Gå til innhold

Hjelp.. Jeg er trøtt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 4,5 mnd våkner sååå ofte om natten. Hun sovner igjen så lenge hun får pupp, så det er jo bra. Men det skjer hver 1-2 time. Kan gå 3 timer, men sjelden. Tidligere gikk det alltid rundt 4 timer mellom på natten... Men for en måneds tid siden ble det forandring på det...

I det siste har hun og startet å ha en våkenperiode mellom 0530 og 0630, deretter sover hun i ca 45 min før vi står opp. Det virker ikke som om hun vil stå opp kl 0530, men jeg blir så usikker..

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg håper vel på noen råd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig at de har en sånn "tulleperiode" rundt 4 mnd, dessverre, så kan hende det er noe forbigående.

Hun spiser ofte om natta, som du sier - hvordan spiser hun om dagen? Pass på at hun spiser oftere og sover i kortere økter om dagen. Det kan være en økeperiode.

Hvordan er hun ellers da? Fornøyd? Våte bleier 5+?

Skrevet

Veldig fornøyd. Vekta er topp (hun er over 8 kg allerede!!).

Om dagen spiser hun med rundt 3 timers mellomrom. Sover dupper på 30 min til 2 timer. I går sov hun en dupp på 3 timer noe som nesten aldre har skjedd før...

Men jeg har prøvd å tilby pupp oftere på dag, men da spiser hun kun små måltider fordi magen konstant er full, og det blir bare tull.

Skrevet

Det finnes vel ingen andre magiske triks? Tenk om det fantes det da.. Fnis!

Skrevet

Når hun sover 3 timer på dag (du innser at hun forsøker å snu døgnet??), ammer du da mens hun sover? Det er ok å vekke en baby som sover mer enn en time av gangen på dag når du har dette problemet! Eller altså legge henne til i søvne. Hun får ikke tenner, forresten?

Skrevet

Jeg ammer ikke mens hun sover nei. Som oftest går vi tur når hun har denne lange duppen. Hun har aldri sovet tre timer før da.. Normalt er det 1,5 til 2 timer på den ene duppen, og ca 1 time på de andre to duppene.

Det er meget mulig hun får tenner, hun klær veldig iallefall.

Skrevet

Men siden hun sovner igjen med engang etter mat på natten, kan hun snu døgnet da?

Skrevet

Hm. Dentinox er fint. La pappa'n ligge nærmest og forsøke dentinox, bitering, flaske med vann og smokk først før dere gir dere og hun får amme. Da kan du antakeligvis strekke tiden imellom. Ikkenoe skrikemetoder eller avvenning, altså, bare en 15min trøstepause. Sakte men sikkert får du da mer mellomrom imellom ammingen på natta, og hun tar mer på dag. Kommer du til det stadiet at du har lyst å legge ungen ut på Ebay, så får du snakke med helsesøster om andre smertestillende til barnet...

Lykke til!

Skrevet

Jeg blir litt fortvilet hvis hun prøver å snu døgnet altså.. Jeg som har jobbet sånn for å få henne til å sove bedre på dagtid. Tidligere sov hun bare 30 min dupper... Kanskje jeg har ødelagt for meg selv da..?

Takk for tipsene dine forresten!

Skrevet

De har fri vilje disse små vet du, du har sikkert gjort en flott jobb! Det viktigste er at du er klar over at det kan være at hun snur døgnet nå, og at du med "enkle" midler kan prøve å snu på det.

Skrevet

Kjenner jeg blir litt småstressa her:)

Og de midlene er å gi pupp ofte på dag og å vekke henne om hun sover mere enn en time, altså expats tips? Eller er det andre ting og?

Skrevet

Tja... det er vel forsåvidt de rådene jeg ville gitt også(derfor jeg spurte hvordan hun var på dagen). På natta bør du gjøre minst mulig kos ut av puppemåltidet, det er det viktigste om natta. Kan pappan bidra litt så hun ikke kjenner lukta di, tar hun smokk kan du putte den i munnen og prøve først.

Skrevet

Pust inn pust ut ;)

Tenk på det som en jobb du må gjøre. Det er ikke noe personlig! Din lille er "opptatt" på dagtid (det er så mye å se!) og klør på nattestid.

Din jobb er å sørge for at det kan gjøres ved uten at maten går med i regningen... Forsøk også å gå og amme på dag. Eller i slynge.

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg klarer bare ikke å se at hun prøver snu døgnet.. Hun sover maks 4 timer på dagtid. Hun står opp 07 og legger seg 19.

Hunsover nå 1.5 timer -2, 5 i strekk på den ene dagsduppen, og 30 min-1.5 timer p å to andre. Men aldri mer enn 4-4,5 timer tilsammen. Trodde dette bare var et utslag av min jobbing med å få henne til å sove litt mer på dag jeg...

Men dere har sikkert rett.. Jeg skal føle rådene deres. Tusen takk nok engang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...