Gå til innhold

Er 7 kg vektøking i 24. uke mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller lite, eller passe?

Jeg har plutselig fått apetitt, og magen har poppa ut. Hadde relativ liten mage til ca uke 20-21, men nå ser jeg plutselig gravid ut. Nå har jeg ikke veid meg på lenge, så det er vanskelig å si om det har kommet gradvis, eller om det meste har kommet nå, siden jeg endelig har fått apetitt og kan endelig spise mer enn bare littegrann til hvert måltid..

Og når legger man på seg mest? Hvis jeg skal gå opp ca 15 kg, synes jeg 7 kg allerede nå høres mye ut. Det er vel på slutten man legger på seg mest eller? Og da har jeg lagt på meg halvparten allerede.

Burde jeg prøve å begrense matinntaket litt? Hva sier dere?

Jeg er i utgangspunktet ikke veldig opptatt av vekt, selv om det høres slik ut, men vil bare ikke legge på meg altfor mye, hvis dere kjønner?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei vil ikke si det!jeg hadde lagt på meg 7 kg allerede i uke 15 jeg da...nå er jeg i uke 20,og har sikkert lagt på meg 1 kg el 2 til:( men prøver å ikke tenke så mye på det,det er jo bare å jobbe med saken etterpå barnet er født:) kos deg!!

Skrevet

Du skal ikke begrense inntak av alminnelig mat! Hvis en derimot spiser masse godterier og masse usunn mat, kan en jo heller bytte det ut med frukt og grovt brød, generelt sunn mat! Og vær så snill; ikke heng deg for mye opp i vekta, noen går opp 7 kg på hele svangerskapet, mens andre går opp 30! Vi er alle forskjellige, og det blir helt feil å sammenligne seg med "naboen"! Spis sunt og godt, frukt og grønnsaker, og drikk mye vann, så har du gjort ditt. Om du da legger på deg 15-20 kilo, behøver ikke dette å være mye... Om en person på 1.65 som i utgangspunktet veier fx 45 kilo, vil det nok ikke være så rart at denne personen går opp mye, den skal tross alt gi næring til sin egen kropp som kanskje i utgangspunktet trenger mer, i tillegg til å nære den lille i magen til å bli en sunn, sterk beibi! (alle eksemplene jeg gjør her inne er kun hypotetiske, og jeg mener IKKE å såre noen som evt kanskje måtte kjenne seg igjen i beskrivelsene..!)

Nyt god, sunn mat, og ikke gå så ofte på vekta, du. Det er mitt råd til deg! :) Kos deg med beibien, og nyt svangerskapet. Nå har vi "unnskyldning" for å få mage..!! ;))) Lykke til!!! Klem fra meg til deg!! :)

Skrevet

Jeg har akkurat gått opp 10 kilo og er i uke 20+5......jeg ligger sikkert litt i overkant!

Skrevet

For deg er det helt sikkert passelig. Det er kjempeindividuelt når man legger på seg og hvor mye. Noen legger på seg i starten, andre på slutten, og noen jevnt hele tiden, andre ikke i det hele tatt. Ikke begrens matinntaket ditt. Bare du spiser sunt er det ikke farlig å legge på seg. Kiloene du legger på deg under svangerskapet når du spiser sunt går veldig lett av igjen.

Men har hørt at man har en vekstperiode fra uke 18 - 24, og du er jo over denne perioden, så da vil man vel trygt kunne si at 7 kg ikke er spesielt mye. Eller lite heller for den saks skyld :-)

Skrevet

Glemte at det kommer ann på høyde og vekt. Du kan jo sjekke selv. :-)

Jeg er i uke 24 og har lakt på med 8 kilo og det var innenfor normalen.

Skrevet

Tusen takk for kjempehyggelig og positive svar!

Det var en lettelse at det er verken for mye eller for lite!!

Ønsker dere en fin dag videre, god apetitt!!

Skrevet

Får beskjed av JM om å spise jeg da.. har kun lagt på meg 2,5kg ( er i uke 17). Men jeg spiser jo!! 6 måltider til dagen. Er ikke min feil at jeg har så høy forbrenning :( Vet ikke hva som er normalt/unormalt.. er vell ganske individuelt tenker jeg =)

Skrevet

Har lagt på meg 7 kg og er i uke 25, men ser like slank ut som før! Har bare fått en kul på magen.

Skrevet

til anonym over her som fikk beskjed av jordmor om å spise mer (i uke 17): ikke hør på henne. jeg har lagt på meg 2 kg og er 22 uker idag. helt fint det.

det er først i uke 18 at babyen begynner å vokse såpass kraftig at det er rart hvis man ikke øker i vekt etterhvert. før det trenger man ikke nødvendigvis gå opp pga graviditet. ofte tvert imot faktisk, dersom man spiser som før og er like aktiv som før; dette fordi forbrenningen blir litt høyere når man er gravid.

Skrevet

Det er ikke unormalt. Hadde sikkert gått opp like mye forrige svangerskap. Men det kan jo være greit å tenke over hva man spiser, slik at man ikke legger så masse på seg.

Men du i uke 17, jeg er like langt på vei som du. Har ikke lagt på meg noe hittil, tror jeg har tatt av meg et par kilo faktisk (er normalvektig). Men min jordmor ba meg ikke spise mer. Hun virka fornøyd. Så rart at de gir så forskjellige beskjeder. Har sunt kosthold.

Gav hun deg noen begrunnelse for hvorfor du måtte spise mer nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...