Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Jeg venter barn nummer to, og fødselen gikk veldig greit med første mann, fødte 1 uke før termindato, og i fødepapirene står det styrtfødsel. Nå har jeg fått beskjed om at det kommer til å gå enda raskere denne gangen, og at jeg mest sannsynlig bare får veer også er fødselen i gang. Kan dere som har født raskt fortelle litt om deres opplevelse. Er så redd for å ikke rekke sykehuset. Sist gang ventet jeg hjemme til fødselen var i gang (kom inn med 10cm), det skal jeg IKKE gjøre nå. Vi har jo et barn nå som vi må levere til besteforeldre, eller det beste er kanskje at de henter henne på sykehuset?? Håper noen vil dele sine erfaringer med meg. Hilsen fra rask føderske
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 jeg har to kjappiser bak meg. var uenig i terminen vi fikk på ord ul denne gangen, valgte derfor 4 private UL til forskjellige tider i svangerskapet, g også 3D. Dato x 4: 12/ februar.. Det var igår.. har enda ikke skjedd noe. JM sa idag at jeg enda kan gå halvannen uke eller to før jeg skal på sykehuset på overtidstime. Jeg har jo ikke gått så lenge før? Nå bor jeg heldigvis bare 7 min fra sykehuset, men det er jo som du sier; to som skal følges opp om det skjer noe her hjemme på natterstid... Vi har snakket med min mormor, vi, Har verdens sprekeste oldemor.. Hun er 72, spiller bowling og konkurrerer over hele skandinavia enda, trener helsestudio to ganger i uka i tillegg. Går lange turer med bikkja og er bare utrolig sjelden dame. Idag var hun her etter trening og lagde lunsj til meg, og truet med å vaske her. Det tok jeg før hun kom... Vi ringer henne når noe er på tok her, så tar hun med seg bikkja og blir over til gubben kommer hjem etter fødselen. Besteforeldre i dag er jo stort sett yrkesaktive, så jeg skjønner at dette er en utfordring hos mange!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 Skulle gjerne hatt noen råd selv jeg. Venter andremann, var på sykehuset bare en time etter vannet gikk forrige gang, nå har jeg fått beskjed om å kaste meg i bilen.....men vi har også en liten som skal leveres et eller annet sted. Har ingen fam her, så han må leveres hos noen venner. Er skikkelig bekymra for at vi ikke skal få tak i dem, og at det ender med at jeg må føde i bilen, eller alene uten mannen min på sykehuset.......stressa.
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 Det er nesten som om det var jeg som hadde skrevet innlegget... Jeg ble dårlig ca kl 12. 00 kl 13.30 kom samboern hjem fra jobb og hentet meg kl 13.55 parkerte vi utenfor Ullevål. Kl 14.15 var jenta vår født. Denne gangen vet jeg jo hvilke symptomer jeg skal kjenne på. Men jeg er så redd for å ikke nå sykehuset. Værst er det om jenta vår på 3 år skal bivåne det hele... Vi har ikke noen i nærheten. Men venner har lovet å stille opp... Men når man har styrtfødsel så kan den halvtimen det tar noen å komme hit være dyrebar.. Har avtalt med samboern at jeg ringer føden, ber om en sykebil. Når han har fått noen til å ta vare på jenta vår, så kommer han etter i bil. Vi bor langs ring 3 i oslo, burde gå greitt å kjøre midt på natta til Ullevål.. Men ikke med 3 åring i lag med meg i baksetet... Gruer ikke til at det blir vondt, håper bare jeg slipper å føde hjemme...
