltidet du hater mest. Gi det ihvertfall tre-fire dager før du tar neste. Få hjelp av far (hvis du har en sånn i huset) hvis det er av nattammingene du vil kutte først. La ham ha vann for hånden, fra et vanlig krus. Siden du nå ammer så ofte er det mulig at nedtrappingen tar litt tid. La spreng roe seg før du tar neste måltid bort. Samtidig, følg med på bleiene. Gi ham tynn grøt med Nutramigen el.l. når det blir få amminger og eplemos (det kamuflerer smaken). Før det kan han få med vann, en ts olje og eplemos i. Ha en tutekopp med vann tilgjengelig for gutten, gjerne når han bader. La ham søle og "gjøre selv"....

Når du sakte men sikkert er nede i tre-fire puppingser i døgnet, gjør en revurdering. Hvordan har du det da? Er det til å leve med? Har baby tatt nok drikke til at han får nok bleier?

Kan det være en plan du kan leve med?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...