Gå til innhold

syke penger, fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Hei jenter!!!

Jeg lurer på å slutte jobben snart fordi jobben min er utrolig hektisk.

Jeg har min.200 timer i mnd. Å vi har 12 timers vakter hvor vi på de mest hektiske dagene løper alle tolv timene ( jobber som stedfortreder\Servitør i en stor restaurant plass til 140 mennesker.)

Orker rett å slett ikke mer, klarer ikke engang å gå nesten etter de 12 timene er omme,, beina er fult med vann..

Eieren også annbefaler meg å slutte snart..

Men da lurer jeg på.. har hørt en må jobbe i 6 mnd av de 10 mnd det gjelder for å få stønad når en går hjemme.

Hvis jeg slutter nå snart mangler jeg en mnd med lønn fra restauranten for at det skal bli 6 mnd. Teller trygde lønnen leg får for den 6 mnd eller mister jeg all stønad det året jeg går hjemme ?

Sukk.. jeg må jo få fødsels pengene mine de 12 mnd ellers går det ikke rundt her hjemme.

Håper dere kan svare meg.

Takk Takk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8219997-syke-penger-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan du ikke be legen din om sykemelding da?

selvfølgelig vil din arbeidsgiver foretrekke at du sier opp fordi de da kan ansette noen nye... men synes du skal fortelle legen din at du har en slitsom jobb som du ikke klarer å holde ut i lengre. du kan jo ikke si opp nå for da mister du alle dine rettigheter... og så har du heller ikke noen jobb å komme tilbake til om du skulle trenge det av ulike årsaker. det er i alle fall mitt råd.

lykke til

Snakk med legen din og få sykepenger ut resten av svangerskapet.

Er selv i en lignende situasjon og kommer heller aldri til å gå tilbake til min jobb. Eneste grunn til at jeg ikke har levert oppsigelse enda er fordi jeg ønsker å få full lønn ut svangerskapet og i permisjonen.

Men for å få sykemelding må du ha en grunn, men vet at terskelen for de fleste leger er lavere når det gjelder gravide.

Men for all del. Ikke si opp før du har kommet i permisjon ihvertfall.

Ikke slutt hvertfall, da mister du som tidligere skrevet alle rettighetene dine. sykemeld deg, det skal ikke være noe problem om du plages.

Etter som jeg har forstått er om du ikke har hatt fast arbeid de regner de 6 beste av de 10 siste mnd du har hatt.

Enda en ting, arbeidsplassen din plikter å tilrettelegge jobben for deg ettersom det å være gravid ikke er en sykdom men en tilstand. Hvis ikke arbeidsplassen klarer å tilrettelegge for deg som er gravid skal de ta kontakt med NAV og NAV vil utbetale deg lønnen. Dette til forskjell for at du sykemelder deg, for du er ikke SYK, det er bare at jobben ikke kan tilrettelegges. Dette skal ikke være et problem å få til. En venninne av meg jobbet som ekstrahjelp på sykehjem og de kunne ikke tilrettelegge for henne, dvs unngå tunge løft osv. Hun fikk denne ordningen!

Annonse

Takk , dette var ikke dumt for det handler bare om løfting og bæring hele tiden som servitør.

Jeg skal få dem til å kontakte NAV men da mister jeg vel ikke pengene jeg får etter fødselen selv om NAV har betalt 1 mnd av de seks en må ha lønnslipper på.

Synes systemet forklarer seg dårlig , lett å gå i en fall gruve her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...