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Min første fødsel tok ca 5 timer, og forgikk mer eller mindre knirkefritt:) Gutten min kom åtte dager før termin, og alt var helt perfekt. Min andre fødsel tok ca 30 min (!), og jeg fikk ikke noe særlig forvarsel før det hele bare var igang. Jenta mi ble født hjemme på sofaen midt på natta, og er noe av det mest spesielle jeg noen gang har opplevd! Vannet gikk helt plutselig litt før kl 02.30 på natta, og på slaget 03.00 ble hun født:) (hun kom 16 dager før termin) Jeg er nå i uke 31 med tredjemann, og er forberedt på at det kommer til å gå veldig raskt oxo denne gangen, og at babyen trolig vil komme litt før termin. Vi vurderer faktisk hjemmefødsel igjen (men planlagt denne gangen). Bor nærmere sykehuset nå, dersom noe mot formodning skulle gå galt. Men siden begge mine tidligere fødsler har vært "drømmefødsler", så tror jeg det skal gå veldig fint:)))
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Har også hatt raske fødsler, og kjenner til bekymringen for ikke å rekke fram til sykehuset. Første fødsel tok riktig nok 4 timer, mesteparten av tiden hjemme (kom på sykehuset med 4 cm åpning; full åpning 2 min(!) etterpå og barnet født 12 min etter det..., det var hektisk nok) Andre fødsel tok bare en time fra begynnelse til slutt, men vi rakk sykehuset nå også. Min mor bodde heldigvis i nabolaget og kom i løpet av 10 min, det samme gjorde drosjen som kjørte oss til sykehuset. Men hektisk var det; håper aldri jeg får en 1-times fødsel igjen:-) De tre siste fødslene har heldigvis tatt 2 - 2,5 timer. Da har vi hatt en hel time på sykehuset; tid til å bruke badekar, og rett og slett tid til å konsentrere seg om å føde. Det har vært deilig. Vanskelig å gi noen råd annet enn å prøve å få en avtale med familie/venner som kan komme umiddelbart om noe skulle skje. Og så kan det kanskje være lurt å reise inn på sykehuset hvis man TROR fødselen er igang. (Med nr 5 ringte jeg føden og sa at jeg visste ikke, men trodde kanskje at fødselen ver i gang; kunne jeg komme inn og sjekke???? Dermed rakk vi en hel time på sykehuset denne gangen også:-) Hvis jeg hadde hatt hus som passet til det, ville jeg vurdert hjemmefødsel, men skjønner jo at ikke alle har lyst til det. Ved denne fødselen skal min mor bo hos oss siste uke før termin, så da burde det gå an å komme seg fort av gårde. (Og skulle fødselen starte for tidlig er vi så heldige at de største ungene er store nok til at vi faktisk kan reise fra...) Sikker ikke mye hjelp i dette, men i alle fall: Lykke til!!!
Emilie Jeanette&Linus Matheo Skrevet 14. februar 2007 #8 Skrevet 14. februar 2007 hadde ganske kjapp fødsel jeg iallefall..... men jeg skjønte det egentlig... hadde helkt likt svangerskap som mamma sine tre svangerskap. enkle svangerskap uten plager. fødselen ja... fantes ikke en eneste kynner eller masrie på forhånd. og fra minste tegn til smerte og til hun var ute tok det 1 t og 40 min. helt utrolig kjapt men det kom som kastet på meg. selv om det var 12 dager over termin... begynte med regelmessige rier med en gang... jeg hadde egentlig ikke vondt, ringte på føden... sa at jeg hadde veldig tette rier men ikke så veldig vondt. men dama i andre enden sa jeg kunne avente for slik kunne jeg holde på til neste natt... ehh.. nei ikke denne jenta. tok da tiden på riene og fornuften sa meg at jeg burde ta en tur til sykehuset. da jeg kom fram måtte jeg gååååå den lange veien fra akkuttmotaket til føden i 4 etg. jeg hadde jo ikke såååå vondt ¨så fikk tåle det... da jeg kom opp hadde jeg 10cm åpning og vannavgang. 40 min etter var snuppa ute. glad jeg ikke drøyde det mer hjemme.... selv om jeg var 10 min fra sykehuset.... er sikker på at jeg får enda kjappere fødsel denne gangen. å sikker var jeg sist å... få kjapp fødsel selv om ingen ville tro meg.... venter nr 2 i april/mai og storesøster blir da knapt 20mnd.. så det at de er tett gjør nok fødselen enda kjappere... er liksom banet vei.... men må vel bare vente å se.... mamma har født 3 unger på enda korterer tid enn min fødsel tok. vistnok 3 premature men jeg kom til termin....
Nr3 fikk en gutt Skrevet 15. februar 2007 #10 Skrevet 15. februar 2007 Eg har regna mine fødsler fra vannet gikk for det va først da d begynte å gjøre skikkeli vondt. Før det gikk eg heime i 10-12 timer med "Koserier" som satt mest i ryggen. Da vannet gikk og smertene ble mer "uutholdelige" gik det 3 timer så var nr 1 ute og 3 kvarter så kom nr 2. Hadde 1 1/2 år mellom disse. No blir minstemann 7 år i april og nr 3 kommer i mars. Håpe på samme drømmefødsel men kem veit...e jo lenge sia sist....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå