mammarie Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 noen som vet? Må man ha veldig gode grunner for å få det? vet at det er best med vaginal fødsel og alt det der, men bare lurer.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Hvis du virkelig er redd for å føde bør du si ifra. Du vil da få en del ekstra samtaler med jordmor. Og til slutt er det legen som bestemmer om du får KS eller ikke. Somregel så får du dette hvis du virkelig er redd for å føde, men mange endrer også mening når de får snakket ut om hva de er redd for.
diabetamor Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 Vet du, jeg hadde keisersnitt første gang, og jeg har aldri vært i dårligere form enn etter det, så hvis du er redd for smertene og ubehaget ved å føde bør du snakke med jordmor eller lege om det, for jeg kan IKKE anbefale keisersnitt. Er gravid med nr. 2 nå, og de prater om at det beste for meg vil være et nytt keisersnitt, jeg tror jeg kommer til å ta en tur til fysioterapeuten i god tid før termin og heller få hjelp til å sette det langsomt i gang!!!!!
Caelyn Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 Tror i grunn hovedinnlegger bare lurte jeg da Eller så er jeg naiv
Annie Bailey Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Hvorfor hadde du KS første gang da? Dette er jo ikke vanlig rutine selv om du er diabetiker. Selv om risikoen for å få det er mye større for å få det pga komplikasjoner. (jeg er også diabetiker) Jeg fikk også keisersnitt med min første. Hasteks fordi hjerterytmen gikk ned etter at vannet var gått. Ble satt igang 5 uker før termin pga svangerskapsforgiftning. Selv syns jeg at jeg kom meg temmelig fort etterpå, men var temmelig slapp pga at jeg mistet mye blod. Men smerter hadde jeg heldigvis ikke mye av.
MomInUSA Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Vel, som regel tror jeg du maa ha medisinske grunner for det - eller physiske grunner - ikke bare at du vil ha ks. Jeg tror nok de fleste anbefaler vanlig foedsel, det er bare at noen ganger gaar det ikke og man maa ha ks eller legen/jordmor mener det er bedre for mor eller barn aa ta ks av ulike grunner. Tror ikke det er noen liste med grunner som er bra nok og ikke bra nok - det varierer ogsa mye tror jeg fra sted til sted og lege til lege. .
mammarie Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2007 veldig greit å høre om erfaringer da.. jeg må innrømme at jeg begynner å få litt kalde føtter nå- har jo sånt sett veldig lyst til å føde vaginalt da.. men har så utrolig lav smerte-terskel så kan ikke begripe hvordan det skal gå.. har dessuten en veninne som hadde fødsels-psykose, skikkelig tøft opplegg... Har fått beskjed om at jeg har lavtliggende morkake, så går nesten å "håper" på at den ikke flytter seg opp slik at det blir keisersnitt, selv om jeg vet at det er lite sannsynlig.... Mulig jeg tar meg en prat med jordmor om dette ja, sikkert ikke dumt. Men hører gjerne om erfaringer, gjerne fra dere som har opplevd både vaginal og keisersnitt:)
MomInUSA Skrevet 13. februar 2007 #8 Skrevet 13. februar 2007 Hvis du er redd for smerter saa faar du jo epidural og lignende som hjelper. Dessuten saa er det ikke smertefritt aa ta ks - du har ganske saa masse smerter etterpaa. Det tar jo som regel mye lengre aa komme seg etter ks enn valig foedsel sier de (ikke det at jeg har foedt normalt men... saa ta det med en klype salt) Snakk med jordmor, det er hennes jobb aa hjelpe deg og de vil jo gjerne vite hvilke bekymringer du har. Jeg hadde ks sist fordi det gikk ingen vei - men har ikke foedt normalt og kan ikke gi deg noen sammenligning
Raych Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Det kommer litt an på hvor du skal føde. Det er ikke noen spesifikke retningslinjer på dette som alle fødestedene forholder seg til. Vet at Rikshospitalet ikke er spesielt restriktive med å gjennomføre KS, mens St. Olavs hospital har lagt seg på en litt strengere linje i forhold til hvem som får KS og ikke. Hvis du ønsker KS selv er det ingen som i utgangspunktet tvinger deg til å føde normalt, men du får sikkert komme til flere samtaler for å forberede deg grundig på det ene eller det andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå