Gå til innhold

Be alle i barnehagen hjem i bursdag?

Anbefalte innlegg

Snuppa mi som blir 3 i april begynte i barnehagen i høst. Hun har blitt invitert til flere bursdager til noen av de andre barna der. Er dette vanlig? Trodde liksom man feira bursdagen i bhg, og så ferdig med det? Greit når en blir 5 og 6 og vil ha med bestevennen fra bhg, men jeg trenger vel ikke be alle til 3-årsdagen? Og skjønner jo at hvis de vil be 1 el 2, så må de be alle, det hadde jeg gjort å. Har i grunn nok med familiebursdag og barnebursdag (med nabo-barn og venners barn) om jeg ikke må be bhg og... De er jo 16 barn på hennes avd...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8215838-be-alle-i-barnehagen-hjem-i-bursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

vet ikke hva som er vanlig i din barnehage, men der jeg jobber som ped.leder har vi en regel. skal dem bruke barnehagegarderoben som invitasjonsarena må: dem be alle på samme alder, enten begge kjønn eller det samme kjønnet barnet er enten alle i hele barnehagen eller på den avdelingen, det er opp til hver enkelt. eller man ber alle av samme kjønn på avd, eller barnehagen. dette er for at ingen skal føle seg utafor. for det som er veldig sårt for både barn og foreldre er å oppdage at du/barnet ditt ikke er bedt i bursdag.og følger man det ovenfor kan en begrunne med at h*n har bare bedt de somer av samme kjønn og samme alder osv. dette er noe som du kan ta opp med foreldrerådet eller på foreldremøte.men sender de innbydelser uten om barnehagen ber man dem man selv vil. det med om man må be til barnehagebarnebursdag når barnet blir 3 år,er hva en føler selv, det må du velge.

ble vel ikke veldig klokere av svaret mtt:-)

Datteren min ba ikke i bursdag før hun var 5år, hun ble heller ikke bedt i bursdag før i fjor høst da hun ble 5.

Vi ba da de hun lekte best sammen med, sånn som alle de andre gjør der, men innbydelsene blir lagt oppe på hylla slik at foreldrene tar de med hjem.

Annonse

Her har de feiret bursdag hjemme med hele avdelingen sin fra de var 2 år. Har bedt hele avdelingen, smått og stort samt de nabobarna de leker med.

Vi har utebursdager, sommer som vinter, så plassmangel har vi ikke hatt.

Hei!

Du skal jo ha både familie - og barnebursdag! Hadde ikke orket 3 feiringer her i huset, iallefall. Tror faktisk det kan bli masete både for store og små.

Jeg syns faktisk det er nok med at de markerer bursdagen i barnehagen på dagtid. Er sånt usynlig press på oss foreldre om å gjøre alt 'riktig' nå til dags...inkludert å lage store feiringer for de små. Da jeg var liten... (he, he)....hadde vi bittesmå feiringer fram til vi kom i skolealderen. DA derimot var det stas å få invitere alle klassevenninnene hjem på feiring.

:-)

Hun har jo bare 40% plass da, så hun er jo ikke der nok til å få "bestevenner"... Så jeg tror faktisk jeg dropper å be noen av dem i år jeg, så får hun bestemme sjøl neste år.... Hun prater jo ikke noe på noen fra bhg, så da greier vi oss med feiring der i år trur jeg...

Mine barn har begynt i barnehage rett på storbarnsavdelingen, og det som ser ut til å være vanlig hos oss er ett av følgende alternativer:

1. Bursdagsbarnet inviterer alle på samme aldersgruppe på avdelingen

2. Bursdagsbarnet inviterer alle av samme kjønn på samme aldersgruppe på avdelingen

3. Bursdagsbarnet inviterer alle av samme kjønn på avdelingen uansett alder

Jeg synes at slike "ryddige" måte å invitere på, er greit. Da ser alle hvorfor de er/ikke er blitt invitert - lett å forklare lillebror som går på samme avdeling som søstera si, at han ikke er invitert sammen med henne, siden dette besøket er bare for 5-åringene/bare for jentene.

PS Jeg ser en trend til å invitere til bursdagsfeiringer tas på Lekeland osv, men jeg synes det er mye koseligere med god gammeldags barneselskap hjemme!

Vi ba første da de ble fire år (ingen kunne det året eldste ble fire...). Da ba vi de på avd født samme år (max 5-6 stk) eller alle jentene da de kom på storavd (kanskje 7-8 stk). Ikke så stor barnehage, ca 30 barn i hele barnehagen.

Minsten på 3 har blitt bedt i en bursdag i høst (da var hun 2 1/2, den andre ble 3), men vi kunne ikke da. Når de er så små har de oftest med en forelder, og da er det mer enn nok med 5-6 barn....

Hadde ikke barnebursdag i år til minsten.Bare familieselskap sammen med storesøster (3 dager mellom de...). Hun har akkurat hatt dag og de skulle faktisk feire henne i barnehagen på torsdag, men da var hun syk, regner med de tar det på mandag. De får krone, synger til henne, hun får være ordensbarn, kort sagt, gjøres litt stas på. Vi kan ha med kake eller noe sunnere hvis vi vil, men ingen "tvang". Barnehagen lager ikke annen mat eller kake.

Ingen "ser stygt på deg" om dere ikke har bursdag med barnehagebarn hjemme. Blir nok bursdager etter hvert.....

God bursdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...