ME :) Skrevet 13. februar 2007 #1 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg er vel den siste av januarjentene som har født. Terminen min var 25.jan,og Johan kom 15 dager over termin. Jeg våknet på torsdag 05.30 av vondt i ryggen. Jeg skjønte fort at det var rier, men stusset litt, for det var 2-3 min mellom, og ikke så veldig vonde (merket de kun i ryggen hele tiden). Gikk i dusjen for å dempe det vonde som var-nydelig. Etter et par timer gikk ble de kraftigere, varte lenger og hadde 10-8 min mellomrom. Da klokka ble 17 og det fortsatt var 8 min mellom riene ringte jeg føden og spurte hva jeg kunne gjøre for å få fortgang på de. Jeg visste jeg hadde 3 cm åpning siden jeg var på kontroll på tirsdag. De sa at jeg kunne komme ned og bli strippet og så heller reise hjem igjen. De strippet meg tre ganger og ga meg klyx. Og det hjalp. Jeg fikk beskjed om å gå litt i trappene på sykehuset, men jeg orket bare et par etasjer. Riene kom med ca 2 min mellomrom, og var skikkelig vonde. Kl 20 undersøkte de meg igjen. 4 cm og jeg ble lagt inn på en fødestue med badekar. Hoppet i karet og lå der i 1.5 timer. Kl 21 fikk jeg to skiver kveldsmat. Ved vaktskifte kl 23 hadde jeg 5 cm. Jm sa hvis jeg ville ha epidural var dette tiden for det. Da hadde jeg gått rundt med TNS i en time, funket ikke, men jeg hadde en knapp å trykke på når riene kom, så det var iallfall noe å konsentrere seg om. Jeg takket ja, og litt før 24 fikk jeg epidural. Himmelriket! Jeg kjente absolutt ingenting. Kl. 01 gikk vannet, og de festet en elektrode på babyens hode siden jeg var så mye over tiden. (rutine) Da kunnne de overvåke babyens EKG og puls. Jm ble litt stresset av det, for babyens puls falt veldig når jeg hadde rier (visstnok ikke normalt). Hun kontaktet fødselslegen (gyn) som sa det foreløbig var greit, men at de måtte holde nøye øye med den. Jeg ba om litt mat, men det fikk jeg ikke. Jeg skjønte da at det var fare for at babyen måtte fort ut, og at hastekeisersnitt kunne bli aktuelt. Det var en ekkel følelse! Tiden gikk, og kl. 02 hadde jeg 7 cm åpning. Rett før 5 hadde jeg 8 cm åpning, og epiduralen sluttet å virke, så den ble slått av. Riene var da dritvonde og kraftige, og babyens puls gikk bananas. Mange var da innom, men jeg konsentrerte meg om å puste meg gjennom riene, så jeg lukket øynene, og fikk ikke med meg alt. Jeg hadde avtalt med jm at jeg skulle føde på siden. Da jeg hadde hatt 10 cm åpning i nesten 1 time, ble jeg lagt over på siden. Da hørte jeg snakk om Kiwi-sugekopp, og ble glad (ville ikke ha tang!), siden pressriene mine aldri kom. Legen sa hun ville hjelpe babyen ut, for den burde ut nå. Jeg ble lagt på ryggen med beina opp, slik at de fikk festet sugekoppen. Det jeg ikke visste, var at jeg skulle føde sånn. Jeg hadde fortsatt øynene lukket, men da jeg såvidt åpnet de, så jeg jm, barnepleier og 2 leger stresse rundt. En trakk opp en sprøyte, og jeg spurte om de skulle klippe meg. Neida, sa de, bedøvelsen var kun i tilfelle. Jeg merket ikke riene mine siden jeg kun merket dem i ryggen, og sånn som jeg lå hadde jeg vondt i ryggen hele tiden. En av legene sa at jeg skulle trykke når jeg fikk en ri, men jeg hadde jo ikke peiling. Jeg trykket stort sett på vilja, men noen ganger sa jm at magen strammet seg, slik at jeg skulle trykke. Etter 3-5 min som ikke var vonde i det hele tatt kom Gullet. 3960 gr, 51 cm og 38 cm rundt hodet og verdens skjønneste fra første minutt. Klokka var da 07, etter hyppige rier i 25,5 timer. Etterpå satt den ene legen og broderte mellom beina mine i 20 min. De hadde visst klippet, og hun nektet å fortelle meg hvor mange sting det var, men iallfall 15 sa hun til slutt. Nå har vi vært hjemme et døgn, og alt er helt fantastisk. Nå hopper jeg og endelig over til dib! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8215157-n%C3%A5-har-jeg-og-endelig-f%C3%B8dt-f%C3%B8dselshist-lang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
selma07 og engel Skrevet 13. februar 2007 #2 Del Skrevet 13. februar 2007 Hei! Gratulere med gutten! Lang fødsel da! jeg fikk 4 cm åpning på en og en halv time, og tre timer etterpå var lille Selma ute! Så stor forskjell på fødsler!! Lykke til! Kos deg med babyeb i tiden fremover:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8215157-n%C3%A5-har-jeg-og-endelig-f%C3%B8dt-f%C3%B8dselshist-lang/#findComment-8215817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 13. februar 2007 #3 Del Skrevet 13. februar 2007 puh...var plutselig med på den fødselen jeg:) Gratulerer masse, masse! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8215157-n%C3%A5-har-jeg-og-endelig-f%C3%B8dt-f%C3%B8dselshist-lang/#findComment-8216520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå