Gå til innhold

Hvordan øker dere maten?

Anbefalte innlegg

Vi har begynt med litt grøt til frokost og vesla spiser ca 2-3 spiseskjeer ferdigblandet grøt. Skal jeg da gi litt grøt til kveldsmat også? Eller begynner man med litt middag?

Helt grønn på dette jeg og det står jo forskjellig i litteraturen. Er interessert i å høre hva dere andre augustmammaer gjør!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8220514-hvordan-%C3%B8ker-dere-maten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også dette med mat er litt vanskelig. Vi begynte med grøt på kvelden, begynte med et par ts grøtpulver. Nå er vi oppe i 3-4 spiseskjeer grøtpulver (nesten full porsjon i følge pakningen).

Vi har også begynt med grøt på formiddagen. Da begynte jeg rett på 3 spiseskjeer grøtpulver. Så nå spiser han 3-4 ss grøtpulver på formiddagen og kvelden.

HS sa til meg at det var lurt å begynne med èn type mat av gangen for eksempel grøt og fortsette med det en stund før man starter med noe annet. Jeg har da tenkt å fortsette med grøt en stund til og så kanskje begynne med litt frukt på dagen.

Alle gjør sikkert dette med mat litt forskjellig, så bare prøv deg fram.

har du forresten begynt med vann? Når skal vi det da? vet du?

Dette synes jeg også er vanskelig, så vi har bare gjort det som føltes riktig. Alver begynte med grøt da han var 4 mnd. Et par skjeer på dagen. Etter en uke begynte vi å gi han grøten på kvelden og etter halvannen uke var vi oppe i en hel porsjon. Samtidig som vi begynte med grøt, fikk han også smake frukt purrè. Da han var 5 måneder fikk han 1 porsjon grøt om kvelden + et fruktbeger på dagen. For ca 14 dager siden begynte vi med grøt om morgene også, så nå får han grøt ca 10 og 17 og fruktbeger rundt 13-14.

Vi fant også ut at det ikke var lurt å gi grøt rett før sengetid, fordi da sov han urolig. Vi liker jo heller ikke å sove når vi er stappmette :-) Derfor får han heller litt melk rett før han legger seg.

Håper dette hjelper. Det er ikke så lett å være helt amatør, sånn som vi er, men det går sikkert bra likevel. Vi er jo ikke de første amatører ;-)

Når det gjelder vann så tror jeg det er lurt å begynne med samtidig med grøten. De kan visst bli veldig tørste av grøt har jeg hørt. De er ikke lett å gi vann synes jeg, hun vil gjerne drikke av glassene våre, men lager grimaser når vannet kommer inn i munnen. Har prøvd mange forskjellige flasker og drikkekopper, men hun tygger bare på dem. Det er vel en treningssak, så vi forsetter å prøve.

Jeg gir litt grøt med fruktpuree til frokost, men utfra det dere skriver kan jeg gi litt på kvelden i tillegg i neste uke kanskje? Hun blåser på skjeen så spruten står, men hun må vel bare øve! Ganske vittig å se på, og VELDIG klissete å rydde opp etterpå!

Du kan fint begynne med grøt på kvelden også. Min gutt styrte også med grøten til å begynne med men plutselig så gapte han høyt. Tydelig at han fikk smaken på det! Får kanskje begynne med vann snart da. Koker du det? Eller kan de drikke vann rett fra springen?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...